Trucks

Dokonalá skladba přepravy

Australan Craig Fox je majitelem vozového parku a svůj úspěch v přepravě přičítá dvěma věcem: rentabilitě přepravy a schopnosti přepravovat rozličnou škálu zboží.
Vozidlo společnosti Fox Transport
Společnost Fox Transport sídlí v australském městě Port Fairy a zabývá se přepravou rozličných druhů objemného nákladu.

Australan Craig Fox je majitelem vozového parku a svůj úspěch v přepravě přičítá dvěma věcem: výhradně rentabilitě přepravy a schopnosti přepravovat rozličnou škálu zboží.

Před šesti lety nevěděl Craig Fox o nákladních vozidlech skoro nic.

„Živil jsem se jako rybář. Se zavedením kvót však pro mě tato možnost obživy přestala být reálná a já se musel poohlédnout po jiné práci. Rozhodl jsem se proto koupit přepravní firmu svého otce.“

Společnost Fox Transport sídlí ve městě Port Fairy v provincii Victoria na jihozápadě Austrálie a tehdy měla pouhé tři soupravy nákladního vozidla a přívěsu. Craig věděl o příležitostech k rozšíření vozového parku. Přikoupil tedy dvě dvounávěsové sklápěcí soupravy (typ B-double) na přepravu obilí, jednu soupravu s plachtovým přívěsem a jednu cisternu pro velkoobjemovou přepravu chemikálií.

„Dodnes sídlíme v Port Fairy,“ říká Craig, „ale zakázky už máme po celé Victorii. Vozidlo se dvěma návěsy (tzv. B-double) může na své standardní trase odvézt náklad černého ozdobného kamene z třídicího zařízení v našem městě do Melbourne, potom naložit hnojivo a dopravit je do města Mildura. Tam se naloží obilí nebo sádrové produkty a vezou se zpět do města Gippsland či na naší domovskou základnu. Cestu jako je tato zvládne řidič zhruba za tři dny.“

Vědom si nebezpečí závislosti na jednom typu přepravy, rozšířil Craig své možnosti, co nejvíce mohl.

„Obilí, vápenec, pískovec, kámen, hnojiva, běžné komodity – tohle všechno vozíme,“ vypočítává Craig. „Máme také cisternu na chemikálie, ve které můžeme přepravovat vícero druhů kapalin najednou. Pokud se obchod nehýbe v jednom druhu přepravy, ty ostatní obvykle výpadek dorovnají. Rozmanitosti zakázek si cení i řidiči – jsou díky tomu pořád připraveni reagovat na situaci.“

Craig je manažerem, který se aktivně účastní úplně všeho, co se ve firmě děje. Každý den v týdnu cestuje v jednom ze svých nákladních vozidel do Melbourne, Gippslandu nebo Mildury. Na těchto cestách jedná se zákazníky a společně dávají dohromady plán další přepravy. Craig si též ověřuje, zda je vše tak, jak od něj zákazníci čekají.

„Zastávám názor, že starat se o zákazníky společnosti je tím nejdůležitějším ze všeho. Pokud má někdo urgentní požadavek, uděláme, co je v našich silách, abychom upravili plán a zákazníkovu přání vyhověli,“ říká Craig.

„Se svými zákazníky jsem v každodenním spojení, takže vím, co je zrovna třeba. Flexibilita je tu naprostou nutností. Pomáhá mi i to, že jsem každý den v kabině. Mám tak příležitost zažívat situace, ve kterých se naši řidiči každodenně ocitají, a sleduji i výkonnost firemních vozidel. Díky tomu získávám představu o způsobech, jak by se dal chod společnosti ještě zefektivnit.“

Zastávám názor, že starat se o zákazníky společnosti je tím nejdůležitějším ze všeho.

S tím, jak se zmenšují marže, zajímá se Craig stále více také o hospodárnost využití paliva.

„Velice mě zajímá hospodárnost využití paliva,“ říká Craig, „a proto jsem zvolil právě značku Volvo. Nechali jsme si poradit od instruktorů řidičů ze společnosti Volvo a rozdíl je skutečně znát. Naučili nás několik jednoduchých technik jízdy a také využívat plný potenciál technologií ve vozidlech. Spotřeba paliva je teď díky tomu mnohem nižší. Předtím jsme na litr paliva ujeli zhruba 1,8 kilometru. Ted dokážeme ujet až 2,1.“

To znamená, že za týden provozu se u jednoho vozidla ušetří až 240 litrů paliva. Takovýto přímý přínos je na výsledovce činnosti společnosti Fox Transport poznat hned. „Jenom tím, že se řidiči naučili využívat všechen potenciál, který nabízí automatizovaná manuální převodovka I-Shift, a místo jízdy s nohou na plynu raději dojíždět setrvačností, se nám daří šetřit spousty paliva,“ vysvětluje Craig. „A to bez negativního dopadu na dobu jízdy,“ dodává ještě. „U modelu FH si chceme ještě pohrát s diferenciály a vyzkoušet, zda tak budou vozidla schopná ještě o trochu více využívat nejvyšší převodový stupeň.“

 

Craig se chce stát konkurenceschopným také díky technologiím. Ví totiž, že mezi způsoby, kterými se ještě dá navýšit ziskovost podniku, je i hospodárný provoz.

„První modely Volvo FH jsem pořídil se systémem Volvo Dynafleet,“ říká Craig. A vysvětluje: „Mám tak skvělý přehled o výkonnostních parametrech každého vozidla.“ Díky systému Dynafleet jsme třeba okamžitě zjistili, že skoro vůbec nevyužíváme jízdu setrvačností. Ihned jsme tedy začali hledat příležitosti, jak situaci napravit. Dnes jízda setrvačností představuje až 10 % z celkové doby jízdy na trase. Žádné jiné opatření nepřispívá k úspoře paliva tak výrazně.

Společnost Fox Transport se v oblasti Victoria aktivně zapojila i do zemědělské produkce a její obchod roste. V nastávajících letech proto chce zmodernizovat vozový park.

Díky systému Dynafleet mám skvělý přehled o výkonnostních parametrech každého vozidla.

„Zmodernizujeme park přívěsů, starý model FH nabídneme na protiúčet za nový s motorem Euro 5 a možná ještě přikoupíme model FH 340, který by nám pomohl zvýšit kapacitu na místních trasách. Ačkoliv se hodně věnujeme přepravě po celém státě, na místní zákazníky nezapomínáme.“

Po šesti letech v oboru přepravy je jasné, že Craigovi se podařilo velmi dobře pochopit, co všechno stojí za dobře fungující přepravní společností.

„Správně pečujeme o své zákazníky, snažíme se o co nejhospodárnější provoz a klademe důraz na detail. To všechno nám pak pomáhá,“ říká Craig. „I když se soustředíme na technickou stránku věci, víme, že tím nejdůležitějším ze všeho je poskytovat zákazníkům služby, na které se mohou spolehnout. Bez takových služeb nemůžete nabídnout vůbec nic. My jsme si pověst vybudovali díky schopnosti nabídnout přesně takový typ na míru přizpůsobených služeb, kterého je malá rodinná firma schopna.

„Pokud jsem se za tu dobu něco naučil,“ uzavírá Craig, „je to skutečnost, že v téhle hře se musíte učit pořád.“

VOZOVÝ PARK

Vozidla: Volvo FH Globetrotter XXL 6×4, souprava se dvěma návěsy (B-double); Volvo FH 6×4, souprava se dvěma návěsy (B-double); Volvo NH 6×4, souprava se dvěma návěsy (B-double); podvozek Volvo FM se sklopným přívěsem; podvozek Volvo FE s plachtovou nástavbou Vozidla byla vyrobena v letech 2002 až 2012.
Pracovní prostředí:
 Společnost Fox provozuje svůj park v rozličných terénních podmínkách včetně písčitého, travnatého i rozbláceného terénu – tedy v podmínkách, kde je třeba často využívat uzávěrek diferenciálu. Dále se společnost věnuje dálkové dálniční přepravě.
Aplikace:
 Až na model NH jsou všechna vozidla vybavena automatizovanou manuální převodovkou I-shift. Oba modely FH jsou vybaveny systémem Dynafleet, ochranou proti vyjetí z jízdního pruhu a adaptivním tempomatem.
Spotřeba paliva:
 Model FH s 540 koňskými silami dosahuje ve dvounávěsové konfiguraci „B-double“ hodnoty 2 km/litr. S jedním návěsem je to až 2,5 km/litr. Model FH s 520 koňskými silami ujede na litr paliva 1,9 km.