Trucks

Technické parametry podvozků pro model Volvo FM

Výšky podvozků

X-Low (tahač)

cca 810 mm

Nízký

cca 850 mm

Střední

cca 900 mm

Vysoký

cca 1000 mm

Extra vysoký

cca 1200 mm

Nejvyšší přípustné zatížení přední nápravy (v tunách)

 

Vzduchové

Pružinové

X-Low

8

Nízký

8

Střední

10/20*

9

Vysoký

10/20*

10/20**

Extra vysoký

-

10/20**



* S tandemovými předními nápravami (FAL20 na GRAS-GR)
** S tandemovými předními nápravami (FAA20/FAA21)

Zadní odpružení

 Typ

Nápravy

Odpružení

Zatížení nápravy / zdvojené nápravy

Redukce

Tlačené/vlečené nápravy

Jednoduchá

         

RAD-L90

4×2

Parabolické/vícelistové

13 t

Jednoduchá/kolová

 

RAD-GR

4×2

Vzduchové

11,5/13 t

Jednoduchá/kolová

 

RAD-G2

4×2

Vzduchové

13 t

Redukce v kolech

 

RAD-G4

4×2

Vzduchové

11,5/12 t

Jednorázový

 

Zdvojená náprava

         

RADT-GR

6×2/8×2

Vzduchové

19/20,5/22,5/23 t

Jednoduchá/kolová

Vlečená náprava (pevná/řízená/samořídicí)

RAPD-GR

6×2

Vzduchové

19/19/22 t

Jednoduchá/kolová

Tlačená náprava (pevná/řízená)

RAPD-G4

6×2

Vzduchové

16 t

Jednorázový

Pevná tlačená náprava

RADD-BR

6×4/8×4

Parabolické

20/21 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolické/vícelistové

23/26 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Vícelistové

26/32 t

Redukce v kolech

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Parabolické

38 t

Redukce v kolech

 

RADD-GR

6×4/8×4

Vzduchové

17/21/23/26 t

Jednoduchá/kolová

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Vzduchové

27/33/36 t

Jednoduchá/kolová

řízená vlečená náprava

RAPDD-GR

8×4

Vzduchové

27/30,5/32/35 t

Jednoduchá/kolová

řízená tlačená náprava

RAPDT-GR

8×2

Vzduchové

27/30/30,5/31,5/32 t

Jednoduchá/kolová

3 nápravy/řízená tlačená náprava a pevná nebo řízená vlečená náprava

Výška spojovacích zařízení točnice

Pohon

Podvozek

Odpružení

Výška rámu

Výška 5W*

Výška

Min. výška spojovacích zařízení**

Nominální světlá výška**

4×2

X-Low

RAD-GR

266

140

295/55

867

912

 

X-low

RAD-GR

266

140

295/60

887

932

 

Nízký

RAD-GR

266

140

315/60

955

1015

 

Střední

RAD-GR

266

140

315/70

1014

1075

 

Střední

RAD-GR

300

140

315/70

1031

1092

 

Vysoký

RAD-GR

266

140

315/80

1056

1147

 

Vysoký

RAD-GR

300

140

315/80

1090

1164

6×2

Nízký

RADT-GR

266

160

315/60

975

1035

 

Střední

RADT-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Střední

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

Vysoký

RADT-GR

300

150*

315/80

1160

1234

 

Střední

RAPD-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Střední

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

Vysoký

RAPD-GR

266

160

315/80

1076

1167

 

Vysoký

RAPD-GR

300

160

315/80

1110

1184

6×4

Vysoký

RADD-GR

300

150*

315/80

1173

1234

8×4

Vysoký

RAPDD-GR

300

160

315/80

1137

1207


*Spojovací výška +60 mm.
** Přibližné výšky.

Tažná zařízení
K dispozici jsou tažná zařízení montovaná uprostřed, polozavěšená a zavěšená pro přívěs se středovou nápravou. Všechna tažná zařízení lze namontovat v roztečích po 25 milimetrech.

Palivové nádrže
Hliníkové nebo ocelové nádrže o objemu 150 až 900 litrů. Maximální objem paliva v nádrži u tahačů 4×2 je 1480 litrů. Plynové nádrže ve velikostech 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) a 225 kg (545 l). U tandemových předních náprav plastová palivová nádrž EU6 mezi předními nápravami.

Nádrže na kapalinu AdBlue
Plastové. Objem 32 až 100 litrů. Čerpadlo na kapalinu AdBlue je vestavěno do modulu nádrže na kapalinu AdBlue. 

Točnice
Certifikovaná instalace umožňuje zatížení až 36 tun. K dispozici je široká škála variant, včetně točnice vyhovující standardu ISO s profily ve tvaru L v různých výškách. Točnice s přírubou představuje odlehčenou variantu, která nevyžaduje spojovací desku. Točnice se nad rámem nachází ve výšce pouze přibližně 140 mm. U některých variant je jako volitelné příslušenství k dispozici integrovaný indikátor mazání a připojení návěsu.

Brzdy
Elektronicky řízený brzdový systém (EBS) zajišťuje výjimečnou odezvu, výkon a citlivost brzd a zároveň lze díky němu využít četné užitečné funkce. Systém EBS je nyní dostupný jak pro kotoučové brzdy, tak pro bubnové brzdy se Z-vačkou (u vybraných konfigurací náprav a výšek podvozku). Brzdovou soustavu svých vozidel tak můžete dovybavit balíčkem EBS Medium nebo jinými volitelnými funkcemi. EBS je standardní součástí všech specifikací.

Volvo Dynamic Steering
Aktivní systém řízení s překrýváním momentu. Dodává více síly při řízení v malých rychlostech, omezuje rázy do řízení a při brzdění na povrchu s nerovnoměrnou adhezí udržuje volant v přímé poloze. Volant se automaticky vrací do neutrální polohy při jízdě dopředu i při couvání.
Volvo Dynamic Steering je nyní dostupné pro všechny konfigurace náprav, včetně konfigurací s dvojitými předními nápravami.
Další aktivní funkce řízení, jako je osobní nastavení a navádění proti přetáčivosti, činí jízdu ještě příjemnější a bezpečnější.

Zvedání tandemové nápravy
U vozidel s tandemovou nápravou slouží tato funkce k odpojení a zvednutí zadní poháněné nápravy, což se projeví snížením spotřeby paliva a poloměru otáčení. Náprava se zvedá stisknutím tlačítka na palubní desce (je-li vozidlo nenaložené). Jakmile vozidlo naložíte, náprava se automaticky spustí a připojí. 
Zvedání tandemové nápravy je dostupné pro konfigurace 6 × 4 a 8 × 4 (s tandemovou dvojnápravou) vybavené kotoučovými brzdami.

Vlečené nápravy
K dispozici v několika konfiguracích – pevné s jednoduchými nebo dvojitými koly, pasivně nebo aktivně řízené. Zatížení nápravy: 7,5, 9,5, 10 nebo 16 tun.

Tlačené nápravy
K dispozici je pevná a aktivně řízená varianta pro tahače i pro podvozky k dostavbě. Zatížení nápravy: 4,5, 7,5 nebo 9 tun.

EBS Medium

Balíček EBS Medium obsahuje kromě balíčku EBS Standard také následující prvky.
Sledování stavu systému EBS
Sledování stavu systému EBS prostřednictvím elektronického systému vozidla TEA2+ a nástroje Volvo Tech Tool.
Pomůcka pro rozjezd do kopce
Brzdy jsou uvolněny až ve chvíli, kdy motor zajistí točivý moment postačující k rozjetí vozidla bez couvnutí.
Analýza opotřebení obložení
Upozornění na stav brzdového obložení – funkce, která počítá kilometry do úplného opotřebení stávajícího brzdového obložení. (Pouze pro kotoučové brzdy.)
Automatické uvolnění parkovací brzdy
Po sešlápnutí plynového pedálu dojde v případě, že je zařazen rychlostní stupeň, k uvolnění parkovací brzdy (pouze u převodovek I-Shift).

Další možnosti

Kromě programových balíčků jsou k dispozici také tyto možnosti:
Brzda pro srovnání soupravy
Umožňuje řidiči aktivovat pulzní brzdění návěsu. Brzda se v takovém případě aktivuje automaticky, přičemž je minimalizováno riziko zalomení soupravy.
Elektronické řízení stability (ESC)
Brzdný stabilizační systém aplikuje brzdnou sílu na každé kolo zvlášť, díky čemuž je zajištěna lepší stabilita celé soupravy. Systém reaguje na tendenci k zalomení soupravy, převrácení nebo přetočení návěsu. Systém ESC splňuje legislativní nároky na elektronické řízení stability vozidla a je dostupný pro modely se 2 a 3 nápravami.
Světlo nouzového brzdění
Pokud dojde při rychlosti převyšující 50 km/h k aktivaci nouzového brzdění, začnou brzdová světla blikat čtyřikrát za sekundu.
Hydraulický retardér
Kompaktní retardér montovaný na převodovku poskytuje brzdný účinek až 440 kW.

LÍBÍ SE VÁM? ZKUSTE SE V NĚM PROJET.

Jediný způsob, jak poznat výhody nového dynamického podvozku, je usednout za volant. Stavte se v prodejně nákladních vozidel Volvo a vyzkoušejte si ho sami.