Plní řadu funkcí, včetně správy nabíjení a chlazení. Je též vybaven 24V akumulátory, stejně jako mechanismy pro regulaci změny napětí 600 V / 24 V. Přestože trakční akumulátory fungují na 600 V, elektronika hnacího systému a zařízení v kabině využívají 24V akumulátory.
Volvo FL Electric je vybaveno čtyřmi nebo šesti 600V akumulátory. Stejně jako běžný akumulátor, vyrábí i akumulátor v nákladním vozidle elektřinu pomocí elektrochemických reakcí probíhajících mezi anodou, katodou a elektrolytem. U modelu Volvo FL je akumulátor vyroben z lehkého materiálu, lithium-nikl-mangan-oxidu kobaltu. Každý trakční akumulátor má energetickou kapacitu 50 kWh a odhadovanou životnost 8–10 let.
Přiváděná elektřina vytváří rotující magnetická pole, jež způsobují otáčení rotoru. Takto vzniká mechanická energie potřebná k otáčení převodů a kol. Motor s permanentním magnetem modelu Volvo FL Electric dosahuje špičkového výkonu 200 kW a točivého momentu 425 Nm. Rozměrově je pečlivě navržen tak, aby šlo o co nejmenší a nejlehčí elektromotor s optimálními parametry, jak z hlediska otáček, tak i točivého momentu.
Vozidlo je možné nabíjet střídavým i stejnosměrným napětím. Díky tomu je možné vozidla nabíjet v průmyslových objektech pomocí palubních nabíječek. Můžete ale také nabíjet rychleji na externích stejnosměrných stanicích.
Dvourychlostní převodovku navrhla a vyrábí společností Volvo tak, aby byla kompaktní a lehká, ale současně dokázala využít plný rozsah výkonu motoru. Umožňuje řadit plynule a poskytuje od okamžiku rozjezdu maximální točivý moment.
Kompresor dodává vzduch do vzduchových brzd. U modelu Volvo FL Electric používají pneumatické brzdy technologii Scroll, jež umožňuje minimalizovat hlučnost. Tato technologie původně vyvinutá pro zdravotnictví byla přizpůsobena k použití u nákladních vozidel.
V elektrických nákladních vozidlech se uplatňují rekuperační brzdy, které využívají elektromotor jako generátor. Ten dokáže zužitkovat velkou část kinetické energie, která se jinak při brzdění ztrácí. Tato energie se vrací do trakčního akumulátoru, kde se ukládá.
Dlouhá životnost a vysoká provozuschopnost
Mezi přínosy pro majitele patří vysoká provozuschopnost, dlouhá životnost součástí a méně časté servisní zásahy. Je to proto, že elektromotory jsou ve srovnání s běžnými motory jednodušší, kompaktnější a mají méně součástí. Protože vozidlo jede na elektřinu, obsahuje méně pohyblivých součástí a je méně namáháno vibracemi. Vysoká provozuschopnost také vyplývá z konstrukce: Například kuličková ložiska modelu Volvo FL Electric byla optimalizována pro dlouhou životnost. Provozní dosah vozidla je až 260 km, záleží na počtu trakčních akumulátorů.
Převodovka z dílny společnosti Volvo
Významným technickým řešením, díky kterému je model Volvo FL Electric výjimečný, je unikátní převodovka navržená a vyráběná společností Volvo. Tato převodovka zajišťuje plně kontrolovaný a plynulý přenos výkonu. Pro řidiče to znamená, že se mohou rozjíždět s maximálním točivým momentem, a to i do prudkého svahu. Spolu s lehkým a kompaktním motorem tato převodovka napomáhá tomu, že hnací soustava modelu Volvo FL Electric nabízí špičkové parametry. Vozidlo rovněž může jezdit extrémně nízkými rychlostmi jen několik kilometrů za hodinu, což usnadňuje bezproblémové parkování nebo manévrování v těsných prostorech.
Nižší hlučnost
Hodně pozornosti a know-how je věnováno dosažení co nejtiššího chodu vozidla s minimem vibrací. Hladina hluku při jízdě se u modelu Volvo FL se vznětovým motorem a elektromobilem liší o 10 dB. Takový rozdíl lidské ucho vnímá jako poloviční hlučnost. Při volnoběhu je pak rozdíl téměř 40 dB! Hlučnost modelu Volvo FL Electric při volnoběhu je ve skutečnosti nižší než okolní hluk přicházející z ulice. Díky tiššímu vozidlu je snazší přepravovat zboží v době mimo špičku, čímž se dostáváme k dalšímu růstu produktivity.