Technické parametry hnacího ústrojí pro Volvo FMX

• Motory
• Převodovka I-Shift
• Softwarové sady pro převodovku I-Shift
• Manuální převodovky
• Převodovka Powertronic

• Zadní nápravy
• Poměry zadních náprav
• Kombinace hnacích ústrojí
• Pomocné pohony

Motory

  D11K D13K
Počet válců 6 6
Zdvihový objem 10,8 l 12,8 l
Zdvih 152 mm 158 mm
Vrtání 123 mm 131 mm
Kompresní poměr 17.0:1 17.0:1
Hospodárné otáčky 950–1400 ot./min. 900–1400 ot./min.
Účinek výfukové brzdy (při 2400 ot./min) 160 kW (při 2300 ot./min) 200 kW
Účinek brzdy VEB (při 2400 ot./min) 290 kW  
VEB volitelná výbava  
Účinek brzdy VEB+   (při 2300 ot./min) 375 kW
VEB+   volitelná výbava
Olejové filtry 2 plně průtokové, 1 obtokový 2 plně průtokové, 1 obtokový
Objem oleje při výměně včetně filtru 36 l 33 l
Chladicí systém, celkový objem 36 l 38 l

Požadavky na palivo

Pouze palivo bez obsahu síry (EN590, max. 10 částic síry na milion).

  

Pomocný pohon namontovaný na motoru

  Výstupní točivý moment Poměr
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1000 Nm* 1.26:1
* Výstupní točivý moment za jízdy a v klidu.
D11K – Výkon a točivý moment

D11K – Výkon a točivý moment

Čistý výkon podle: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Max. výkon při 1600–1900 ot./min 330 k
Max. točivý moment při 950–1400 ot./min. 1600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Max. výkon při 1600–1900 ot./min 370 k
Max. točivý moment při 950–1400 ot./min 1750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Max. výkon při 1600–1900 ot./min 410 k
Max. točivý moment při 1000–1400 ot./min 1950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Max. výkon při 1600–1900 ot./min 450 k
Max. točivý moment při 1000–1400 ot./min 2150 Nm
Výkon a točivý moment motoru D13K

Výkon a točivý moment motoru D13K

Čistý výkon podle: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Max. výkon při 1400–1800 ot./min 420 k
Max. točivý moment při 860–1400 ot./min 2100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Max. výkon při 1400–1800 ot./min 460 k
Max. točivý moment při 900–1400 ot./min 2300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Max. výkon při 1400–1800 ot./min 500 k
Max. točivý moment při 1000–1400 ot./min 2500 Nm
   
D13K540 (397 kW)  
Max. výkon při 1450–1800 ot./min 540 koní
Max. točivý moment při 1000–1450 ot./min 2600 Nm
I-Shift

12rychlostní automatizovaná převodovka s malou/velkou řadou a děličem převodových poměrů. Převodovka I-Shift může být osazena kompaktním retardérem, pomocným pohonem, nouzovým čerpadlem posilovače řízení a olejovým chladičem.

Specifikace

Typ
Nejvyšší převod
Točivý moment motoru
Celková hmotnost soupravy
AT2412F Přímý 2400 Nm 44 t
AT2612F Přímý 2600 Nm 100 t
ATO2612F Rychloběžný 2600 Nm 100 t

Programové sady I-Shift

Základní verze (TP-BAS)
TP-BAS je základní softwarový balíček dodávaný s převodovkou I-Shift, který zahrnuje základní funkce pro běžnou jízdu.

Řadicí software převodovky I-Shift pro distribuci (TP-DIST)
Balíček TP-DIST přizpůsobí funkce převodovky specifickým podmínkám oblasti rozvozu zboží. Softwarový balíček zahrnuje funkce, které napomáhají manévrovatelnosti při rozjezdu, ve stísněných prostorech a jízdě nízkou rychlostí.

Řadicí software převodovky I-Shift pro stavebnictví (TP-CON)
Balíček TP-CON přizpůsobí funkce převodovky specifickým podmínkám pro oblast stavebnictví. Softwarový balíček zahrnuje funkce, které napomáhají manévrovatelnosti při rozjezdu, ve stísněných prostorech a jízdě nízkou rychlostí. Tento software se rovněž vypořádá s obtížnějšími podmínkami na cestách.

Řadicí software převodovky I-Shift pro dálkovou přepravu (TP-LONG)
Balíček TP-LONG obsahuje inteligentní funkce, které snižují spotřebu paliva. Tento softwarový balíček je ideální pro dálkovou přepravu, při které je kladen velký důraz na hospodárnost provozu. Tento balíček zahrnuje funkci I-Roll.

Balíček pro vysoké zatížení (TP-HD)
Balíček TP-HD optimalizuje funkce převodovky I-Shift pro přepravu těžkého nákladu s vysokou celkovou hmotností soupravy (více než 85 tun). Bez ohledu na celkovou hmotnost soupravy může řidič vždy optimalizovat jízdní vlastnosti zapnutím nebo vypnutím režimu vysokého zatížení a aktivací režimu dálkové přepravy. Funkce v tomto softwarovém balíčku nabízí výhody
i vozidlům, která táhnou více přívěsů.

Programové sady I-Shift

Prodejní varianty TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Základní funkce pomocného pohonu (APF-BAS)
Rozšířené funkce pomocného pohonu (APF-ENH) o o o o o
Volba převodového stupně (AMSO-BAS)
Rozšířené nastavení řazení, včetně funkce podřazování (AMSO-AUT) o o o
Základní profesionální funkce (AVO-BAS)
Lepší výkon na špatných silnicích (AVO-ENH) o o o
Standardní automatizované řazení
Výkonový režim řazení
Monitorování teploty oleje v převodovce
Aktivace funkce obtížného rozjezdu
I-Roll (•)
Inteligentní tempomat (•)
Kontrola rozjezdu
Pokročilá strategie řazení (CHS ≤ 85 t)
Řazení podle celkové hmotnosti soupravy (85 t < CHS ≤ 180 t)
Extra nízký plazivý převod* (ASO-ULC) o o o
Plazivý převod* (ASO-C) o o o
Vícerychlostní zpátečka* (ARSO-MSR) o o o
Využití dat GPS systémem I-See (PVT-BAS) o o
Využití dat GPS systémem I-See (PVT-EXT) o o
• Základní výbava (•) Funkci lze využít, když je aktivován balíček TP-LONG. o Volitelná výbava – Není k dispozici
* Plazivý převod ASO-ULC nebo ASO-C vyžadují pouze modely AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR.
** Pouze modely AT2612F a ATO2612F.

Vysvětlení funkcí převodovky I-Shift

Standardní automatizované řazení
Automatický výběr správného poměru pro rozjezd (1.–6. stupeň). Na volbu stupně pro rozjezd má vliv celková hmotnost vozidla a stoupání vozovky.

Výkonový režim řazení
Zajišťuje rychlejší a jemnější řazení díky promyšlenému využití motorové brzdy, spojky a speciální brzdy převodovky.

Volba převodového stupně
Slouží k úpravě volby rychlostních stupňů pomocí tlačítek na řadicí páce při brzdění motorem v automatickém režimu.

Sledování teploty převodového oleje
Indikátor zobrazující teplotu převodového oleje na informačním displeji.

Pokročilá strategie řazení
Snadnější rozjíždění a manévrování ve stísněných prostorech díky systémům EBS a ECS. Maximalizuje brzdný účinek motorové brzdy VEB/VEB+ automatickým výběrem takového převodového stupně, při kterém bude motor běžet ve vysokých otáčkách. Při přeřazování během brzdění motorovou brzdou se aktivují brzdy kol, čímž dochází ke kompenzaci přerušení brzdného momentu.

Kontrola rozjezdu
Optimalizuje výběr převodového stupně a funkci EBS pro manévrování v nízkých rychlostech. Kromě jiného zajišťuje také to, že se pomůcka pro rozjezd do kopce aktivuje pouze ve stoupáních.

I-Roll
Automatická aktivace nebo deaktivace volnoběhu za účelem úspory paliva. Funkce I-Roll je používána v případě, kdy není vyžadován tah ani brzdný účinek motoru, například na rovné silnici.

Inteligentní tempomat
Spolupracuje s funkcí „cestovní brzdy" a zajišťuje, že nejsou zbytečně aktivovány pomocné brzdy. Funkce volnoběhu tak může být využívána v ještě větším rozsahu.

I-See
Důmyslný software pro převodovku I-Shift, který ukládá topografická data a využívá je k úspoře paliva a zlepšení jízdního pohodlí. Data se ukládají do databáze přístupné ostatním uživatelům I-See. Pokud si objednáte systém I-See, obdržíte také tempomat I-Cruise. (Tempomat I-Cruise lze objednat i samostatně.)

Řazení podle celkové hmotnosti soupravy
Optimalizuje volbu převodových stupňů pro soupravy s vysokou celkovou hmotností
(85–180 tun).

Další možnosti

Pokročilé funkce pomocných pohonů
Několik funkcí, které usnadňují použití pomocného pohonu.

Rozšířené nastavení řazení, včetně funkce prošlápnutí plynu
Slouží k úpravě volby rychlostních stupňů pomocí tlačítek na řadicí páce při startování a jízdě v automatickém režimu. Funkce podřazení vybírá nejvýhodnější převodový stupeň, jehož zařazením bude dosaženo maximálního zrychlení.

Lepší výkon na špatných silnicích
Sada funkcí, které upravují řazení a usnadňují rozjíždění a jízdu na nekvalitních silnicích a v kopcovitém terénu.

Powertronic

Plně automatizovaná převodovka s měničem točivého momentu a chladičem oleje. Řadí bez ztráty výkonu. Ve výrobě může být převodovka Powertronic osazena pomocným pohonem, integrovaným retardérem a nouzovým čerpadlem posilovače řízení.

Powertronic

Typ Nejvyšší převod Točivý moment motoru (Nm) Celková hmotnost soupravy (tuny)
PT2106 Přímý 2100 44
PT2606 Přímý 2600 60

Zabudované programy pro převodovku Powertronic

Hospodárnost

Určeno pro hospodárnou spotřebu paliva. K řazení dochází v těch nejhospodárnějších otáčkách.

Výkon

Používá se v situacích, kdy je zapotřebí vysoký výkon motoru. K řazení dochází ve vysokých otáčkách motoru.

Manuální převodovky

14stupňová mechanická převodovka s děleným rozsahem, dvěma plazivými převody, dvanácti synchronizovanými stupni vpřed a čtyřmi stupni vzad. Díky ovládání kabelem lze řadit krátkými a jemnými pohyby a na hlavici řadicí páky nejsou přenášeny vibrace. Patentovaná synchronizace se servofunkcí snižuje sílu nezbytnou pro řazení. Převodovky mohou být osazeny kompaktním retardérem, pomocným pohonem, nouzovým čerpadlem posilovače řízení a olejovým chladičem.

Manuální převodovky

Typ Nejvyšší převod Točivý moment motoru (Nm) Celková hmotnost soupravy (tuny)
VT2009B Přímý 2000 60
VT2214B Přímý 2200 100
VTO2214B Rychloběžný 2200 100
VT2514B Přímý 2500 100
VTO2514B Rychloběžný 2500 100
VT2814B Přímý 2800 100
VTO2814B Rychloběžný 2800 100

Zadní nápravy

Typ Kombinace Převod Max. točivý moment (Nm) Maximální zatížení nápravy / zdvojené nápravy (v tunách) Celková hmotnost soupravy (tuny)
Jednoduchá redukce          
RSS1344C/D Jednoduchá Hypoidní ozubení 2600 13 44
RSS1356 Jednoduchá Hypoidní ozubení 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Jednoduchá Hypoidní ozubení 3550 13 60
RTS2370A Tandemová Hypoidní ozubení 3550 23 70
           
Kolová redukce          
RSH1365 Jednoduchá Spirálové zkosení 2400 13 65
RSH1370F Jednoduchá Šikmozubé kuželové ozubení 3550 13 70
RTH2610F Tandemová Šikmozubé kuželové ozubení 3550 26 100
RTH3210F Tandemová Šikmozubé kuželové ozubení 3550 32 100
RTH3312 Tandemová Šikmozubé kuželové ozubení 3550 33 120
           

Poměry zadních náprav

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* Pro RSS1344D.

Kombinace hnacích ústrojí

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manuální převodovka                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Nápravy s jednoduchou redukcí                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Nápravy s redukcí v kolech                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Hnací přední náprava/rozdělovací převodovka                
FAA11/FAA21/V2501TB

Pomocné pohony

NAMONTOVANÉ NA MOTORU

PTER-DIN
Pomocný pohon namontovaný na zadní část motoru pro přímý pohon hydraulického čerpadla.

PTER1400
Pomocný pohon s připojovací přírubou namontovaný na zadní část motoru pro pohon hydraulického čerpadla.

PTER100
Pomocný pohon s připojovací přírubou namontovaný na zadní část motoru pro pohon hydraulického čerpadla.

MONTOVANÝ NA PŘEVODOVKU

PTR-F
Připojovací příruba, výběr nízkých a vysokých otáček.

PTR-FL/FH
Připojovací příruba, výběr nízkých a vysokých otáček.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Nízké/střední/vysoké otáčky se spojovacím zařízením DIN pro přímé připojení hydraulického čerpadla.

PTRD-F
Vysokootáčkový se spojovacím zařízením s připojovací přírubou pro přímo montovaný kloubový hřídel.

PTRD-D
Vysokootáčkový s dvojitým pohonem. Přední a zadní spojovací zařízení DIN pro přímé připojení hydraulických čerpadel.

PTRD-D1
Vysokootáčkový s dvojitým pohonem. Zadní připojovací příruba a přední spojovací zařízení DIN.

PTRD-D2
Vysokootáčkový s dvojitým pohonem vzadu a jednoduchým pohonem vpředu. Dvě zadní připojovací příruby a přední spojovací zařízení DIN.  

Ke stažení

Technické parametry hnacího ústrojí

Úplné technické parametry hnacích ústrojí ke stažení ve formátu PDF.

Ke stažení(PDF, 4.2 MB)
Najít nejbližšího prodejce

Bližší seznámení s Volvem FMX

Vybrat si specifikaci vozidla? To vše můžete vyřešit ve Volvo Truck Centru.

Najít nejbližšího prodejce