Trucks

Špičkové doplňování paliva

Doplňování paliva u letadel vyžaduje speciální vozidla. Na ruských letištích musí být vybavení schopné provozu i v hlubokém sněhu a při teplotách dokonce až −50 °C. Špičkové technologie jsou tu naprostou nutností.
Airbus A380 na ranveji
Společnost Aviatechnology nejčastěji realizuje zakázky na cisternové návěsy pro doplňování paliva. Přesně takové, jaké lze spatřit zde na periferii Moskvy, na největším ruském letišti Domodědovo.

Náš výrobní postup je zvláštní tím, že splňuje nejen mezinárodní normy, ale také ty nejpřísnější požadavky tohoto sektoru v Rusku,” říká Sergej Aronov, technický ředitel společnosti ZAO NPO Aviatechnology, která nástavby vyrábí. Její cisterny doplňují palivo na letištích nejen celém Rusku, ale i v ostatních zemích.

Společnost Aviatechnology, výrobce speciálních vozidel, vstoupila na trh právě včas, po rozpadu Sovětského svazu. Do Ruska tehdy začalo létat velké množství zahraničních aerolinek a pro všechny bylo nutné zajistit pozemní podporu špičkové kvality. Původně společnost využívala podvozky ruských výrobců automobilů, ale později došla k závěru, že tyto podvozky nejsou po technické stránce schopné obstát v celoročním provozu. Společnost tedy začala jednat s několika evropskými výrobci a nakonec jako nového dodavatele podvozků vybrala společnost Volvo Trucks.

Každý měsíc obsloužím 50–60 letadel. Ne každé vozidlo se hodí pro přepravu tohoto druhu nákladu. S Volvem to ale jde jako po másle.

Vzájemná spolupráce trvá již deset let a vyznačuje se především vysokou mírou součinnosti v oblasti návrhů technických řešení.

„Během prvního roku naší spolupráce jsme vyrobili tankovací cisterny pro moskevská letiště Šeremeťjevo a Domodědovo. Když se ohlédneme zpátky do doby před deseti lety, můžeme říct, že naše společná snaha rozhodně přinesla ovoce. Všechny tankovací cisterny, které jsme postavili na podvozku Volvo, jsou na všech letištích stále v provozu,” hodnotí Sergej Aronov.

„Během prvního roku naší spolupráce jsme vyrobili tankovací cisterny pro moskevská letiště Šeremeťjevo a Domodědovo. Když se ohlédneme zpátky do doby před deseti lety, můžeme říct, že naše společná snaha rozhodně přinesla ovoce. Všechny tankovací cisterny, které jsme postavili na podvozku Volvo, jsou na všech letištích stále v provozu,” hodnotí Sergej Aronov.

V posledních několika letech si Sergej všiml, jak se pozice na trhu postupně ustálily. Zatímco v Evropské unii v současné době funguje osm výrobců tankovacích cisteren pro letecké palivo, v Rusku jsou to pouze dva.

„Zákazníci změnili styl nakupování a už mezi výrobci nehledají toho, který nabízí pouze nejnižší cenu. Hledají toho s nejlepším poměrem cena/kvalita. Zákazníci tak přestali jednat s prodejci a poptávky už směřují přímo na výrobce speciálních vozidel a vybavení,” vysvětluje dále Sergej.

To hraje ve prospěch společnosti Aviatechnology, protože se zabývá výrobou od A až do Z: od tvorby výkresů přes stavbu kompletního vozidla až po jeho zkoušky a dodání zákazníkovi. Společnost také úzce spolupracuje jak s výrobci podvozků, tak se zákazníky, ke kterým vyrobená vozidla směřují. Zásadní je například flexibilita výrobce podvozků, a to kvůli náročným technickým požadavkům a také schopnosti spojit nástavbu s podvozkem tak, aby byly zachovány zejména veškeré bezpečnostní funkce.

Důležité je také to, že koncoví zákazníci dostávají k novému vozidlu společnosti Aviatechnology také vysoce kvalitní provozní a servisní podporu. „Neexistuje větší zodpovědnost, než doplňovat palivo letadla přímo pod jeho křídlem. Tady důvěřujeme vyzkoušeným a prověřeným společnostem nejvíce. Takovou společností je i AO Shell & Aerofuels, která doplňuje palivo na letišti Domodědovo. Důvěra je tady ale vzájemná,” říká Sergej Aronov.

Všechny tankovací cisterny, které jsme postavili na podvozku Volvo, jsou na všech letištích stále v provozu.

V roce 2008 společnost pro AO Shell & Aerofuels pro největší ruské letiště Domodědovo zakoupila dvě tankovací cisterny na podvozku Volvo. Bylo to poprvé, kdy společnost navázala vztah se zahraniční značkou. Dnes už mají podvozek Volvo všechna tankovací vozidla společnosti a plní nádrže spousty letadel, která přilétají z Evropy, Asie a Ameriky. Společnost AO Shell & Aerofuels doplňuje palivo do soukromých letadel i do velkých dopravních letadel, včetně strojů Boeing 787 Dreamliner.

Řidič a manipulant společnosti Shell, Andrej Popov jezdí s jedním z prvních dvou vozidel Volvo FM, která byla na Domodědovo dodána v roce 2008, a nevyměnil by jej za žádný jiný. Snad kromě novějšího modelu té samé řady.

Andrej, stejně jako jeho kolegové, pravidelně navštěvuje školení, která pro specializované řidiče pořádá společnost Volvo Trucks. Kvůli oprávnění k řízení tohoto na míru postaveného vozidla musí Andrej též obstát ve zkouškách. Hlavními prioritami práce v letištním provozu jsou bezpečnost a kvalita.

„Za 12hodinovou směnu je třeba palivem doplnit 3–4 letadla. Za měsíc mám 16 pracovních směn. To znamená, že měsíčně doplním palivo zhruba 50–60 strojům. Ne každé vozidlo se hodí pro přepravu tohoto druhu nákladu. S Volvem to ale jde jako po másle. Fakta ostatně mluví sama za sebe,” říká.