Trucks

Nové Volvo FH s technologií I-Save: nejdokonalejší podoba úspory paliva při dálkové přepravě

| Doba čtení 6 min | Doba čtení 6 min
Nové Volvo FH s technologií I-Save může snížit náklady na palivo až o sedm procent. V čem spočívá tajemství? V důkladném testování, jedinečném motoru D13TC a řadě aktualizovaných funkcí pro úsporu paliva. Jen jejich kombinací se mohl model FH stát vůbec nejúspornějším nákladním vozidlem společnosti Volvo Trucks v historii.
Model Volvo FH s technologií I-Save využívá kombinace motoru Volvo Turbo Compound D13TC s několika špičkovými technologiemi včetně vylepšených I-See a I-Cruise.

Nákladní vozidlo míří po švédské dálnici na západ, k tajnému zkušebnímu okruhu. Za volantem sedí Lars Sjöö, hlavní projektový manažer společnosti Volvo Trucks. Spolu s týmem specializovaných konstruktérů podstupuje závěrečnou fázi testování nového modelu Volvo FH s I-Save. Vše na tomto vozidle, od nových zadních náprav s nízkým třením až po vnitřní tvar pístů, bylo navrženo s ohledem na úsporu paliva. 

„Společnost Volvo Trucks pracuje na úsporách paliva už mnoho desítek let a všichni víme, že neexistuje žádný magický šroubek, jehož přidáním byste snížili spotřebu až o sedm procent. K takové úspoře se dopracujete po kousíčcích, přes velké množství drobných inovací a jemným vylaďováním jednotlivých součástí,” říká Lars Sjöö.

Klíčem k nízké spotřebě je motor D13TC s technologií Turbo Compound, která se používá ve vysoce výkonných leteckých motorech, a kterou jsme přizpůsobili pro silniční provoz. Jednoduše řečeno, jednotka Turbo Compound je přídavná turbína umístěná za turbodmychadlem ve výfukovém potrubí, která recykluje přebytečné teplo a energii výfukových plynů. Využitím přebytečné energie dodává jednotka Turbo Compound klikovému hřídeli mnohem vyšší točivý moment, a tak vzniká výkonný motor s extrémně nízkou spotřebou.

K úspoře paliva u vozidel Volvo FH with s I-Save navíc nepřispívá jen jednotka Turbo Compound. Celé hnací ústrojí je vyladěno s ohledem na maximální účinnost. Například písty motoru dostaly nový, zvlněný vnitřní tvar. Jejich konstrukce využívá mechaniku plynů a proudění, s jejíž pomocí se do středu válce přivádí teplo ze stěn motoru, kde by se jinak ztrácelo. „Zvlněný tvar pístů je patentovaná inovace společnosti Volvo Trucks. Změnili jsme tvar pístu tak, aby se energie spalování vracela zpět do středu válce. Tím se dosahuje účinnějšího spalování, při kterém se ztrácí méně energie v podobě tepla,“ říká Mats Franzén, ředitel společnosti Volvo Truck pro strategii v oblasti hnacích ústrojí. 

Systém I-Save využívá také nejmodernější technologie společnosti Volvo Trucks, jako je mapový systém I-See, tempomat I-Cruise s funkcí I-Roll, omezení doby volnoběhu a čerpadlo posilovače řízení s proměnlivým zdvihovým objemem. Výsledkem je nákladní vozidlo se spotřebou pohonných hmot nižší až o sedm procent. „Pro naši největší skupinu zákazníků, tedy dopravce v oblasti dálkové přepravy, představují pohonné hmoty největší nákladovou položku. Proto je důležité, abychom vyvíjeli nová efektivní řešení,” říká Mats Franzén.

A jsou tu ještě další dvě velké výhody. Za prvé, motor s technologií Turbo Compound je vybavený systémem recirkulace výfukových plynů s chlazením, který snižuje množství oxidů dusíku vznikajících při spalování. Díky tomu se snižuje i spotřeba kapaliny AdBlue, čímž vzniká další úspora. „Motor a hnací ústrojí mají nejvyšší účinnost při 1000 ot./min. Tehdy také dochází k nejvyšším úsporám nafty a kapaliny AdBlue,” říká Mats Franzén.

Další velkou výhodou je ovladatelnost. Projektový tým začal svou práci s velkými ambicemi vytvořit vozidlo, které nejen šetří svému majiteli peníze, ale také se skvěle řídí. Pomohli si při tom důmyslnou konstrukcí. Využitím odpadního tepla a zužitkováním přebytečné energie dodává jednotka Turbo Compound mnohem vyšší výkon klikovému hřídeli, který tak získává vyšší točivý moment při nižších otáčkách motoru. Vozidlo díky tomu snadno šplhá do kopců a prostředí řidiče je tišší, protože vozidlo jede s nízkými otáčkami motoru a s vysokým točivým momentem.

„Pro naši největší skupinu zákazníků, tedy dopravce v oblasti dálkové přepravy, představují pohonné hmoty největší nákladovou položku. Je proto důležité, abychom vyvíjeli nová efektivní řešení.”

Rozdíl je poznat okamžitě. Během zkušebního období jezdil Lars Sjöö se svými kolegy s nákladním vozidlem naloženým 40- až 60tunovým nákladem. Přesvědčili se, že vozidlo hravě zvládá kopce a že motor běží velmi tiše při jakémkoli zatížení. 

Každá funkce nákladního vozidla I-Save byla vyvinuta na základě výsledků důkladného testování na silnici. Porovnávali jsme také různé kombinace nákladních vozidel I-Save s tradičními vznětovými vozidly, abychom si ověřili skutečné přínosy této nové technologie. 

 

Najeli jsme na silnicích mnoho testovacích hodin. Profesionální testovací řidiči společnosti Volvo Trucks si často večer předávali volant s členy konstrukčního týmu. „Nechceme být jenom zalezlí v kanceláři u PowerPointu,” říká s úsměvem Lars Sjöö. „Když uvažujeme o nějakém vylepšení, vezmeme vozidla na zkušební jízdu, abychom si sami ověřili, jak to funguje.”

„Abychom se dostali tam, kde dneska jsme, museli jsme strávit tisíce hodin testováním v laboratoři i na silnicích. Ale teď máme vozidlo, které bude stejně dobré pro řidiče jako pro majitele.”

Za několik týdnů je Lars Sjöö připraven převézt jedno z nových nákladních vozidel zpět ze zimní testovací dráhy společnosti Volvo Trucks, která leží u polárního kruhu, až do firemní centrály vzdálené 1 700 km. Je to přesně ten typ náročného dálkového řízení, pro které bylo vozidlo zkonstruováno. „Jen když si to odpracujete i za volantem, můžete vytvořit vozidlo, které má přesně takové vlastnosti, jaké má mít,” říká Lars Sjöö. 

„Kdybyste se zaměřili jenom na spotřebu paliva, tak riskujete, že vozidlu uškodíte v jiných oblastech, jako je komfort řidiče nebo výkon motoru. Kvůli tomu je celý proces dost komplikovaný. My ale nemůžeme rezignovat na kvalitu našich nákladních vozidel, která jsou nejlepší na světě,” říká a dodává: „Abychom se dostali tam, kde dneska jsme, museli jsme strávit tisíce hodin testováním v laboratoři i na silnicích. Ale teď máme vozidlo, které bude stejně dobré pro řidiče jako pro majitele.” 

Porovnáváme motor D13TC certifikovaný dle normy Euro 6, krok D, s balíčkem pro dálkovou přepravu (I-Save) s motorem D13 eSCR certifikovaným dle normy Euro 6, krok D, bez balíčku pro dálkovou přepravu. Skutečná spotřeba paliva se bude lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako např. na použití tempomatu, topografii trasy, zkušenosti řidiče a povětrnostních podmínkách. Více se dozvíte zde. 

VOLVO FH S TECHNOLOGIÍ I-SAVE

Každá funkce systému I-Save byla navržena tak, aby šetřila palivo. Je dostupná u modelu Volvo FH s motorem D13TC o výkonu 460 nebo 500 koní.

Motor
D13TC (Turbo Compound), výkon 460 nebo 500 k.

Vypnutí motoru při volnoběhu
Spoří palivo automatickým vypnutím motoru po 2,5 minutách chodu na volnoběh. 

Převodovka
I-Shift, I-Shift s plazivými stupni nebo dvouspojková převodovka I-Shift Dual Clutch – všechny se softwarem optimalizovaným pro dálkovou přepravu

Aktualizovaná technologie I-See 
Díky využití mapových dat z cloudového úložiště může aktualizovaná technologie I-See spolehlivě synchronizovat chod vozidla s údaji z map s vysokým rozlišením a pomoci tím řidiči spořit palivo. V odlehlých oblastech systém využívá místní údaje o silnici. 

Tempomat I-Cruise s technologií I-Roll
Úspora paliva díky inteligentnímu tempomatu společnosti Volvo Trucks v kombinaci s funkcí volnoběžky I-Roll. 

Zadní nápravy
Nové, s nižším třením a s velmi vysokou úsporou paliva.

Posilovač řízení 
Čerpadlo s proměnlivým objemem.

Model Volvo FH s I-Save je zvláště vhodný pro ty, kdo běžně najedou více než 120 000 km ročně.

Máte zájem o Volvo FH s technologií I-Save? Obraťte se na svého obchodního zástupce vozidel Volvo.