Trucks

Jak se dělá mřížka

Už při pohledu z dálky jsou mřížky na přídi modelů Volvo FH a FH16 kultovní a s ničím nezaměnitelné. Jsou také vysoce praktické. Jak vznikala jejich podoba?
Ismail Ovacik s modely
„Nové mřížky zaručují optimalizovaný rozvod chladicího vzduchu – zásadně se tím ovlivnila výkonnost motoru a snížily se emise,“ říká Ismail Ovacik, hlavní návrhář exteriéru ve společnosti Volvo Trucks.

Zahájení prodeje modernizovaných modelů Volvo FH a FH16 v roce 2012 se neslo v duchu několika zásadních změn, které pro tyto vlajkové lodě znamenaly zcela nový začátek. S ohledem na blížící se začátek platnosti normy Euro 6 bylo zapotřebí nákladní vozidla upravit tak, aby odpovídala požadavkům na jednotlivých trzích. Jednou z hlavních změn, kterou musel göteborský tým designérů společnosti Volvo Trucks provést, byla úprava přívodu chladicího vzduchu k motoru.

Na kreslicích prknech se tedy zrodil optimalizovaný design mřížek obou nákladních vozidel. Účelem přepracované mřížky bylo zlepšit chlazení a zajistit lepší oběh vzduchu kolem motoru. „Nové mřížky zaručují optimalizovaný rozvod chladicího vzduchu – zásadně se tím ovlivnila výkonnost motoru a snížily se emise,“ říká Ismail Ovacik, hlavní návrhář exteriéru ve společnosti Volvo Trucks. Při podrobném pohledu na design mřížky obou vozidel je okamžitě znát množství dokonale provedené návrhářské práce. Každá šestihranná buňka „plástvovité“ struktury mřížky byla navržena individuálně s cílem zajistit co největší účinnost. Vzory mřížky jsou zase inspirované opakujícími se vzory v přírodě. „Kultovní vozidlo můžete navrhnout jen tak, že věnujete vysokou pozornost detailům,“ pokračuje Ismail Ovacik. „S tímto vědomím jsme se do návrhu mřížky pustili s velkou mírou tvořivosti. Kvůli jejím velkým rozměrům však bylo nejnáročnějším úkolem mřížku vyrobit.“

I když samozřejmě patří do stejné rodiny, jsou rozdíly mezi oběma mřížkami zřejmé na první pohled. Zatímco model Volvo FH má mřížku s jednotným motivem sítě šestiúhelníků, mřížka modelu FH16 má podobu černého kovového překryvu, který vytváří prostorový efekt. „Úspěch u zákazníků zaznamenaly oba typy mřížky, ale zvlášť oblíbenou se stala mřížka modelu FH16,“ uvádí Ismail.

Do této práce jsem se ze spousty důvodů zamiloval. Podle mě je to umělecké dílo.

Nové mřížky byly při zahájení prodeje modernizovaných verzí v roce 2012 poprvé k vidění právě na modelech FH a FH16. Jejich podoba se tak stala základem, ze kterého se vycházelo i při tvorbě mřížek ostatních modernizovaných modelů Volvo.

Podle Ismaila je mřížka modelu FH jedním z největších jednolitých plastových dílů v oblasti nákladních vozidel. „Do této práce jsem se ze spousty důvodů zamiloval. Podle mě je to umělecké dílo.“

Ismail Ovacik

Pozice: Hlavní návrhář exteriéru ve společnosti Volvo Group Truck Technology.
Věk: 37
Ve společnosti Volvo pracuje: Devět let.
Pracoviště: Evropské designové studio divize Volvo Group Trucks Technology ve švédském Göteborgu