Trucks

„Naprostá špička“: Volvo FH s I-Save zajistilo spotřebu paliva 24 litrů na každých 100 kilometrů

| Doba čtení 4 min | Doba čtení 4 min
Po letech soustavného zvyšování úspory paliva už si ve společnosti Manuel Gonzalez Transportes byli jisti, že spotřeba paliva jejich vozového parku nemůže být o moc nižší. Pak společnost vyzkoušela nové Volvo FH s I-Save.

Antonio Pérez je řidičem nákladních vozidel přes 30 let. Z toho 28 strávil prací pro společnost Manuel Gonzalez Transportes. Řidičem nákladního vozidla byl i jeho otec a stejnou profesi má i jeho šest bratrů. Takže je opravdu možné říci, že své vozidlo zná opravdu dobře. Ani tak ale nezaváhal a chtěl být mezi prvními, kteří usednou za volant nového modelu Volvo FH s I-Save.

„Jízda je velmi plynulá, při takto nízkých otáčkách změnu rychlostního stupně ani neslyšíte,“ říká a za okny ubíhá horky vyprahlá krajina středního Španělska. „Co mám na novém motoru opravdu rád, je jeho lepší odezva v nízkých otáčkách. Můžete jet i na vyšší stupeň – motor si dobře zachovává točivý moment. A protože neřadíte tak často, vozidlo samozřejmě spotřebovává méně paliva.“ 

To jsou pro Thomáse Fernándeze, provozního manažera a spoluvlastníka společnosti Manuel Gonzalez Transportes, dobré zprávy. „Při současných cenách je spotřeba paliva opravdu důležitá,“ vysvětluje. „Marže jsou velmi nízké a dnes je všechno jenom o ceně. V oboru už pracuji přes 30 let, ale v současnosti je situace jiná, než bývala. To však platí i pro všechny ostatní společnosti v přepravním odvětví. Nemůžete být dražší než vaše konkurence.“

Můžete jet i na vyšší stupeň – motor si dobře zachovává točivý moment. A protože neřadíte tak často, vozidlo samozřejmě spotřebovává méně paliva.

Rodinný podnik Manuel Gonzalez Transportes se nachází na předměstí Madridu. Má za sebou 50 let postupného růstu a vývoje a v současnosti disponuje vozovým parkem o 80 vozidlech. Další fungování společnosti závisí především na tom, jak uspěje ve snižování a minimalizaci spotřeby paliva a tím i svých nákladů. 

„Momentálně máme průměr okolo 28 litrů na 100 kilometrů. Před čtyřmi lety to ale bylo 35 litrů a před osmi dokonce 38 litrů,“ říká Thomás Fernández. „Spotřebu se nám daří snižovat, ale jde to ztuha – kvůli plnění norem Euro 5 a Euro 6 mají nákladní vozidla vyšší spotřebu paliva. Docela dost nám pomáhá, že si můžeme určit specifikace vozidel – rozměry kol a podobně. Ale abych byl upřímný, nic jiného už dělat nemůžeme, protože nejsme výrobci vozidel.“

Thomás Fernández si ale myslí, že obor už dospěl do bodu, kdy výrobci dokážou vyvíjet motory schopné plnit evropské emisní normy a zároveň také spořit palivo. A jako dokonalý příklad dává právě nové Volvo FH s I-Save. Společnost testuje nový model už několik měsíců. Používá jej na různých cestách a při přepravě různých nákladů. Výsledky jsou však stále pozitivní.

„Za posledních několik týdnů se nám podařilo snížit spotřebu paliva o dva litry – teď jsme na 24 litrech na 100 kilometrů. U 13litrového motoru se takové spotřeby paliva dosahuje jen těžko a myslím si, že ji hned tak někdo nepřekoná. Čekáme, že dlouhodobě se nám povede spotřebu ještě snížit.“

Volvo FH s I-Save je nejnovějším modelem společnosti Volvo Trucks, který bude společnost Manuel Gonzalez Transportes v následujících letech testovat. „Pokud se jednalo o dobrou investici do společnosti, vždy jsme vítali možnost zkoušet nová řešení i nákladní vozidla,“ říká Thomás Fernández. „Většina našich nákladních vozidel je značky Volvo. Se společností Volvo Trucks také již dlouhou dobu úzce spolupracujeme.“

Kromě zachování nízkých nákladů a tím i konkurenceschopnosti musí společnost Manuel Gonzalez Transportes obstát ještě v jiné zásadní oblasti – musí se vypořádat s nedostatkem řidičů. Jedná se o problém, který se tohoto odvětví týká v celém Španělsku, zčásti kvůli vysokým nákladům na získání řidičského oprávnění. Společnost s tím chce bojovat tak, že zaměstná nezkušené řidiče, které bude dále interně školit. Z toho důvodu ji velmi zajímají jakákoli řešení (například aktualizovaná funkce I-See), která dokážou řízení nákladního vozidla usnadnit a nezkušeným řidičům pomohou spořit palivo. Thomás Fernández si myslí, že dopad, který to na řízení bude mít, je nevyhnutelnou součástí procesu zvyšování produktivity a efektivity.

„U každého nového vozidla je nutné počítat s adaptační dobou. Adaptace na vozidlo i školení řidičů, jak s vozidlem jezdit, zabere nějaký čas,“ vysvětluje. „Když se začala vyrábět první vozidla s automatizovanou převodovkou, nikdo je nechtěl. Říkalo se, že se s nimi těžko manévruje a že prokluzují rychlosti. Dnes už zase nikdo nechce manuální převodovky. To samé bude i tady.“

Za posledních několik týdnů se nám podařilo snížit spotřebu paliva o dva litry – teď jsme na 24 litrech na 100 kilometrů.

Některé věci se ale nikdy nezmění – například základy, bez kterých se budování a provoz úspěšné přepravní společnosti neobejde: „Ve firmě budete vždycky potřebovat kvalitní personál a také kvalitní vozidla. Budete-li mít pouze jedno z toho, nikdy neuspějete.“ 

 

Manuel Gonzales Transportes
Založeno v roce:
 60. léta 20. stol.
Majitel: Rodinný podnik, který založil Manuel González Blázquez.
Počet zaměstnanců: 125 (z toho 86 řidičů).
Náklad: Mražené zboží a zboží vyžadující regulaci teploty.
Počet nákladních vozidel: 82 (převážně značky Volvo Trucks, dále značky Renault Trucks, MAN a Iveco).
Historie: Rodinná firma Manuel Gonzalez Transportes funguje od 60. let 20. století. V současnosti má ve Španělsku a Portugalsku osm provozoven.
Služby: Společnost nabízí široký sortiment služeb zaměřených na přepravu nejrůznějších druhů nákladu. Zajišťuje vše od spěšných balíkových dodávek po celé Evropě až po kombinovanou přepravu s využitím kontejnerových lodí.


Volvo FH s I-Save

Volvo FH s I-Save je dosud nejúspornějším vozidlem pro dálkovou přepravu od společnosti Volvo Trucks. Jeho motor D13TC a aktualizované funkce pro úsporu paliva byly navrženy tak, aby snížily náklady na pohonné hmoty až o sedm procent. Motor D13TC využívá technologii Turbo Compound, kterou nalezneme i u vysoce výkonných leteckých motorů. Technologie je přizpůsobená k použití na silnici a funguje na principu opětovného využití přebytečného tepla i energie z výfukových plynů vozidla. Celá hnací soustava byla vyladěna na maximální spotřebu paliva. Nová konstrukce pístu umožňuje dosahovat menších ztrát tepelné energie. I-Save dále zahrnuje další nejmodernější technologie společnosti Volvo Trucks, například mapový software I-See s funkcemi I-Cruise a I-Roll. Hodí se zejména pro autodopravce, kteří ročně najezdí na dálkových trasách více než 120 000 km.