Trucks

Technické parametry podvozků pro Volvo FMX

Výšky podvozků

Střední 

cca 900 mm

Vysoký

cca 1000 mm

X-High 

cca 1200 mm

XX-High (extrémně vysoký) 

cca 1240 mm

Nejvyšší přípustné zatížení přední nápravy (v tunách)

 

Vzduchové 

Pružinové 

Střední 

10/20*

10 

Vysoký 

10/20*

10/20**

X-High 

10/20**

XX-High (extrémně vysoký) 

10/20***

* S tandemovými předními nápravami FAL20 na GRAS-GR
** S tandemovými předními nápravami FAA20
*** S tandemovými předními nápravami FAA21

Nejvyšší přípustné zatížení přední nápravy (v tunách)

FA-LOW

Nízká přední náprava pro střední podvozky, zatížení nápravy až 9/18 tun.

FA-MED

Střední přední náprava pro střední podvozky, zatížení nápravy až 10/20 tun.

FA-HIGH

Vysoká přední náprava pro vysoké podvozky, zatížení nápravy až 10/20 tun.

FA-XHIGH

Extra vysoká přední náprava pro extra vysoké podvozky, zatížení nápravy až 10/20 tun.

FA-XXHIGH

Přední poháněná náprava, zatížení nápravy až 10/20 tun.

Dvojité přední nápravy – FA-HIGH/FA-XHIGH

K dispozici v konfiguracích 8 × 2,8 × 4 a 10 × 4, zatížení náprav až 20 tun.

Zadní odpružení

Typ

Kombinace náprav

Typ odpružení

Zatížení nápravy / zdvojené nápravy

Redukce

Další nápravy

Jednoduchá

         

RAD-L90

4×2

Parabolické/vícelistové

13 t

Jednoduchá/kolová

 

RAD-GR

4×2

Vzduchové 

13 t

Jednoduchá/kolová

 

RAD-G2

4×2

Vzduchové 

13 t

Redukce v kolech

 

RAD-G4

4×2

Vzduchové

12 t

Jednorázový

 

RAD-L90

4×4

Parabolické/vícelistové

13 t

Redukce v kolech 

 

RAD-G2

4×4

Vzduchové

13

Redukce v kolech

 

           

Zdvojená náprava

         

RADT-GR

6×2/8×2

Vzduchové

19/20,5/22,5/23 t

Jednoduchá/kolová

Pevná/řízená/samořídicí vlečená náprava

RAPD-GR

6×2

Vzduchové

16/19/22 t

Jednoduchá/kolová

Pevná / řízená tlačená náprava

RAPD-G4

6×2

Vzduchové

16 t

Jednorázový

Fixní

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Vzduchové

21/23/26 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolické

20/21 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolické/vícelistové

23/26 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Vícelistové

26/32 t

Redukce v kolech

 

RADD-GR

6×4/8×4

Vzduchové

17/21/23/26 t

Jednoduchá/kolová

 

RADD-BR

6×6

Parabolické

21 t

Redukce v kolech

 

RAPDT-GR

8×2

Vzduchové

27/30/30,5/31,5/32 t

Jednoduchá/kolová

3 nápravy/řízená tlačená náprava a pevná nebo řízená vlečená náprava

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolické

38 t

Redukce v kolech

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Vzduchové

27/33/36 t

Jednoduchá/kolová

řízená vlečená náprava

RAPDD-GR

8×4

Vzduchové

27/30,5/32/35 t

Jednoduchá/kolová

řízená tlačená náprava

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Vzduchové

27/33/36 t

Jednoduchá/kolová

3 nápravy / řízená vlečená náprava

RADD-TR1

6×6/8×6

Parabolické/vícelistové

26 t

Redukce v kolech

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Vícelistové

26/32 t

Redukce v kolech

 

Tažná zařízení
K dispozici jsou tažná zařízení montovaná uprostřed, polozavěšená a zavěšená pro přívěs se středovou nápravou. Všechna tažná zařízení lze namontovat v roztečích po 25 milimetrech. 
Palivové nádrže:
Hliníkové nebo ocelové nádrže o objemu 150 až 900 litrů. Maximální objem paliva v nádrži je u tahačů 4×2 1,480 litrů.
U tandemových předních náprav plastová palivová nádrž EU6 mezi předními nápravami.
Nádrže na kapalinu AdBlue
Plastové. Objem 32 až 100 litrů. Čerpadlo na kapalinu AdBlue je vestavěno do modulu nádrže na kapalinu AdBlue. 
Točnice
Certifikovaná instalace umožňuje zatížení až 36 tun. K dispozici je široká škála variant, včetně točnice vyhovující standardu ISO s profily ve tvaru L v různých výškách. Točnice s přírubou představuje odlehčenou variantu, která nevyžaduje spojovací desku. Točnice se nad rámem nachází ve výšce pouze přibližně 140 mm. U některých variant je jako volitelné příslušenství k dispozici integrovaný indikátor mazání a připojení návěsu.
Brzdy
Elektronicky řízený brzdový systém (EBS) zajišťuje výjimečnou odezvu, výkon a citlivost brzd a zároveň lze díky němu využít četné užitečné funkce. Systém EBS je nyní dostupný jak pro kotoučové brzdy, tak pro bubnové brzdy se Z-vačkou (u vybraných konfigurací náprav a výšek podvozku). Brzdovou soustavu svých vozidel tak můžete dovybavit balíčkem EBS Medium nebo jinými volitelnými funkcemi.
EBS je standardní součástí všech specifikací.

Dynamické řízení Volvo
Aktivní systém řízení s překrýváním momentu. Dodává více síly při řízení v malých rychlostech, omezuje rázy do řízení a při brzdění na povrchu s nerovnoměrnou adhezí udržuje volant v přímé poloze. Volant se automaticky vrací do neutrální polohy při jízdě dopředu i při couvání.
Dynamické řízení Volvo je nyní k dispozici pro všechny konfigurace náprav s výjimkou vozidel s poháněnou přední nápravou (4×4, 6×6, 8×6 a 10×6).
Další aktivní funkce řízení, jako je osobní nastavení a navádění proti přetáčivosti, činí jízdu ještě příjemnější a bezpečnější.
Zvedání dvojité nápravy
U vozidel s dvojitou nápravou slouží tato funkce k odpojení a zvednutí zadní poháněné nápravy, což se projeví snížením spotřeby paliva a poloměru otáčení. Náprava se zvedá stisknutím tlačítka na palubní desce (je-li vozidlo nenaložené). Jakmile vozidlo naložíte, náprava se automaticky spustí a připojí.
Zvedání tandemové nápravy je dostupné pro konfigurace s pohonem 6 × 4 a 8 × 4 (s tandemovou dvojnápravou) se vzduchovým odpružením a kotoučovými brzdami.
Automatická regulace prokluzu (ATC)
Když je potřeba, systém automaticky zapne pohon přední nápravy, a jakmile to okolnosti dovolí, opět jej vypne, aby ušetřil palivo a zlepšil manévrovatelnost vozidla. Systém ATC je součástí standardní výbavy vozidel Volvo FMX ve všech konfiguracích s poháněnou přední nápravou (4×4, 6×6, 8×6 a 10×6).
Vlečené nápravy
K dispozici v několika konfiguracích – pevné s jednoduchými nebo dvojitými koly, pasivně nebo aktivně řízené. Zatížení nápravy: 7,5, 9,5, 10 nebo 16 tun. 
Tlačené nápravy
K dispozici jako pevná a aktivně řízená pro tahače i pro podvozky k dostavbě. Zatížení nápravy: 4,5, 7,5 nebo 9 tun.

EBS medium

Balíček EBS Medium obsahuje kromě balíčku EBS Standard také následující prvky:

Sledování stavu systému EBS 
Sledování stavu systému EBS prostřednictvím elektronického systému vozidla TEA2+ a nástroje Volvo Tech Tool.
Pomůcka pro rozjezd do kopce
Brzdy jsou uvolněny až ve chvíli, kdy motor zajistí točivý moment postačující k rozjetí vozidla bez couvnutí.
Analýza opotřebení obložení
Upozornění na stav brzdového obložení – funkce, která počítá kilometry do úplného opotřebení stávajícího brzdového obložení. (Pouze pro kotoučové brzdy.)
Automatické uvolnění parkovací brzdy
Po sešlápnutí plynového pedálu dojde v případě, že je zařazen rychlostní stupeň, k uvolnění parkovací brzdy (pouze u převodovek I-Shift).

 

Další možnosti

Kromě programových balíčků jsou k dispozici také tyto možnosti:
Brzda pro srovnání soupravy
Umožňuje řidiči aktivovat pulzní brzdění návěsu. Brzda se v takovém případě aktivuje automaticky, přičemž je minimalizováno riziko zalomení soupravy.
Elektronické řízení stability (ESC)
Brzdný stabilizační systém aplikuje brzdnou sílu na každé kolo zvlášť, díky čemuž je zajištěna lepší stabilita celé soupravy. Systém reaguje na tendenci k zalomení soupravy, převrácení nebo přetočení návěsu. Systém ESC splňuje legislativní nároky na elektronické řízení stability vozidla a je dostupný pro modely se 2, 3, 4 a 5 nápravami.
Světlo nouzového brzdění
Pokud dojde při rychlosti převyšující 50 km/h k aktivaci nouzového brzdění, začnou brzdová světla blikat čtyřikrát za sekundu. 
Hydraulický retardér
Kompaktní retardér montovaný na převodovku poskytuje brzdný účinek až 440 kW.

LÍBÍ SE VÁM? ZKUSTE SE V NĚM PROJET.

Jediný způsob, jak poznat výhody nového dynamického podvozku, je usednout za volant. Stavte se v prodejně nákladních vozidel Volvo a vyzkoušejte si ho sami.