Trucks

Snadný přechod k elektřině

Elektrická nákladní vozidla nejsou jen akumulátory a nabíjení – mohou pomoci zlepšit pracovní podmínky řidičů a zvýšit zisky dopravních společností. Tři odborníci na nákladní vozidla Volvo pomáhají s orientací v elektrické budoucnosti.
Volvo FE Electric
Volvo FL a FE Electric jsou první elektrická vozidla od společnosti Volvo Trucks a budou pokrývat většinu potřeb městské dopravy.

Od doby, co společnost Volvo Trucks oznámila, že její první elektrická nákladní vozidla Volvo FL a FE jsou připravena vyrazit na silnici, byla reakce trhu rychlá.

„Zákazníci volali a říkali: „Konečně! Na tohle jsme čekali!“, říká Anna Thordénová, produktová manažerka pro elektromobilitu ve společnosti Volvo Trucks. „Mnoho zákazníků, kteří jsou s námi v kontaktu, čelí zpřísňování předpisů v oblasti, ve které působí. Jiní si koupili elektrická vozidla od nových subjektů na trhu a zjistili, že nenabízejí dostatečnou podporu. Takže jakmile se něco stane s jejich vozidlem, jsou v tom sami,“ říká.

Mnoho zákazníků, kteří jsou s námi v kontaktu, čelí ve svém podnikání stále přísnějším předpisům a omezením.

Oproti tomu společnost Volvo Trucks u elektrických vozidel sází na komplexní řešení – chce zákazníkům zajistit ucelenou nabídku služeb.

Společnost Volvo Trucks zatím nabízí elektrická vozidla pouze omezenému počtu referenčních zákazníků, ale v následujících letech plánuje navýšení výroby. Podle Santoshe Harakamaniho, vedoucího strategického plánování ve společnosti Volvo Trucks, již hlavní faktory, které pomáhají prosadit elektrická vozidla do hlavního proudu, zapadají na svá místa a k přechodu na elektrická vozidla dochází mnohem rychleji, než většina analytiků předpovídala.

„Tři faktory obvykle rozhodují o tom, zda se technický posun uskuteční: technologie musí být životaschopná z hlediska podnikání, musí být přijata zákazníky a měla by být technicky vyspělá.“ 

Jeden velký milník již byl dosažen. Upravené náklady na obnovitelnou energii se v mnoha částech světa vyrovnaly s cenami uhlí, což je faktor, který posiluje investice do obnovitelných zdrojů energie. Odhaduje se, že do roku 2040 půjde více než 70 % celosvětových energetických investic do obnovitelných zdrojů energie. A rychlý pokles cen akumulátorů mezitím překonal očekávání analytiků.


Dalším klíčovým vývojem je skutečnost, že výzkumná organizace Bloomberg New Energy Finance výrazně posunula své předpovědi o cenách akumulátorů, kdy elektromobil dosáhne nákladové parity s vozidlem na bázi fosilních paliv. Pro majitele nákladních vozidel tento rychlý vývoj cen akumulátorů znamená, že bod zlomu celkových nákladů vlastnictví elektrického vozidla bude dosažen dříve, než se očekávalo. Mezitím bude razantně stoupat hustota akumulátorů, čímž se bude zvyšovat dojezd vozidel.

A mnoho zemí se již zavázalo k opatřením, která urychlí přechod na elektrická vozidla, což zahrnuje i odhodlání více než deseti zemí zakázat fosilní paliva do roku 2030. „Přísnější nařízení o emisích a hospodárném využití paliva již vytvářejí velký tlak na náš obor, aby upustil od vznětových motorů. Nedávná oznámení velkých výrobců vozidel o investicích do elektrických vozidel a uvádění s nimi spojených produktů na trh jsou jasným důkazem toho, že změna již probíhá,“ říká Santosh Harakamani.

Technologie musí být životaschopná z hlediska podnikání, musí být přijata zákazníky a měla by být technicky vyspělá.

S přihlédnutím k těmto faktorům bude do roku 2030 více než 30 % všech vozidel elektrických a více než 50 % všech nových prodaných vozidel by mohlo být elektrických. Ačkoli je elektrifikace nákladních vozidel ještě v počáteční fázi oproti automobilovému sektoru, Santosh Harakamani očekává, že elektrifikace v odvětví dopravy rychle nabere obrátky.

A elektrifikace by mohla výrazně snížit uhlíkovou stopu dopravy. 4MW větrná elektrárna vyrábí v dnešní době dostatek energie pro pohon 200 elektrických nákladních vozidel Volvo FE, které mohou snížit emise skleníkových plynů o 10 000 tun CO2 ročně.

S tolika faktory směřujícími k elektrické budoucnosti je společnost Volvo Trucks odhodlána vyvinout elektrická řešení, která budou zaváděna odvětví po odvětví, trh po trhu jako doplněk k její nabídce vozidel se vznětovým pohonem. Při vývoji svých elektrických nákladních vozidel těží společnost Volvo Trucks ze zkušeností sesterské společnosti Volvo Buses, která od roku 2010 vyrábí vysokonapěťová hybridní vozidla a od roku 2015 plně elektrické autobusy s rychlodobíjením. Využitím součástí, které byly vyzkoušeny a testovány v pravidelné dopravě po mnoho let, si mohou být zákazníci společnosti Volvo Trucks jisti, že nabízená řešení jsou optimální a bezpečná. 

U majitelů nákladních vozidel není jízda na elektrický pohon jen o nákupu nejlepších technických řešení a služeb. Znamená to také pochopit, jak elektrické nákladní vozidlo změní jejich podnikání. Proto i rozhovory, které povedou se svým prodejcem nákladních vozidel, budou jiné.

„U elektrických nákladních vozidel se už neřeší tradiční potřeby zákazníků, jako je výkon nebo zdvihový objem motoru. Namísto toho je důležité – abychom mohli nabídnout ta nejlepší řešení – pochopit trasu zákazníka, způsob nasazení, užitečné zatížení a povětrnostní podmínky, ve kterých bude nákladní vozidlo pracovat, stejně jako dostupné alternativy dobíjení. Můžeme jim pak doporučit přesně specifikované vozidlo s optimálním dojezdem a konfigurací akumulátoru,“ říká Anna Thordénová. 

Všimla si, že největšími obavami zákazníků, pokud jde o elektrická nákladní vozidla, je dojezdová vzdálenost a dostupnost dobíjecích stanic, přestože tyto faktory jsou již zohledněny při výběru nákladního vozidla. Aby společnost Volvo Trucks zajistila spolehlivější dojezd, vyvíjí sofistikované prediktivní systémy, které berou v úvahu všechny klíčové faktory a poskytují řidiči v reálném čase informace o vzdálenosti k dalšímu dobití. 

Jen těžko lze nadsazovat efekt na řidiče. Lidé, kteří řídili některé z našich elektrických nákladních vozidel, vystupují s úsměvem.

Anna Thordénová zdůrazňuje, že elektrická nákladní vozidla přinášejí jejich majitelům řadu výhod, včetně snížení nákladů na pohonné hmoty a zlepšení obchodní pověsti. Jedná se také o způsob, jak udržet krok se stále se zpřísňujícími předpisy. A bude-li možné uskutečnit více dopravy v noci s tiššími vozidly, může to také vést k zásadnímu nárůstu efektivity. 

Carolina Grönstedtová, vedoucí obchodního rozvoje originálních náhradních dílů z oddělení poprodejních služeb očekává, že elektrická vozidla posílí zájem řidičů a míru jejich udržení v práci. To je něco, co by obrovsky pomohlo celému oboru, který čelí velkému nedostatku řidičů.

„Například naše vlastní testy ukazují, že nákladní vozidlo Volvo FL Electric má o 10 dB nižší hladinu hluku než běžné vozidlo se vznětovým motorem. To znamená, že vnímaná hladina zvuku je nižší zhruba o polovinu,“ říká. „V elektrických vozidlech je také méně vibrací a řidiči nemusí řešit zplodiny z výfuku, když pracují mimo vozidlo.“ 

Výzvou pro řidiče je přizpůsobení se provozu vozidla poháněného akumulátorem, což může vyvolávat obavy ohledně dojezdové vzdálenosti a dobíjení. I přes tuto změnu byla reakce zkušebních řidičů převážně pozitivní.

„Jen těžko lze nadsazovat efekt na řidiče. Lidé, kteří řídili některé z našich elektrických nákladních vozidel, vystupují s úsměvem. Pro mnohé je to zjevení a pro některé téměř duchovní zážitek,“ říká Carolina Grönstedtová s úsměvem.



Některé klíčové údaje o elektrických nákladních vozidlech Volvo

  • Dojezd: Volvo FL Electric – až 300 km; Volvo FE Electric – až 200 km.
  • Větrná elektrárna s výkonem 4 MW vyrobí dostatek energie pro pohon 200 elektrických nákladních vozidel Volvo FE.
  • Jedna otáčka rotoru větrné turbíny pohne nákladním vozidlem o 1,5 kilometru.
  • Úspora je 2,5 milionu litrů paliva ročně.
  • Pokud se jedná o skleníkové plyny, ročně se jejich emise sníží o 10 000 tun CO2 (dobíjejí-li se akumulátory energií z větrných elektráren).
  • Poznámka: Elektrická nákladní vozidla jsou 3–5krát energeticky účinnější než srovnatelná vozidla se vznětovým motorem.