Trucks

Snížení spotřeby paliva až o 10 %: Proč je podle francouzského přepravce Volvo FH s I-Save „daleko před ostatními“

| Doba čtení 4 min | Doba čtení 4 min
Přední francouzská přepravní společnost Gautier Fret Solutions (dále jen GFS) byla jednou z prvních, které mohly vyzkoušet nové Volvo FH s I-Save. Po roce může říct, že výsledky jsou opravdu ohromující. Na každých spotřebovaných 100 litrů paliva se spotřeba snížila o 3 litry.

Společnost Gautier Fret Solutions (GFS) vznikla teprve před necelým rokem, ale Jean-Yves Gautier strávil v tomto odvětví celý svůj život. A historie jeho rodiny v tomto oboru sahá daleko hlouběji. V roce 1949 založil Jeanův otec, Rémy Gautier, společnost Société des Transports Gautier (STG). Její vozový park byl skromný – dvě vozidla na přepravu dobytka a jedna cisterna. Loni prodal Jean-Yves společnost STG s přibližně 3 500 zaměstnanci skupině investorů. 

Počátkem roku 2019 pak Jean-Yves Gautier založil společnost GFS. Ta se specializuje na přepravu náhradních dílů, pneumatik, oleje a nábytku v oblasti severozápadní Francie. Jeho nová společnost už zaměstnává přes 450 lidí a disponuje vozovým parkem o 220 nákladních vozidlech. „Naším cílem je stát se v oblasti průmyslové přepravy špičkou západofrancouzského regionu,“ vysvětluje Jean-Yves Gautier. „Klíčem k úspěchu je podle nás kromě ochoty naslouchat přáním zákazníků a schopnosti reagovat na změny také důvěra ve vlastní zaměstnance a schopnost dávat jim k dispozici to nejlepší vybavení.“

Jako u většiny přepravních společností, i u společnosti GFS představuje nejvyšší podíl nákladů – zhruba 25 až 30 procent – palivo. „Potřebujeme, aby byl náš vozový park optimálně nastavený a aby vozidla jezdila co nejvíce,“ vysvětluje Jean-Yves Gautier tři zásadní faktory, které vedou k minimalizaci spotřeby paliva. „Nejdůležitější je zvolit vozidlo vybavené tím správným hnacím ústrojím. Za druhé je nutné zajišťovat řidičům vhodná školení. Na a nakonec se jedná o technologie, ke kterým máme v současnosti přístup.“ 

Díky nejnověji vyvinutým technologiím, kterými společnost Volvo Trucks vybavuje svá vozidla, dokážeme snížit spotřebu paliva na úroveň, která by ještě před několika lety nebyla dosažitelná.

Když společnost Volvo Truck hledala zákazníka, aby vyzkoušel nové Volvo FH s I-Save ve skutečném provozu, měla společnost GFS samozřejmě zájem. Model Volvo FH s funkcí I-Save za uplynulý rok najezdil ve společnosti 15–20 000 kilometrů měsíčně a celková hmotnost soupravy byla v průměru 30 tun. 

Za 12 měsíců nákladní vozidlo najezdilo 140 000 kilometrů a když společnost GFS porovnala jeho spotřebu se spotřebou svých dalších vozidel, zjistila, že je o 7–10 % nižší. Spotřeba kapaliny AdBlue byla nižší o 30–40 procent. „Díky nejnověji vyvinutým technologiím, kterými společnost Volvo Trucks vybavuje svá vozidla, dokážeme snížit spotřebu paliva na úroveň, která by ještě před několika lety nebyla dosažitelná,“ říká Jean-Yves Gautier. „S novým motorem a technologií bude Volvo vždy daleko před ostatními.“ 

Volvo FH s I-Save ohromilo i řidiče společnosti GFS. Mnozí z nich tvrdí, že nabízí vyšší točivý moment, není tolik hlučné a úsporná jízda je v něm snazší. „Na silnicích, po kterých jezdím, mi často přijde vhod tempomat a funkce I-See,“ vysvětluje Stéphane Huchet, který se řízením nákladních vozidel živí 26 let. „Díky I-Save a technologii Turbo Compound můžu jet cestovní rychlostí i na nízký stupeň a tím ještě více spořit palivo.“

Kromě nových vozidel a technologií se společnost GFS zajímá také o objevování alternativních paliv. Velký potenciál pak vidí ve zkapalněném zemním plynu (LNG). Společnost už vlastně jedná s dodavatelem plynu – firmou Air Liquide – a s místním zastupitelstvem o vybudování plnicí stanice LNG poblíž svého areálu. Společnosti GFD a Volvo Trucks jsou dlouholetými partnery a GFS se zajímá i o možnost provozu modelů Volvo FH LNG.

„Společnost Volvo nám poskytla několik prezentací a modely Volvo LNG se také jeví velmi dobře,“ vysvětluje Jean-Yves Gautier. „Díky své vznětové technologii patří k těm lepším nákladním vozidlům s pohonem na LNG, takže o této investici určitě vážně přemýšlíme – nechte se překvapit!“

 

Gautier Fret Solutions (GFS)
Založeno v roce:
2019
Majitel: Jean-Yves Gautier
Umístění: Rennes, Francie
Zaměstnanci: 450 (z toho 290 řidičů)
Vozový park: 220 nákladních vozidel
Roční obrat: 50 milionů eur
Největší zákazníci: Michelin, TOTAL, Pirelli a Good Year
Historie: V roce 1949 založil Rémy Gautier společnost Société des Transports Gautier (STG), která se zprvu věnovala přepravě živých zvířat mezi Rennes a Paříží. Syn Rémyho Gautier, Jean-Yves, společnost v roce 2018 prodal a založil svou vlastní s názvem Gautier Fret Solutions (GFS).
Služby: Společnost GFS se specializuje na přepravu průmyslových výrobků v oblasti západní Francie. Mimo jiné přepravuje díly pro automobilový průmysl, pneumatiky, olej a zboží papírenského průmyslu.


Volvo FH s I-Save

Volvo FH s funkcí I-Save je dosud nejúspornějším vozidlem pro dálkovou přepravu od společnosti Volvo Trucks. Jeho motor D13TC a aktualizované funkce pro úsporu paliva byly navrženy tak, aby snížily náklady na pohonné hmoty až o sedm procent. Motor D13TC využívá technologii Turbo Compound, kterou nalezneme i u vysoce výkonných leteckých motorů. Technologie je přizpůsobená k použití na silnici a funguje na principu opětovného využití přebytečného tepla i energie z výfukových plynů vozidla. Celá hnací soustava byla vyladěna na maximální spotřebu paliva. Nová konstrukce pístu umožňuje dosahovat menších ztrát tepelné energie. I-Save dále zahrnuje další nejmodernější technologie společnosti Volvo Trucks, například mapový software I-See s funkcemi I-Cruise a I-Roll. Hodí se zejména pro autodopravce, kteří ročně najezdí na dálkových trasách více než 120 000 km.