Design pro skvělý výhled

Zpětná zrcátka nového vozidla Volvo FH byla navržena pro skvělou viditelnost a zároveň přispívají k vyjádření osobnosti vozidla.

Ismail Ovacik při tvorbě skici

„Geometrie je velmi důležitá. Bylo třeba osadit čtyři samostatná zrcátka, takže jsme se soustředili na to, aby celek působil jednotným dojmem,“ říká Ismail Ovacik.

Zpětná zrcátka z dílny společnosti Volvo Trucks

Díky novému designu je teď výhled z kabiny lepší a jedinečný vzhled vozidel Volvo nebyl nikterak narušen.

Jak moc podrobná je práce na designu nákladního vozidla? A co všechno může propracovaný design vyjádřit? Když společnost Volvo Trucks s cílem zlepšit výhled z kabiny vyvinula nový typ zpětných zrcátek,

bylo to v první řadě samozřejmě kvůli bezpečnosti. Velmi důležité však také bylo umět o tomto vylepšení říci ostatním. To se nakonec stalo prostřednictvím průlomově pojaté estetiky.

Prodej nového a v mnoha technologických aspektech vylepšeného modelu Volvo FH byl zahájen v roce 2012. Model, který se na světě řadí k nejúspěšnějším v sektoru těžkých nákladních vozidel, dostal do vínku i nový

design. Novou kabinu modelu FH bylo možné charakterizovat dvěma zásadními pojmy: ergonomie a funkčnost. Model na trhu zaznamenal obrovský úspěch také díky množství vylepšených bezpečnostních prvků.

Na podobě nových zpětných zrcátek začal tým společnosti Volvo pracovat už v roce 2006. Pozici hlavního návrháře exteriéru zastává ve společnosti Volvo Trucks Technology Ismail Ovacik. Zdůrazňuje, že při práci na nové podobě zpětných zrcátek byla důležitá součinnost různých lidí, kteří jsou ve společnosti Volvo zodpovědní za konstrukci a ergonomii. „Všichni jsme se společně snažili, aby

zrcátka byla co možná nejdokonalejší. Jak jinak můžeme trh přesvědčit o tom, že výhled z našich vozidel je bezkonkurenční? Sdělit tuto informaci pro nás bylo nejdůležitější – bezpečnost totiž patří mezi naše základní hodnoty.“

Výhled z kabiny nového modelu FH tak doznal zásadního zlepšení. U předchozí generace modelu FH se vyskytoval jeden velký problém, a to „A“ sloupky – svislá část karosérie na bocích čelního skla.

Nejde jen o to, že řidičům přinášíme skvělou viditelnost a dokonalejší funkce, ale také o to, že tyto vlastnosti vyjadřujeme jako nedílnou součást vozidla jako celku.

Ismail Ovacik

hlavní návrhář exteriéru ve společnosti Volvo Trucks

U nové verze zrcátek je mezi sloupky kabiny a konstrukcí zrcátek větší mezera. Při pohledu z bočního okna má tak řidič lepší výhled na vozovku. Zrcátka jsou také zeštíhlena. Kolem skel není prakticky žádný okraj a zrcátka se otáčejí kolem jediného kloubu, takže není zapotřebí mohutné upevňovací konstrukce. Mezi zrcátkem nahoře a tím dolním je rovněž mezera – ke zlepšení výhledu z kabiny jsme využili každého kousku prostoru.

Ze zrcátek je patrné, že návrh jejich podoby spočíval v precizním zpracování každého úhlu. Důkladně jsme připravili také posunutí zrcátek směrem k zadní části kabiny i ladné spoje, ve kterých je vrchní i spodní část zrcátka ke kabině připevněna. 

 

Ismail Ovacik v designovém studiu

Při návrhu zpětných zrcátek musel Ismail Ovacik věnovat velkou pozornost detailům a správnému rozvržení každičkého úhlu.

„Geometrie je velmi důležitá,“ pokračuje Ismail Ovacik. „Bylo třeba osadit čtyři samostatná zrcátka, takže jsme se soustředili na to, aby celek působil jednotným dojmem.“

Vývoj prvku, který má mít jedinečnou podobu, vyžaduje propojení konstrukce a kreativity. Vylepšená zpětná zrcátka měla úspěch u zákazníků i v médiích a v porovnání s předchozím modelem představují absolutně dokonalou proměnu.

Při vývoji záleželo především na zvýšení úrovně bezpečnosti. Vývojový tým se však zaměřil i na jinou důležitou oblast – na upevnění estetického charakteru dílu.

„Chtěli jsme vyvinout díl, který by odrážel osobnost značky Volvo,“ říká Ismail Ovacik. „Nejde jen o to, že řidičům přinášíme skvělou viditelnost a dokonalejší funkce, ale také o to, že tyto vlastnosti vyjadřujeme jako nedílnou součást vozidla jako celku. Zrcátkům jsme tuto podobu nedali bezdůvodně. Při práci postupujeme zevrubně a naším cílem je vytvářet design, který komplexním způsobem přispívá k osobnosti vozidla. K osobnosti značky Volvo.“

Ismail Ovacik

POZICE: Hlavní návrhář exteriéru ve společnosti Volvo Group Truck Technology
VĚK:
 36 let
U SPOLEČNOSTI VOLVO:
 8 let
PRACOVIŠTĚ:
 Evropské designové studio divize Volvo GTT ve švédském Göteborgu

Související obsah

Noční režim – snadnější a bezpečnější jízda v noci

Noční režim Volvo Trucks je navržen tak, aby bylo možné pouhým stisknutím tlačítka zhasnout všechno zbytečné osvětlení palubní desky a zvýšit tím pohodlí a úroveň bezpečnosti při jízdě v noci....

Jedna minuta – Prostor v kabině

Díky vylepšením, která společnost Volvo Trucks v posledních letech provedla v konstrukci svých kabin, se interiér modelu Volvo FH zvětšil až o jeden metr krychlový. Interiér tak působí prostornějším a vzdušnějším dojmem a současně disponuje o 300 ...

Jedna minuta – Viditelnost

V dopravě má omezená viditelnost negativní dopad na bezpečnost, a to jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Proto společnost Volvo Trucks navrhuje kabiny tak, aby z nich byl co největší výhled a řidič se v nich mohl co nejvíce ...

Filtrovat články

5 true 5