Noční režim – snadnější a bezpečnější jízda v noci

Noční režim Volvo Trucks je navržen tak, aby bylo možné pouhým stisknutím tlačítka zhasnout všechno zbytečné osvětlení palubní desky a zvýšit tím pohodlí a úroveň bezpečnosti při jízdě v noci.

Osvětlení v nočním režimu – z pohledu řidiče

Noční režim ocení zejména řidiči dálkové přepravy při jízdě po setmění.

Podle týmu společnosti Volvo pro výzkum nehod se až na 90 procentech veškerých nehod nákladních vozidel podílí lidský faktor, a to například v podobě únavy, ospalosti či nepozornosti. Při jízdě v noci může pozornost řidiče rozptylovat i záře a odlesky světel na palubní desce. U řidičů dálkové přepravy může takové prostředí zvyšovat únavu a otupovat pozornost ve chvílích, kdy je třeba plně se soustředit na cestu před vozidlem. 

 

Noční režim při couvání

Noční režim také přijde vhod při couvání a manévrování ve složitých situacích, mezi které patří například připojování či odpojování přívěsu. V zrcátkách pro boční a zpětný výhled se totiž nezobrazují odlesky osvětlení palubní desky.

„Lidské oko je velmi citlivé na světlo. I když se řidič plně soustředí na silnici před sebou, vnímá periferním viděním rušivé světlo vycházející z palubní desky,“ vysvětluje Jonas Nordquist, vedoucí pro vlastnosti výrobku ve Volvo Trucks.

Noční režim je součástí běžné výbavy modelů Volvo FH, FM a FMX po celém světě a spouští se stiskem jediného tlačítka. 

Nočním režimem chceme řidičům pomoci zachovat si ostražitost a plnou soustředěnost. Je to velice rychlý a snadný způsob potlačení rušivých vlivů a zvýšení viditelnosti.

Carl Johan Almqvist

ředitel oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Trucks

Tlačítko nočního režimu

K aktivaci nočního režimu stačí jediné stisknutí tlačítka.

Noční režim okamžitě zhasne veškeré zbytečné osvětlení palubní desky a ponechá svítit jen tachometr s otáčkoměrem. Na nejnižší možnou úroveň se ztlumí i osvětlení dalších spínačů a ovládacích prvků. Veškeré bezpečnostní a výstražné systémy zůstávají aktivní.

Protože osvětlení palubní desky potom méně oslňuje a od čelního skla se také neodráží tolik světla, mohou se řidiči lépe soustředit na cestu před sebou. Tuto funkci nejvíce ocení řidiči dálkové přepravy, a to jak při jízdě v noci, tak při couvání a manévrování ve špatném počasí či v členitém prostředí. Příkladem může být připojování nebo odpojování přívěsu, při kterém už řidiče nebudou rozptylovat odlesky v zrcátkách pro boční a zpětný výhled.

„Nočním režimem chceme řidičům pomoci zachovat si ostražitost a plnou soustředěnost,“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů ve Volvo Trucks. „Je to velice rychlý a snadný způsob potlačení rušivých vlivů a zvýšení viditelnosti.“

Noční režim je však pouze jednou z mnoha bezpečnostních funkcí vyvinutých ve Volvo Trucks pro větší bezpečnost provozu a lepší pracovní podmínky řidičů.

„Vizi nulového počtu nehod nelze realizovat prostřednictvím jednoho jediného řešení. Proto se práci v oboru bezpečnosti provozu věnujeme na několika frontách současně,“ uvádí Carl Johan Almqvist. „Neustále zkoumáme různorodé technologie a řešení a rovněž ruku v ruce spolupracujeme s úřady zodpovědnými za přepravu, s lidmi zodpovědnými za rozvoj měst, s vládami, výzkumnými institucemi a s univerzitami. Z hlediska zvýšení bezpečnosti provozu může noční režim znamenat jenom malý krůček; ale díky našemu nasazení v mnoha různých oblastech může být celkový výsledek nakonec ohromující.” 

Související obsah

Jedna minuta – Prostor v kabině

Díky vylepšením, která společnost Volvo Trucks v posledních letech provedla v konstrukci svých kabin, se interiér modelu Volvo FH zvětšil až o jeden metr krychlový. Interiér tak působí prostornějším a vzdušnějším dojmem a současně disponuje o 300 ...

Jedna minuta – Aktivní bezpečnost

Díky novým technologiím lze do těžkých nákladních vozidel instalovat stále důmyslnější systémy aktivní bezpečnosti. Tyto systémy pomáhají řidičům předcházet nehodám a zabraňují tak ztrátám na lidských životech. Cesty jsou díky nim zase o něco ...

Jedna minuta – Bezpečnost v kabině

Při vývoji kabiny podrobila společnost Volvo Trucks model FH tisícům počítačově simulovaných nehod a přibližně stovce skutečných nárazových zkoušek. Kabina vozidla Volvo FH doznala několika vylepšení a ta z ní společným dílem dělají tu ...

Filtrovat články

5 true 5