Podle týmu společnosti Volvo pro výzkum nehod se až na 90 procentech veškerých nehod nákladních vozidel podílí lidský faktor, a to například v podobě únavy, ospalosti či nepozornosti. Při jízdě v noci může pozornost řidiče rozptylovat i záře a odlesky světel na palubní desce. U řidičů dálkové přepravy může takové prostředí zvyšovat únavu a otupovat pozornost ve chvílích, kdy je třeba plně se soustředit na cestu před vozidlem.
„Lidské oko je velmi citlivé na světlo. I když se řidič plně soustředí na silnici před sebou, vnímá periferním viděním rušivé světlo vycházející z palubní desky,“ vysvětluje Jonas Nordquist, vedoucí pro vlastnosti výrobku ve Volvo Trucks.
Noční režim je součástí běžné výbavy modelů Volvo FH, FM a FMX po celém světě a spouští se stiskem jediného tlačítka.
Nočním režimem chceme řidičům pomoci zachovat si ostražitost a plnou soustředěnost. Je to velice rychlý a snadný způsob potlačení rušivých vlivů a zvýšení viditelnosti.
Noční režim okamžitě zhasne veškeré zbytečné osvětlení palubní desky a ponechá svítit jen tachometr s otáčkoměrem. Na nejnižší možnou úroveň se ztlumí i osvětlení dalších spínačů a ovládacích prvků. Veškeré bezpečnostní a výstražné systémy zůstávají aktivní.
Protože osvětlení palubní desky potom méně oslňuje a od čelního skla se také neodráží tolik světla, mohou se řidiči lépe soustředit na cestu před sebou. Tuto funkci nejvíce ocení řidiči dálkové přepravy, a to jak při jízdě v noci, tak při couvání a manévrování ve špatném počasí či v členitém prostředí. Příkladem může být připojování nebo odpojování přívěsu, při kterém už řidiče nebudou rozptylovat odlesky v zrcátkách pro boční a zpětný výhled.
„Nočním režimem chceme řidičům pomoci zachovat si ostražitost a plnou soustředěnost,“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů ve Volvo Trucks. „Je to velice rychlý a snadný způsob potlačení rušivých vlivů a zvýšení viditelnosti.“
Noční režim je však pouze jednou z mnoha bezpečnostních funkcí vyvinutých ve Volvo Trucks pro větší bezpečnost provozu a lepší pracovní podmínky řidičů.
„Vizi nulového počtu nehod nelze realizovat prostřednictvím jednoho jediného řešení. Proto se práci v oboru bezpečnosti provozu věnujeme na několika frontách současně,“ uvádí Carl Johan Almqvist. „Neustále zkoumáme různorodé technologie a řešení a rovněž ruku v ruce spolupracujeme s úřady zodpovědnými za přepravu, s lidmi zodpovědnými za rozvoj měst, s vládami, výzkumnými institucemi a s univerzitami. Z hlediska zvýšení bezpečnosti provozu může noční režim znamenat jenom malý krůček; ale díky našemu nasazení v mnoha různých oblastech může být celkový výsledek nakonec ohromující.”