Generace se setkávají v továrně na výrobu motorů Volvo v Skövde

Když bylo v roce 1993 na trh uvedeno první Volvo FH, ještě ani nebyla na světě.
On tou dobou už roky pracoval na montážní lince.
Seznamte se s Nesmou a Danielem, kteří jsou nyní kolegy v továrně na výrobu motorů Volvo ve Skövde, kde se rodí důležitý motor FH. 

Generace se setkávají v továrně na výrobu motorů Volvo v Skövde

Nesma Odiso se narodila v roce 1993, kdy bylo na trh uvedeno první vozidlo FH. Nyní pracuje v továrně na výrobu motorů ve Skövde.

Když člověk kráčí dílnou v továrně na výrobu hnacího ústrojí v Skövde, má skoro pocit, jako by byl doma. Nikoli v tom smyslu, že by tu lidé skutečně bydleli, ale díky přátelské atmosféře a faktu, že zaměstnanci se zjevně navzájem dobře znají. Napovídá tomu vřelé přivítání na začátku návštěvy. 

Nesma Odiso se na nás zeširoka usmívá, zatímco si svazuje dlouhé vlasy do culíku. Pracuje tu jeden rok a pár měsíců.

„Moc se mi tu líbí. Obvykle chodím na noční směny a náplní mé práce je montování motorových součástek. Zpočátku jsem byla trochu nervózní, ale za rok jsem se toho hodně naučila. Mám pocit, jako bych každý den plnila nějakou výzvu,” říká.

S manželem a synem bydlí v Skövde a ve Švédsku žije už osm let. Památný rok 1993, kdy se první nákladní vozidlo FH dostal na trh, je jejím rokem narození, takže na první nákladní vozidlo FH si nepamatuje.

„To opravdu ne! V té době jsem ještě byla u matky v břiše. O nákladních vozidlech FH jsem v podstatě netušila, dokud jsem nepřijela do Švédska. Nicméně chápu, že nákladní vozidlo a samozřejmě motor byly velkým úspěchem. Je fajn vědět, že montujete něco, co je zásadní a důležitou součástí tohoto vozidla."

Generace se setkávají v závodě na výrobu motorů Volvo v Skövde

Daniel Lundgren pracoval v roce 1993 jako obsluha montážní linky.

Toto osobité nákladní vozidlo, a důležitý první motor D12, je ovšem něco, o čem její kolega Daniel Lundgren přemýšlí prakticky denně. V roce 1993 pracoval u montážní linky a na první motory, které sestavoval, si velmi dobře pamatuje.

„Byl jsem hrdý, protože jsem věděl, že někdo tam venku řídí náklaďák s „mým” motorem,” usmívá se. 

Dnes zastává dvojí roli: vedoucí oddělení produktových auditů a testování CoP, kde se různými způsoby testují motory, a dále řidič kontroly kvality, kde se zaměřuje na prevenci kvality výroby. Daniel je u společnosti od svých 17 let.

„Když jsem začínal, skoro všechno se dělalo ručně. Nesma nyní obsluhuje roboty, které jsme dřív k montáži neměli. Ale dobrý pocit z kolegů mám stejně. Volvo je také společnost, ve které mohu růst, a toho si upřímně vážím. To bych vlastně taky rád poradil Nesmě. Snaž se růst a vzdělávej se, máš tady k tomu spoustu příležitostí,” říká Daniel.

Nesma přikyvuje. Součástí její pracovní náplně je obsluha robotů, ale i to vyžaduje značné znalosti.

„Zpočátku to bylo náročné. Můžu si jenom představovat, jaké to bylo, když se všechno dělalo ručně,” poznamenává. 

A pokud jde o radu, že má využívat příležitosti a rozvíjet se, už své plány do budoucna má.

„Později budu tady v Skövde pokračovat ve studiu a zaměřím se na obchodní administrativu. Ráda bych ve společnosti Volvo zůstala, ale až studium dokončím, chtěla bych se přesunout do finančního oddělení.”

Procházíme dílnou a Daniel i Nesma se s ostatními srdečně zdraví. Skövde je poměrně malé švédské město a závod společnosti Volvo je pro jeho identitu dost důležitý.

„Lidé zde pracují celé generace. Můj syn, který se také narodil v roce 1993, tu má teď taky práci,” říká Daniel a Nesma dodává:

„Další, kdo se narodil ve stejnou dobu jako náklaďák FH. To je super.” 

Fakta Nesma Odiso
Věk: 24 (25. listopadu)
Bydliště: Skövde
Rodina: Manžel a syn
Co jsem u společnosti Volvo dělala v roce 1993: Ještě jsem se nenarodila
Moje práce ve společnosti Volvo nyní: Operátorka
Co je na práci v továrně v Skövde nejlepší: Že se tu cítím jako doma a mám šanci se rozvíjet
Volný čas: Cvičím a trávím čas se svou rodinou

 

Fakta Daniel Lundgren
Věk:
48
Bydliště: Skövde
Rodina: Tři dospělé děti, vnoučata a můj pes Sixten
Co jsem ve společnosti Volvo dělal v roce 1993: Pracoval jako operátor a byl součástí týmu budujícího nové oddělení pro montážní linku motoru D12
Moje práce ve společnosti Volvo nyní: Vedoucí oddělení produktových auditů a testování CoP
(50 %) a řidič kontroly kvality (50 %)
Co je na práci v továrně v Skövde nejlepší: Všichni ti úžasní lidé!
Volný čas: Pracuji na svém domě, jezdím na motorce, trávím čas se svou rodinou a se psem

 

Fakta Závod Skövde 

  • Závod Skövde je součástí skupiny Volvo Group Trucks Operations a existuje už přes sto let. Dnes je z něj výrobní závod světové třídy, který skupině Volvo Group dodává dieselové motory a komponenty. 
  • Počet zaměstnanců: Přibližně 3 000 
  • Celková plocha závodu ve Skövde činí 265 000 m², což by stačilo přibližně na 50 fotbalových hřišť.
  • Hlavními procesy v závodě ve Skövde jsou slévárenství, obrábění a montáž. Závod vyváží motory a motorové součástky do výrobních závodů skupiny Volvo Group na všech kontinentech světa.

Related News

Motor D12 – změna koncepce

Když byl v roce 1993 uveden na trh motor D12, byl to opravdu revoluční krok. Někteří říkali, že společnost Volvo o deset let předběhla svou dobu. Göran Nyholm, inženýr společnosti Volvo v důchodu, nám povykládá celý příběh od začátku....

Bezpečnost jako prostředek k úspoře nákladů

Volvo FH, jedno z nejbezpečnějších nákladních vozidel na světě, stojí v čele inovací v oblasti vysoce kvalitních bezpečnostních prvků. Investování do bezpečnostních prvků v kombinaci s uvědomělým postojem řidiče k bezpečnosti může přepravním ...

25 inovací modelu Volvo FH

Volvo FH už od svých počátků vždy měnilo budoucnost. Tento model v roce 1993 změnil pravidla hry a od té doby boří zažité představy o pohodlí řidiče, bezpečnosti, jízdních výkonech a přizpůsobení různým oborům podnikání. Toto je 25 inovací, díky nimž ...