Jak vzniká kabina nákladního vozidla Volvo

Na montážní lince kabin v továrně společnosti Volvo Trucks v Tuve, jedné ze čtvrtí města Göteborg, se za necelých šest hodin z přibližně 900 dílů složí nová hotová kabina.

Výstupní prohlídka smontované kabiny

Na konci montážní linky kabin se pod silným světlem ověřuje kvalita laku a povrchové úpravy již hotové kabiny.

Paulina Lundgrenová

Paulina Lundgrenová, vedoucí týmu pro tvorbu postupů výroby na montážní lince kabin

Klíčem k úspěchu je vysoká úroveň organizace celého postupu, jehož veškeré detaily i úkony jsou navrženy s cílem dosáhnout co nejvyšší rychlosti, přesnosti a efektivity.

„Je důležité, aby vše probíhalo v součinnosti,“ říká Paulina Lundgren, vedoucí týmu pro tvorbu postupů výroby na montážní lince kabin. „Všechno musí fungovat hladce: technická řešení, plánování výroby, dodávky materiálů i způsob, jakým pracují zaměstnanci výroby. To vše musí dokonale ladit.“

Základním prvkem zdejší výroby je samotný skelet kabiny, který společnost Volvo Trucks vyrábí a lakuje v továrně v severošvédském městě Umeå a poté po železnici převáží do závodu v Tuve v Göteborgu. Zaměstnanci pak z kabiny demontují panel palubní desky a přední masku. Tím kabinu připraví pro hlavní montážní linku. Poté už se kabina posadí na začátek montážní linky, po které se bude pohybovat rychlostí jeden metr za minutu.

Kabina následně projede 56 různými montážními stanovišti. Na každém stanovišti mají jeho pracovníci v průměru 5,5 minuty k dokončení svého úkonu. Poté se kabina posune dál. Každé ze stanovišť bylo pečlivě navrženo a rozčleněno tak, aby zajišťovalo co nejefektivnější a nejrychlejší práci. Potřebné nástroje a díly jsou tu rozmístěny co možná nejvhodněji a nejblíže na dosah. Prvořadá je rovněž bezpečnost a ergonomie. Zaměstnanci mají k dispozici spoustu zvedacích a podpůrných nástrojů.

„Všechna stanoviště jsou řešena tak, aby na nich mohl pracovat úplně každý,“ říká Paulina Lundgren.

Montáž čelního skla

U kabin modelu Volvo FH zajišťují montáž čelního skla, bočních oken i toho střešního dva roboti.

 

Montážní linka je koncipována do tvaru „rybí kosti”: Hlavní linka vede středem a po stranách do ní ústí jednotlivé menší linky, na kterých se připravují větší sestavy. Co se týče montáže palubní desky, do přípravných linek ústí ještě další přípravné linky. Na nich se jednotlivé díly skládají nejprve do menších celků, ze kterých se pak sestaví kompletní palubní deska. Ta se poté na hlavní lince osadí do kabiny.

Všechno musí fungovat hladce: technická řešení, plánování výroby, dodávky materiálů i způsob, jakým pracují zaměstnanci výroby. To vše musí dokonale ladit.

Paulina Lundgrenová

vedoucí týmu pro tvorbu postupů výroby na montážní lince kabin

Montáž střešního okna

Každý robot je kalibrován tak, aby okno umístil s odchylkou do 0,1 mm.

Průměrná kabina se skládá ze 750–900 dílů. Celkem je však možné si vybrat ze zhruba 3 500 různých dílů, takže při možnosti výběru z tolika parametrů je každá kabina vlastně unikátem. Výrobní postup je mimořádně složitý a navržený s cílem omezit nebezpečí selhání lidského faktoru. Zásobovači výrobní linky se tak při výběru těch správných dílů pro konkrétní kabinu opírají o systém světelné indikace, podle níž poznají, které díly patří na další kabinu v pořadí. Poté, co shromáždí vše potřebné k montáži a odešle to na hlavní linku, stiskne zásobovač jednoduše tlačítko a zobrazí si tak světelné schéma další kabiny.

Drtivá většina dílů a součástí se na kabinu montuje ručně. U kabin modelu Volvo FH však montáž čelního skla, bočních oken i toho střešního zajišťují dva roboti. Každý z nich zvedá okna pomocí přísavek a pak sklo opatrně otáčí pod přístrojem, který na jeho hranu nanáší lepidlo. Absolutně správnou polohu kabiny vůči ramenům robotů hlídá celá řada snímačů rozmístěných v okolí kabiny. Každý z robotů je naprogramován tak, že ví, jakou kabinu před sebou v konkrétní okamžik na lince má. Přesnost, se kterou roboti skla na kabiny montují, je kalibrována na odchylku do 0,1 mm.

Na konečných stanovištích zaměstnanci ověřují funkčnost ovládacích prvků. Kvalita laku a povrchové úpravy karosérie kabiny se ověřuje pod silným světlem. Kabina poté směřuje na montážní linku podvozků, kde se spojí s konkrétním podvozkem a hnacím ústrojím.

Kabiny na montážní lince

Montáž kabin – Tuve

  • 3 500 Tolik různých dílů je pro montáž k dispozici.
  • 240 Počet pracovníků výroby, kteří se při montáži kabin pohybují v prostoru linky.
  • 56 Tolik má montážní linka pracovních stanovišť.
  • 5,5 Průměrná doba v minutách, za kterou je nutné dokončit úkon na stanovišti.
  • 6 Počet hodin, za který kabina projede celou linku od začátku do konce.
  • 120 Tolik kabin momentálně zvládají v Tuve každý den vyrobit.

Související obsah

Tam, kde se rodí motory

Navštivte s námi továrnu ve švédském Skövde, kde společnost Volvo Trucks zbudovala továrnu na vznětové motory – poznáte konstruktéry, kteří stojí za technologií Euro 6....

Jedna minuta – Prostor v kabině

Díky vylepšením, která společnost Volvo Trucks v posledních letech provedla v konstrukci svých kabin, se interiér modelu Volvo FH zvětšil až o jeden metr krychlový. Interiér tak působí prostornějším a vzdušnějším dojmem a současně disponuje o 300 ...

Jedna minuta – Viditelnost

V dopravě má omezená viditelnost negativní dopad na bezpečnost, a to jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Proto společnost Volvo Trucks navrhuje kabiny tak, aby z nich byl co největší výhled a řidič se v nich mohl co nejvíce ...

Filtrovat články

5 true 5