Trucks

Horký Island

Na Islandu je dopravce Jón og Margeir EHF, který je zapojen do ambiciózního geotermálního projektu zajišťujícího rozvod teplé vody a tepla pro ubyvatele ostrova. Jeho vozidla Volvo FH s 38 metrovými jeřáby se osvědčily zejména pro přepravu a instalaci nových potrubí.
The Reykjanes peninsula
S hojností geotermální energie a lávovými poli na poloostrově Reykjané jsou zvláště dobré podmínky pro soběstačný a zelený energetický systém.

"Pro nás Islanďany je velmi důležité znovu využít cenné zdroje. Ve skutečnosti to je naše práce," říká Margeir Jónsson, zatímco jeho Volvo FH16 650 se blíží ke konečné destinaci dnešního dne u jezera Kleifarvatn, největšího jezera na poloostrově Reykjanes. Jezero leží na rozhranní desek americké a evropské. Reykjané je skutečně jedinečné místo, kde prvky jako geotermální energie, lávová pole a další fenomeny vytvořily zvláště dobré podmínky pro soběstačný a ekologický energetický systém

 

Sedmdesátiletý Margeir pracoval v této oblasti již od roku 1973, kdy jeho dopravní společnost zahájila spolupráci s firmou HS Orka, která se specializuje na výstavbu geotermálních stanic a výrobu elektřiny založenou na geotermální energii. Vzhledem k tomu, že je 98% všech islandských domácností vytápěna teplou vodou,je pracovní vytíženost konstantní a spolupráce probíhá již 44 let. Během této doby Margeirova společnost byla zapojena do všech činností od A-Z, od transportu velkých turbín do geotermálních stanic až po přepravu trubek a dodávek veškerého potřebného materiálu.

"Chceme chránit životní prostředí na Islandu. Naše práce na energetickém projektu HS Orka nás přiblížila k přírodě a naši zaměstnanci z této práce mají radost. Prostředí poloostrova Reykjanes je úchvatné a silnice, které využíváme procházejí jedinečnou krajinou, v nichž dominuje chráněné lávové pole, "říká Margeir s úsměvem. Kývne na krásnou scenérii přes boční okénko, když se se svým kamionem chystá vykládat.


Reykjanes je, dokonce podle islandských standardů, považován za horkou oblast a na jakémkoli místě nemusíte nijak hlouboko vrtat, abyste narazili na velmi horkou vody nebo páry. Práce na výstavbě potrubí k rozšíření rozsáhlé infrastruktury geotermální energie na Islandu vyžaduje přesnost, protože potrubí musí být umístěno přesně na správné místo, nad zemí a nebo pod ní. Margeir proto požádal o pomoc svého syna a obchodního partnera Jón Gunnara a jednoho ze svých zaměstnanců.

"Podnikání společnosti HS Orka vyžaduje výstavbu velkých budov a plynovodních sítí a pomohli jsme jim při provádění stavebních prací. Naše nákladní vozidla Volvo FH16 jsou zvláště užitečné pro tyto speciální úkoly, protože náklad je často těžký a naše mobilní jeřáby hrály stejně důležitou roli, "vysvětluje Margeir, když dohlíží na vykládku.

 

Mezi ním a osttaními panují přátelské vztahy, což není obvyklé, pokud uvážíme, že pět ze šestnácti zaměstnanců jsou člni rodiny. Pro jejich rodinný podnik pracuje prakticky již třetí generace, jedním z řidičů je toiž Margeirův vnuk. I další jeho dva synové pracují pro společnost. Jeden z nich dělal řidičský průkaz ve věku pouhých 18ti let, což je na Islandu minimální věková hranice. Občas ho zastavila policie a požadovala předložení průkazu, protože dostala hlášení, že nákladní  vozidlo jejich dopravní společnosti řídí dítě.„Řízení nákladních vozidel máme v krvi. Můj otec byl také řidičem a víceméně nám všem koluje v žilách "nafta".Všichni jsme zvyklí na tvrdou práci a průměrný pracovní den mívá dost často více něž deset hodin. Ale žádný den není stejný," dodává Margeir.
Spolu s kolegy právě dokončili vykládání potrubí a připravují se na svůj další úkol: přepravu betonového prefabrikátu. Vlastnit dopravní společnost čítající 16 vozidel v zemis 340 000 obyvateli znamená, že Margeir musí brát různé druhy zakázek a být kdykoli k dispozici. Slovo „ne” jednoduše není v našem slovníku. A kromě společnosti HS Orka vykonávají spoustu práce pro smluvní partnery z oblasti stavebnictví. 

Řízení nákladních vozidel máme v krvi. Můj otec byl také řidičem nákladních vozidel a víceméně celé rodině koluje v žilách "nafta".

Díky tomu, že Island je zároveň významným dodavatelem ryb a Margeirovo rodné město Grindavík je typickým rybářským městom, přepravují i množství ryb. Jejich 38 metrů dlouhé jeřáby se osvědčily jako ideální na vykládání obrovských rybářských sítí z vozidel z horším přístupem.

„Naše nejtěžší dny nejsou paradoxně ty, při pokládání potrubí a stavbě elektráren, ale při přepravě ryb na dlouhé vzdálenosti, 400 až 500 km od přístavu, kde nám je naloží ,” říká Margeir a vysvětluje, že počasí na Islandu dokáže být nevyspytatelné. Jen za poslední rok uvízlo pět z jeho nákladních vozidel na čtyři dny ve městě Djúpuvík na východě země z důvodu silné vichřice. Díky dobrému chladírenskému zařízení v našich vozidlech se ryby naštěstí nezklazily.

 

“Všichni naši řidiči musí být připraveni reagovat na neobvyklé okolnosti a opatrně zhodnotit různé situace. Trpělivost je pro nás velmi důležitá,” říká Margeir, když se chystá po desetihodinovém dni domů. Nedávno oslavil své 70. narozeniny a ještě se ani zdaleka nechystá do důchodu, ale zodpovědnost za vedení firmy postupně přechází na jeho syna Jóna Gunnara.

„Jednoho dne pravděpodobně firmu převezme vnuk, který je třetí generací hrdé rodinné firmy. Doufám, že bude pokračovat ve "Volvo" tradici v naší společnosti, a že se naučí neříkat "ne", dodává Margeir.

 

Jón og Margeir EHF

Majitelé: Margeir Jónsson  a syn Jón Gunnar Margeirsson.

Zaměstnanci: 16 zaměstnanců a 14 řidičů.

Historie: Založena v 1992. Avšak, Margeir jezdil s nákladními vozidly už od roku 1970 a koupil první Volvo F86 v roce 1974.

Hlavní klienti: HS Orka, rybářské společnosti v Grindavíku,  smluvní partneři z oblasti stavebnictví, společnosti pro správu a výstavbu silnic, přepravní společnosti.

Vozový park: 11 kusů Volvo FH16 a 3 Scanie.

Vozidla Volvo: Z jedenácti vozidel jsou čtyři Volvo FH16, od 540 do 750 k. Z těchto čtyř jsou dvě vybavené jeřábem.

Hlavní náklad: Ryby, stavební materiál, asfalt, přepravní kontejnery.