Trucks

Smlouva Volvo Flexi-Gold zajišťuje Michaelu Vermaakovi provozuschopnost nákladních vozidel

| Doba čtení 5 min | Doba čtení 5 min
Jihoafrický farmář Michael Vermaak může uspět jen s provozuschopným vozovým parkem. Lepší ziskovost vlastního vozového parku vozidel Volvo FH (a tím i náskok před konkurencí) mu usnadňuje smlouva Flexi-Gold.

Kupuji-li nákladní vozidlo, sleduji tři věci: dostupnost servisu, spotřebu paliva a zůstatkovou hodnotu použitého vozidla. Servis je pro mě nejdůležitější,“ říká Michael Vermaak a míří k velkým silům, kde má uloženou kukuřici. 

Je brzo ráno a slunce se právě vyhouplo nad horský hřeben, který ohraničuje obrovský 2 000hektarový kus země. Na něm hospodaří již čtvrtá generace farmářské rodiny. Všech sedm vozidel se postupně naloží úrodou a ta se potom rozváží zákazníkům v celém Východním Kapsku. Když nákladní vozidla po klikaté šotolinové cestě odjíždějí z farmy, vzduch se prosytí prachem, který se za nimi zvedá.

V Jihoafrické republice je teď období sucha a kruté sucho se nevyhnulo ani Východnímu Kapsku. Pro farmáře jako Michael by to mohlo být likvidační. Svoji činnost totiž musí pečlivě rozplánovat do období vyhrazených pro zavlažování, sklizeň, balení a dodávky zákazníkům. Michael však nelehkou situaci s jihoafrickými klimatickými podmínkami vyřešil instalací dvou vodních turbín a velkého vodojemu, ve kterém zadržuje vodu z nedaleké řeky Fish River. Díky tomu je jeho farma zcela soběstačná a nezávislá na dodávkách energie ze sítí. 

Důvěru si musíte vybudovat. Prodejem to jenom začíná. Musíte být zákazníkům nepřetržitě k dispozici.

Když přijde období sucha, zavlažuje Michael pozemky vodou z vodojemu a předchází nižším výnosům. Identická snaha o co největší efektivitu stála před 17 lety i za jeho rozhodnutím začít si vypěstovanou úrodu přepravovat vlastními silami.

„Velkou výhodou vlastního vozového parku je, že můžeme lépe zabezpečit dodávky našeho zboží. Díky tomu, že zákazníkům nabízíme lepší služby, můžeme produkty prodávat za lepší ceny,“ vysvětluje Michael a dodává: „Protože nás živí rostlinná výroba, má naše práce velmi sezónní charakter. V létě, během krátkého šesti až osmidenního období, sklidíme až 600 tun pšenice denně. Jakákoli odstávka v tomto období nám může způsobit ztrátu milionů randů.“

 

Zabezpečení provozuschopnosti je nejdůležitější a Michael je s dlouhodobou spoluprací se společností Volvo i s prací Koose Van Rooyena velmi spokojený. Vzájemně spolupracují už od roku 2004. Tehdy se Michael o Koosovi dověděl z doslechu. 

Michael říká, že Koos se od většiny prodejců, se kterými se doposud setkal, liší – od začátku do konce je totiž připravený s čímkoli pomoci. „Kdykoli dojde k potížím, pomůže nám vypořádat se s nimi. Úroveň služeb je vynikající, takže se Koose i společnosti Volvo držíme,“ říká Michael.

 

Pro Koose Van Rooyena představují čestné jednání a snaha pomoci naprosté základy úspěšné spolupráce. „Důvěru si musíte vybudovat. Prodejem to jenom začíná. Musíte být zákazníkům nepřetržitě k dispozici a každodenně nabízet kompletní servis,“ říká.

Koos vysvětluje, že sezónní povaha Michaelovy obživy je pro jihoafrické přepravce typická, a společnost Volvo na ní zareagovala vytvořením nové servisní smlouvy s názvem
Flexi-Gold. U nového typu smlouvy se naplánované úkony a smluvní poplatky odvíjejí od režimu dopravy, takže servis i platby jsou v souladu s peněžními toky zákazníka.

„Smlouva Flexi-Gold pro moji přepravní společnost znamená velký krok. Zjednodušila provoz společnosti a hodně nám odlehčila. Prospívá i finanční bilanci společnosti – jezdíme-li méně, také méně platíme. A společnost Volvo Trucks se u nákladních vozidel stará rovněž o veškeré plánování a údržbu, takže se mohu soustředit na rozvoj svého podnikání a na nové technologie, díky kterým budu mít náskok před konkurencí,“ říká Michael.

Ačkoli už se mu splnil dětský sen, kterým bylo mít farmu s 2 000 hektary pozemků, stále plánuje, že podnikání rozšíří. Během několika následujících let instaluje další dvě turbíny, které mu umožní rozšířit mléčnou výrobu a místo 1 500 krav jich chovat 5 000. V roce 1992 převzal pozemky, které jeho otec koupil jen několik měsíců před smrtí, a na 10 hektarech půdy začal pěstovat brambory. Tehdy si mnozí mysleli, že zkrachuje.

Smlouva Flexi-Gold pro moji přepravní společnost znamená velký krok. Zjednodušila provoz společnosti a hodně nám odlehčila.

„Mysleli si, že pěstovat brambory není dobrý nápad, a tvrdili mi, že do roka zbankrotuji. Místo toho se to ukázalo jako šťastný nápad. Myslím si, že do jisté míry jsem jim chtěl dokázat, že se mýlí, a že pravdu mám já. Možná mi tento přístup vydržel do dneška,“ říká.

Dále dodává: „Farmaření miluji. Všem říkám, že to není moje práce, ale koníček, takže jsem ani nikdy neměl pocit, že potřebuji dovolenou. A velice si vážím svých věrných zaměstnanců. Do velké míry jsem uspěl právě díky nim.“ 

Budoucnost své farmy vidí Michael optimisticky. Doufá, že z dlouhodobého hlediska se v Jihoafrické republice zlepší bezpečnost a zmírní se i potíže s rasizmem. Doufá také, že mu s farmařením začnou pomáhat i jeho děti. 

Přiznává ale také, že starostí je více. Jednou z největších je momentálně situace na silnicích. Nejedná se pouze o jejich kvalitu, ale také o nedávné výhružky řidičům nákladních vozidel. „V poslední době se situace ještě více zhoršila,“ říká.

Manažer Michaelova vozového parku, Nardus Rademeyer, je na cestě z farmy se zbožím za zákazníkem už několik hodin. Je to kodrcavá jízda, protože cesta vede většinou po menších šotolinových silnicích různé kvality. Prach je všudypřítomný, dokonce i uvnitř kabiny. 

„Při servisu jakéhokoli z našich vozidel musí společnost Volvo pokaždé namontovat nové vzduchové filtry,“ říká Nardus a ukazuje na suchou krajinu. Do zorného pole v tu chvíli skočí malá opice. I když v Jihoafrické republice oddělují většinu silnic od okolní přírody ploty, nejedná se o neobvyklou situaci. 

Nardus vysvětluje, že při jízdě po takovýchto silnicích je z mnoha důvodů každý den náročný je třeba mít stále oči na stopkách. Kvůli úspoře paliva je také zapotřebí přizpůsobit jízdu stavu cesty. Ani tak se ale dodání nesmí zpozdit.

„Jsem vděčný za to, že jezdíme právě modely Volvo FH. Nejen kvůli tomu, že se příjemně řídí, ale i kvůli poskytovaným službám. Vím, že lidé ze společnosti Volvo Trucks nás nikdy nenechají na holičkách. Pokud se mi vozidlo na cestě porouchá, okamžitě mi pomohou.“ 

 

Michael Vermaak Boerdery
Založeno v roce:
1992
Majitel: Michael Vermaak
Počet zaměstnanců: 200 (z toho 7 řidičů)
Náklad: kukuřice, brambory, pšenice, vojtěška, mlékárenské výrobky
Počet nákladních vozidel: 7 (všechno vozidla Volvo FH 440 6 × 4)
Historie: Společnost Michael Vermaak Boerdery byla založena v roce 1992 jako malá bramborářská farma, ale nákupem přilehlých pozemků expandovala. Dnes má pozemky o výměře 2 000 hektarů a patří mezi největší ve Východním Kapsku.
Služby: Pěstování a výroba zemědělských produktů jako brambory, kukuřice, pšenice či mlékárenské výrobky a jejich rozvoz zákazníkům ve Východním i Západním Kapsku   


Smlouva Volvo Flexi-Gold
U smlouvy Volvo Flexi-Gold se naplánované úkony i servisní poplatky odvíjejí od režimu dopravy, takže servis i platby jsou v souladu s peněžním tokem společnosti.