Volvo Trucks

Česká republika

×

„Je to ohromný rozdíl“: Velmi vysoká úspora paliva i AdBlue na náročných finských cestách

| Doba čtení 4,5 min | Doba čtení 4,5 min
Finská společnost Kuljetusliike Antti Airaksinen začala nedávno pro distribuci potravin používat vozidla Volvo FH I-Save. Spotřeba paliva se od té doby snížila o 4,5 litru na 100 kilometrů, což má obrovský dopad na ziskovost společnosti.

P o odlehlých zasněžených lesních cestách východního Finska se za mlžného odpoledne pohybuje Volvo FH. Za volantem sedí Toni Korhonen. Veze další mražené potraviny do obchodů v malých obcích kolem Kuopia, města s přibližně 120 000 obyvateli. 

„Terén je zde náročný, na kopcích a v ostrých zatáčkách silnice často pokrývá vrstva sněhu.“ Musím často zastavovat, někdy více než dvanáctkrát v jediném městečku. To spotřebovává hodně paliva.“

V polovině roku 2018 získala společnost Kuljetusliike Antti Airaksinen (Autodoprava Antti Airaksinen) v rámci programu silničních testů své první Volvo FH s I-Save. Jeho motor D13 Turbo Compound využívá přebytečnou energii k zajištění vyššího točivého momentu a výsledkem je výkonnější a úspornější nákladní vozidlo.

„Přítomnost nového nákladního vozidla se v provozu naší firmy projevila opravdu výrazně,“ říká Antti Airaksinen, generální ředitel firmy, kterou jako rodinnou sám založil v roce 1990.

„Rozdíl ve spotřebě paliva je 4,5 litrů na 100 kilometrů. Pokud nákladní vozidlo při správném stylu jízdy spotřebuje o 4,5 litru méně nafty, znamená to při spotřebě dvou milionů litrů ročně obrovský rozdíl.“ 

Každé z nákladních vozidel společnosti ročně ujede přibližně 180 až 250 tisíc kilometrů. Antii se proto na spotřebu paliva zaměřuje opravdu důsledně – prostřednictvím systému Dynafleet od společnosti Volvo Trucks určeného pro správu vozového parku sleduje jízdní styl i ekonomiku jízdy každého z řidičů. Při maximalizaci úspor paliva je zvláštní důraz kladen rovněž na to, aby motory běžely co nejkratší dobu na volnoběh. Omezení doby volnoběhu je ale jen jednou z funkcí, kterými jsou modely I-Save vybaveny. Podle Anttiho jde o velkou výhodu.

Nové Volvo FH s I-Save je v týmu oblíbené. „Naši řidiči mají toto nové nákladní vozidlo velmi rádi,“ usmívá se Antti Airaksinen. „Hodně oceňují, jaký má točivý moment při nízkých otáčkách. Znamená to méně řazení při jízdě do kopce. Ve skutečnosti si náš tříčlenný tým vozidlo oblíbil natolik, že ho nechce nechat ostatním řidičům.“

Přibližně 90 % příjmů Anttiho společnosti pochází z potravinářství. Vozidla jezdí hlavně ve Finsku, i když jedno se pohybuje po zemích Beneluxu. Cesta z Helsinek, finského hlavního města, do Kuopia je jednou z tras, kterou řidiči jezdí pravidelně. Dodávky se rozvážejí z Kuopia do okolních městeček a vesnic.

Nové Volvo FH s I-Save je intenzivně vytíženo ve třech směnách, šest dní v týdnu. „Venkov východního Finska představuje uprostřed zimy výzvu,“ říká Antti Airaksinen. „S takto výkonným ale zároveň úsporným nákladním vozidlem se zásadně změnily parametry našich dodávek. Jsme také moc rádi, středisko společnosti Volvo pro servis a údržbu je ve městě Kuopio – zdejší servisní dílny jsou velice flexibilní, což se nám hodí.“

Další oceňovanou vlastností motoru D13TC je systém recirkulace výfukových plynů s chlazením, který snižuje množství oxidů dusíku vznikajících při spalování. Tím se snižuje spotřeba kapaliny AdBlue. „Motor spotřebuje o 50 % méně kapaliny AdBlue než předchozí modely, a i to se samozřejmě promítá do celkové úspory nákladů,“ upozorňuje Antti Airaksen. „Těšíme se, že až budeme s modely I-Save pokrývat ještě větší vzdálenosti, výrazně se to projeví na ziskovosti firmy.“ 

Toni Korhonen je zpátky na silnici a míří do malé vesnice Kaavi se zásilkou mraženého chleba. 

Jako řidič nákladních vozidel pracuje pět let a čtyři roky z této doby pracuje pro společnost Kuljetusliike Antti Airaksinen. Často rozváží po nocích zboží do menších obcí kolem Kuopia. „Je to tu velmi krásné a odlehlé. Jsem proto rád, když mohu být za volantem tak spolehlivého nákladního vozidla. Řídil jsem i jiné značky, ale na vozidlech Volvo se mi líbí uspořádání pracoviště řidiče a pohodlí,“ říká a dodává: „S modelem Volvo FH I-Save jezdím šest měsíců. Jsem, stejně jako moji kolegové, nadšený z točivého momentu při nízkých otáčkách, z toho, jak motor táhne do kopce. Můj tým chce mít toto vozidlo pro sebe – nikomu jinému ho nedáme!“

 

Detailní záběr na model Volvo FH s funkcí I-Save odbočující na zasněženou silnici

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Založeno v roce:
1990
Majitel: Antti Airaksinen
Počet zaměstnanců: 80, z toho 50 řidičů
Přepravované zboží: Mražené zboží a zboží pro přepravu s regulací teploty
Počet nákladních vozidel: 27, z toho 23 značky Volvo
Největší zákazník: Kesko
Historie: Jedná se o rodinnou firmu založenou v březnu 1990 ve finském městě Kuopiu. Společnost zprvu provozovala vnitrostátní i mezinárodní přepravu. Od roku 1997 se pak soustředí především na tu vnitrostátní.
Služby: Specializací společnosti je rozvážka zboží chlazeného a mraženého zboží. Společnost provozuje 26 nákladních vozidel s nástavbou v kombinaci s přívěsy. Téměř všechna vozidla jsou značky Volvo.

Volvo FH s I-Save
Volvo FH s I-Save je dosud nejúspornějším vozidlem pro dálkovou přepravu od společnosti Volvo Trucks. Jeho motor D13TC a aktualizované funkce pro úsporu paliva byly navrženy tak, aby snížily náklady na pohonné hmoty až o sedm procent. Motor D13TC využívá technologii Turbo Compound, kterou nalezneme i u vysoce výkonných leteckých motorů. Technologie je přizpůsobená k použití na silnici a funguje na principu opětovného využití přebytečného tepla i energie z výfukových plynů vozidla. Celá hnací soustava byla vyladěna na maximální spotřebu paliva. Nová konstrukce pístu umožňuje dosahovat menších ztrát tepelné energie. I-Save dále zahrnuje další nejmodernější technologie společnosti Volvo Trucks, například mapový software I-See s funkcemi I-Cruise a I-Roll. Hodí se zejména pro autodopravce, kteří ročně najezdí na dálkových trasách více než 120 000 km.