Trucks

Další existence naší společnosti závisí na nízké spotřebě paliva, proškolených řidičích a vozidlech s efektivním provozem.

Polské přepravní společnosti Jastim se podařilo snížit spotřebu paliva na úroveň, kterou dříve považovala za nedosažitelnou. Za úspěchem stojí školení řidičů, výjimečná motivace a také investice do nejnovějších vozidel a technologií.
Díky novým modelům Volvo FHs s motory Euro 6 a s vylepšenou aerodynamikou se společnosti Jastim podařilo snížit spotřebu paliva o tisíce litrů.
Díky novým modelům Volvo FHs s motory Euro 6 a s vylepšenou aerodynamikou se společnosti Jastim podařilo snížit spotřebu paliva o tisíce litrů.

Na předměstí polské Varšavy se řidič Robert Sek pomalu posouvá dopravou ve svém Volvu FHs. Pro člověka, který se může pochlubit schopností jezdit hospodárně, jde o frustrující situaci. „Tohle není dobré,” říká Robert a rozjíždí vůz po dalším stání na semaforu. „Ale dokonce i tady lze ušetřit spoustu paliva. Jen musíte řídit citlivě, lépe předvídat provoz a udržovat si vzdálenost od vozidel, která jedou před vámi.” 

Robert Sek je řidičem nákladního vozu už více než 20 let a ve společnosti Jastim patří s průměrnou spotřebou 24 litrů na 100 km k těm, kteří úspornou jízdu zvládají nejlépe. Za svůj jízdní styl získává v motivačním programu, který společnost Jastim spustila před několika lety, pravidelnou odměnu. Každý řidič, kterému se podaří udržet spotřebu paliva pod 28 litry, obdrží 300 zł (cca 1 840 Kč). Za každý další ušetřený litr pak řidiči dostanou ještě 100 zł.

Tento program je ale pouze jedním z mnoha kroků, kterými chce společnost Jastim snížit spotřebu paliva v celém svém vozovém parku. K dalším krokům patří také investice do nových vozidel i technologií. Nejnovější vozidla, která společnost Jastim do svého parku pořídila, jsou modely Volvo s motory Euro 6 a s vylepšenou aerodynamikou. Ta je na míru přizpůsobena jízdě rychlostí 60–90 km/h. V dálkové a regionální přepravě může nově vylepšená aerodynamika ve spojení s motorem Euro 6 přinést další úsporu paliva, a to až tři procenta.

Dnes lze dosáhnout takové spotřeby paliva, která by ještě před třemi čtyřmi lety byla nemyslitelná. Nyní už jde o samozřejmost.

„Zajímají nás veškeré nové výsledky vývoje technologií,” říká Jacek Słowiński, majitel společnosti Jastim. „Měsíčně projedeme tolik paliva, že případná tříprocentní úspora pro nás znamená tisíce litrů.“

Pro každou přepravní společnost představuje palivo významnou část celkových nákladů – často až třetinu. Společnosti Jastim však šlo především o přežití. „Pravdou je, že jsme neměli na vybranou,” dodává Jacek Słowiński. „Dnes už si nemůžeme dovolit jezdit se spotřebou paliva 31–32 litrů jako před třemi lety. Ztratili bychom konkurenceschopnost na trhu.”

Ve společnosti Jastim si tak velmi brzy uvědomili, že pokud jde o spotřebu paliva, záleží jak na vozech, tak na samotných řidičích. Z této úvahy pak vzešel systém bonusů. „Ujasnili jsme si, že pokud má společnost přežít, musíme nezbytně snížit spotřebu paliva,” vysvětluje Słowiński. „Na samém začátku jsme si však ujasnili i to, že o úspory, kterých společnost dosáhne, se musíme podělit se svými řidiči. Nedalo se očekávat, že by řidiči jezdili úsporně, pokud by se s nimi společnost o dosaženou úsporu nedělila.”   

Společnost Jastim podporuje své řidiče i tím, že investuje do jejich školení. Každý řidič, který jezdí ve voze Volvo, absolvuje u společnosti Volvo kurz úsporné jízdy. Ve výsledku je pak každý řidič schopný splnit stanovaný cíl a tím i kritéria k získání měsíčního bonusu.

„V kurzu se mimo zásad úsporné jízdy řidiči naučí i to, jak se o vozidlo správně starat. Taková péče se následně projeví bezporuchovým provozem,” říká Tomasz Wroblewski, správce vozového parku společnosti Jastim. „Společnosti se tak navýší ziskovost a bude mít i více peněz na bonusy pro úsporně jezdící řidiče.”

Bonusy ale nejsou výhradně finančního charakteru. Tři největší zákazníci společnosti Jastim: Schenker, IKEA a DHL – společnosti, které přikládají ekologii velký význam, a tak ohledně snižování spotřeby paliva tlačí i na své dodavatele. Úspory dosažené díky novým vozidlům a školením řidičů pomohly společnosti tato vysoká očekávání zákazníků splnit.

Ale teď zpátky na silnici. Robert Sek už jede v plynulém dálničním provozu. Zde se mohou plně zúročit absolvovaná školení i parametry vozu Volvo FH, mezi než patří kromě motoru Euro 6 C s výkonem 500 k třeba tempomat a systém I-See. Rychlost vozu se kvapem blíží k 85 km/h, což je – jak už Robert ví ze školení – optimální rychlost pro dálkovou přepravu. Je při ní totiž k dispozici vysoký výkon vozu při minimální spotřebě paliva. Základem úspěchu je udržovat stále stejnou rychlost.

„Motor vozu je tak silný, že je možné jet i na vyšší převodový stupeň než ten, který zařadí automatická převodovka. Díky tomu je úspora obrovská,” přibližuje Robert Sek svou techniku jízdy. „Se systémem inteligentního tempomatu lze při jízdě z kopce vyřadit na neutrál, takže vozidlo nebrzdí motorem a spotřebovává jen minimum paliva.” 

 

Jde o dokonalý příklad situace, kdy lze optimální spotřeby paliva dosáhnout kombinací nejmodernějších technologií a řidičských schopností. Tato kombinace stojí také za poklesem spotřeby paliva ve společnosti Jastim z téměř 32 litrů na 100 km na 26 litrů. Průměr nejlepších řidičů, mezi které se řadí i Robert Sek, je 24 litrů. „Dnes lze dosáhnout takové spotřeby paliva, která by ještě před třemi čtyřmi lety byla nemyslitelná,” přibližuje Jacek Słowiński. „Nyní už jde o samozřejmost.“

JASTIM

Založeno: 1999
Vlastnictví: Jacek Slawinski
Centrála:: Varšava, Polsko
Počet zaměstnanců: 94, z toho 70 řidičů
Činnost: Vnitrostátní i mezinárodní přeprava a transport. Momentálně má společnost Jastim zhruba 200 zákazníků, z nichž největší jsou tito tři: DB Schenker, DHL a IKEA.
Vozy Volvo ve vozovém parku: 4 vozy Volvo FH 500 a 21 vozů Volvo FH 460.
Specifikace vozů: Volvo FH s kabinou Globetrotter, motorem D13K500 Euro 6 C, převodovkou I-Shift generace F a s úsporným balíčkem, který obsahuje systém I-See, systém varování před srážkou s funkcí nouzového brzdění a systém proti vyjetí z jízdního pruhu.
Spotřeba paliva: 26 litrů na 100 km – pokles z 32 litrů na 100 km, za které jezdily vozy před čtyřmi lety.
Školení řidičů: Každý řidič musí absolvovat školení alespoň jednou ročně. Školení řidičů vozů Volvo vždy zajišťuje divize Volvo Trucks Poland.
Další služby: Společnost Jastim pro své vozy využívá též služby Dynafleet. Jastim má vozy Volvo na leasing od společnosti Volvo Financial Services. Leasing vozů je na dobu 3–4 let.