Jak dvouspojková převodovka I-Shift pomáhá italské přepravní společnosti Sartori šetřit palivo v náročném kopcovitém terénu

V hornatých oblastech severní Itálie potřebuje rodinná přepravní společnost Sartori Trasporti vysoce výkonná vozidla s nízkou spotřebou paliva. Ideální řešení už zřejmě nalezla. Je jím vůz Volvo FH s dvouspojkovou převodovkou I-Shift.

Zakladatel společnosti Sartori Trasporti Giorgio (vlevo) s dcerou Cristianou, synem Enricem (vpravo) a Cristianiným manželem Federicem.

Když Giorgio Sartori, zakladatel společnosti Sartori, před padesáti lety s přepravou za pomoci dodávkové tříkolky začínal, bylo to z čisté vášně k nákladním vozům. Brzy navázal kontakty se společnostmi, které potřebovaly vyřešit přepravu kůže a součástí motorů. Od té doby si Giorgio vytvořil pevné vazby s nejprestižnějšími italskými a světovými značkami, jež se věnují výrobě luxusního koženého zboží.

Společnost Sartori Trasporti se věnuje přepravě po Itálii. Vozidla jezdí hlavně mezi provincií Vicenza, kde je centrála společnosti, a Toskánskem, kam většina zákazníků společnosti dodává zboží.

Společnost Sartori Trasporti se věnuje přepravě po Itálii. Vozidla jezdí hlavně mezi provincií Vicenza, kde je centrála společnosti, a Toskánskem, kam většina zákazníků společnosti dodává zboží.

Dnes Giorgio společnost provozuje se svým synem Enricem, který se stará o vozový park, údržbu a logistiku přepravy, a s dcerou Cristianou, která je zodpovědná za plánování a administrativu. Do rodinného podniku patří i Cristianin manžel Federico. Všichni pak tráví spoustu času v centrále společnosti ve městě Arzignano.

„Mít rodinnou firmu je podle mě velkou výhodou. Zvláště pokud rodina tak drží pohromadě jako ta naše. Samozřejmě že se čas od času musíme s něčím vyrovnat, ale celkově se bez větších potíží posouváme stále vpřed,“ hodnotí chod firmy Giorgio Sartori.

Už od samotného založení se společnost Sartori Trasporti intenzivně soustředí na kvalitu, přesnost a dochvilnost. Od počátků také zboží dopravuje ve vozidlech společnosti Volvo Trucks. Dnes už vozový park společnosti čítá 29 vozidel a značka Volvo je v něm zastoupena 16 vozy.

Jelikož při přepravě často překonáváme hory, musíme používat vozidla, která dokážou nabídnout výkon při nízké spotřebě paliva.

Ráno a v podvečer probíhá nakládka i vykládka. V areálu společnosti Sartori proto panuje neobyčejně čilý ruch.

Ráno a v podvečer probíhá nakládka i vykládka. V areálu společnosti Sartori proto panuje neobyčejně čilý ruch.

Vozidla čekají každé ráno od 6 do 8 hodin seřazená u nakládacích bran společnosti Sartori na naložení nebo složení nákladu. Je to působivý rej – hemžení vysokozdvižných vozíků, které přesouvají zboží mezi skladem a ložnou plochou čekajících vozidel, chvílemi připomíná let kolibříka. Na tuto choulostivou fázi nakládky a vykládky společně dohlíží Giorgiův syn Enrico a zeť Federico.

„Vozidla nakládáme už za rozbřesku. Na cestu musí vyrazit brzo. Jen tak je totiž možné zvládnout danou vzdálenost v co nejkratším čase a splnit tak nároky, které ohledně zásobování skladů naši zákazníci mají. Máme i řidiče, kteří jezdí pouze v noci. Od nás vyjedou navečer a do cílové destinace dorazí druhý den ráno.“

Enrico je, stejně jako jeho otec, nadšencem do nákladních vozidel a sdílí s ním i vášeň pro technologii. Se zájmem uplatňuje všechny inovace navržené společností Volvo Trucks a velkou radost tak má z dvojice vozidel, která do firmy nově pořídil: jde o dva modely FH s dvouspojkovou převodovkou I-Shift, které se perfektně hodí pro trasy, které společnost jezdí v Toskánsku. 

Při jízdě v kopcovitém terénu zaznamenala společnost Sartori Trasporti u vozidel s dvouspojkovou převodovku I-Shift významnou úsporu paliva. Pro takovýto terén je dvojitá spojka nejlepším řešením. Díky rychlému a hbitému řazení totiž zbytečně neklesají otáčky motoru.

Při jízdě v kopcovitém terénu zaznamenala společnost Sartori Trasporti u vozidel s dvouspojkovou převodovku I-Shift významnou úsporu paliva. Pro takovýto terén je dvojitá spojka nejlepším řešením. Díky rychlému a hbitému řazení totiž zbytečně neklesají otáčky motoru.

 

„Podle mě za výdělečností vozidla stojí z 50 procent jeho výkon. S tím však souvisí i spotřeba paliva, která musí být ustálená. Jelikož při přepravě často překonáváme hory, musíme používat vozidla, která dokážou nabídnout výkon při nízké spotřebě paliva. Díky nejnovější dvouspojkové převodovce se nám povedlo oproti předchozímu modelu snížit náklady na palivo odhadem o tři procenta!“

V reálných číslech to znamená, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou, která najedou 150 000 kilometrů, přinesou na konci roku společnosti Sartori Trasporti 2 500 eur v podobě úspory za naftu. Obchodu to ale svědčí i z jiných důvodů. 

Vozidla společnosti Sartori Transporti obvykle ročně urazí 150 000 km. Dvouspojková převodovka I-Shift Dual Clutch umožňuje ušetřit ročně u každého vozidla palivo za 2 500 €.

Vozidla společnosti Sartori Transporti obvykle ročně urazí 150 000 km. Dvouspojková převodovka I-Shift Dual Clutch umožňuje ušetřit ročně u každého vozidla palivo za 2 500 €.

 

„Už po pouhých šesti měsících dokážeme ocenit další úspory v oblasti celého hnacího ústrojí. O něco se zvýšila i průměrná rychlost a snížilo se opotřebení pneumatik. To vše díky stabilnímu točivému momentu. Momentálně tak zkoušíme pneumatiky, na kterých jsme schopni najet až 400 000 km,“ říká Enrico.

Obchod společnosti Sartori nyní vzkvétá, ale ne vždy šlo všechno tak hladce. Rodina se musela vypořádat zejména s finanční krizí, která Itálii před několika lety postihla. Naštěstí rodina disponovala vlastními sklady a nemusela tak platit nájem. Těžké období se jí povedlo úspěšně překonat i díky spolupráci se zákazníky.

Otec Giorgio na staveništi nové centrály společnosti Sartori

Otec Giorgio na staveništi nové centrály společnosti Sartori

„Díky skutečnosti, že naše finanční problémy byly propojené s těmi jejich, jsme problémy řešili „bok po boku“. Vztahy, které máme s několika našimi zákazníky, jsou opravdu dlouhodobé. Spolupráci tu totiž začínal už můj otec. A právě dlouhodobá spolupráce nastartovala účinný koloběh a zrodila zásadní myšlenku vzájemné pomoci,“ vysvětluje Cristiana Sartori.

Dnes už se zdá, že je finanční krize dávno zažehnaná, a že rodinná společnost má k dispozici vše, co potřebuje k dalšímu růstu. Do budoucnosti ostatně rodina Sartoriových investuje už teď. Hned vedle města Arzignano totiž staví novou centrálu, kde bude sídlit společnost Sartori Trasporti po fúzi se společností Velo Trans SRL, ve které má společnost Sartori Trasporti 51procentní podíl.

„Spojením dvou společností do jediného provozu, který zabere 10 000 metrů čtverečních, si ulehčíme práci, optimalizujeme prostor i zdroje a dále vylepšíme služby, které poskytujeme. Příští jaro se chceme přestěhovat,“ říká Giorgio Sartori a na tváři má spokojený úsměv.

SARTORI TRASPORTI SRL

Založeno: 1966.
Vlastnictví: Giorgio Sartori Sartoriovi vlastní ještě 51% podíl v přepravní společnosti Velo Trans SRL.
Centrála: Arzignano, Vicenza.
Počet zaměstnanců: 36 (včetně řidičů).
Činnost: Společnost přepravuje zboží třetích stran – především veškeré druhy kůže, textil, ale i chemické a strojírenské výrobky. Od roku 1996 vlastní společnost certifikát UNI EN ISO 9001:2008.
Počet vozidel Volvo: 16.
Výbava: Všechny tahače nejnovější generace jsou vybaveny dvouspojkovou převodovkou I-Shift, kabinami s dvoupatrovým lůžkem a také pokročilými funkcemi (dynamickým řízením Volvo, systémem ochrany proti vyjetí z jízdního pruhu a systémem varování před srážkou s funkcí nouzového brzdění).
Spotřeba paliva: 35 litrů/100 km na cestách do Toskánska a 28 litrů/100 km na cestách do Kampánie.
Trh: Společnost Sartori Trasporti se věnuje přepravě po Itálii. Vozidla jezdí hlavně mezi provincií Vicenza, kde je centrála společnosti, a Toskánskem, kam většina zákazníků společnosti dodává zboží. Jelikož společnost dopravuje do řady továren také chemikálie pro zpracování kůže, skoro nikdy nejedou její vozidla prázdná.