Trucks

Špičkové dovednosti a schopnosti

Špičkoví řidiči jsou velmi důležití. Pro švédskou dopravní společnost Jardlers Åkeri jsou naprosto nepostradatelní.
Volvo FH společnosti Jardlers Åkeri
Společnost Jardlers Åkeri spolupracuje se společností Volvo Trucks na vývoji školicího programu pro své řidiče.

Do společnosti Jardlers Åkeri sídlící ve městě Lindesberg ve střední části Švédska právě přijelo nové stříbrné Volvo FH. Zcela nové vozidlo se třpytí ve slunečním svitu a Henrik Carlzon, správce vozového parku společnosti, má tak důvod k radosti. 

„Jedná se o náš druhý nový model Volvo FH. Je fantastické,“ dodává. 

Jardlers Åkeri je společností s dlouhou historií. Byla založena už v roce 1931. 

V současnosti patří k několika švédským podnikům, které dodávají společnosti Volvo Trucks díly pro její vozidla. Ve svém domovském městě Lindesbergu vyrábí společnost Jardlers Åkeri nápravy, kterými pak zásobuje výrobní závod společnosti Volvo Trucks v Göteborgu. 

Dnešního předání nového vozidla se účastní tři z devíti řidičů společnosti. Henrik Carlzon říká, že je to jednoduše samozřejmé. 

„Řidičům je třeba poskytnout podrobné školení o veškerých nových funkcích vozidla. Pokud se s vozidlem něco stane a řidič bude schopný poruchu identifikovat, ušetříme čas i peníze.“ 

U předání asistuje rovněž Henrik Svedberg ze společnosti Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB, která prodává vozidla Volvo Trucks. A je tu i Andrew Low, člověk zodpovědný za školení řidičů. 

„Jardlers Åkeri je výborným příkladem přepravní společnosti, která se rozhodla investovat do školení svých řidičů. To je přesně ten správný přístup. Nakonec to jsou přece řidiči, kdo může správným využíváním funkcí, které vozidlo nabízí, ušetřit velkou spoustu peněz,“ říká Andrew Low. 

Řidičům, kteří svou práci odvádějí na výtečnou, se chceme nějak odměnit.

Školení však není důležité jen pro seznámení se se všemi vlastnostmi vozidla a pochopení, jak vozidlo funguje. 

Od 10. září 2009 se v EU musí všichni řidiči nákladních vozidel prokazovat také profesním osvědčením řidiče (Driver Certificate of Professional Competence – Driver CPC). Řidiči, kteří podobný druh osvědčení vlastnili už předtím, než nové nařízení vešlo v platnost, musí k získání profesního osvědčení řidiče absolvovat 35 hodin školení. O tom, do kdy mají řidiči toto školení absolvovat, rozhodují jednotlivé státy EU samy. Ve Švédsku tato lhůta vyprší 10. září 2016. 

„Pořádáme jeden kurz profesního školení za rok. V roce 2016 budou mít všichni zapsaní řidiči z přepravních společností absolvovaných všech 35 hodin,“ říká Henrik Carlzon.

Profesní školení má 5 částí, které se věnují hospodárnosti jízdy, bezpečnosti přepravy, přepravnímu odvětví a platným předpisům, zdravotní způsobilosti a nakonec bezpečné jízdě a zaměření na zákazníka. Ve společnosti Jardlers Åkeri se toto školení pořádá v úzké spolupráci s prodejcem vozidel Volvo Trucks, společností Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB.

„Společnost Jardlers Åkeri je ohledně zajišťování nejlepšího možného školení pro své řidiče opravdu aktivní. Společně jsme vytvořili plán, který pokrývá každou z různých částí kurzu,“ vysvětluje Henrik Svedberg, školitel profesní způsobilosti řidičů. 

Legislativa říká, že osvědčení o profesní způsobilosti si každý řidič musí zajistit sám. 

Společnost Jardlers Åkeri se ale rozhodla všem svým řidičům toto školení uhradit.

Zaprvé se chceme odměnit řidičům, kteří svou práci odvádějí na výtečnou. A zadruhé jsme na řidičích s těmi nejlepšími schopnostmi a dovednostmi absolutně závislí,“ dodává ještě Henrik Carlzon. 

Jakožto výrobce nákladních vozidel klade společnost Volvo Trucks na každou fázi výroby nekompromisní nároky. Aby společnost Jardlers Åkeri mohla zásobovat továrny společnosti Volvo Group nápravami, musí vlastnit čtyři certifikáty ISO: z oblasti životního prostředí, dopravy, pracovního prostředí a kvality. 

Na řidičích s těmi nejlepšími schopnostmi a dovednostmi jsme absolutně závislí.

„Abychom si tyto certifikáty udrželi, musíme například soustavně školit řidiče společnosti. Proto má pro nás školení zásadní význam,“ říká Henrik Carlzon. 

U nového vozu se to jen hemží lidmi. Andrew Low a Henrik Svedberg ukazují umístění některých nových prvků nákladního vozidla. Řidiči školitele sledují a v případě nejasností se jich mohou zeptat. 

Mezi řidiče patří i Anna-Lena Kristofferssonová. Ve společnosti Jardlers Åkeri pracuje už osm let.

„Pokud víte jak fungují ty nejdůležitější z nových prvků vozidla, řeší se případné problémy na cestě mnohem snáze,“ říká. 

Anna-Lena se usadí na místě řidiče a Andrew Low jí ukazuje, kde na přístrojovém panelu se zmíněné nové prvky a funkce nacházejí. 

„Nových funkcí je tu docela dost, ale budu se s nimi prostě muset seznámit,“ říká s úsměvem.

 

VOZOVÝ PARK

Vozidla: dva modely Volvo FH16 se 700 koňskými silami (2013), dva modely Volvo FH16 s výkonem 540 koňských sil (2011), dva modely Volvo FH se 480 koňskými silami (2009) a jeden model Volvo FH s výkonem 500 koňských sil (2011)

Další aplikace: Čtyři z vozidel Volvo FH16 jsou vybavena systémem Dynafleet. Dva nové modely Volvo FH jsou vybaveny sadou Aktivní bezpečnost od společnosti Volvo Trucks, systémem ASAFE+ a adaptivním tempomatem.

Spotřeba paliva: Dva nové modely Volvo FH16 spotřebují zhruba 4,4 litru na 10 km. Spotřeba dvou starších modelů Volvo FH16 je 4,7 litrů na 10 km.