Trucks

Stavební dopravce EG Eriksson testuje nové Volvo FMX

| Doba čtení 7 min | Doba čtení 7 min
Nové Volvo FMX bylo speciálně navržené tak, aby zajistilo snadnější, bezpečnější a pohodlnější práci stavebního řidiče. Švédský stavební dopravce EG Eriksson je testuje.
Pro společnost EG Eriksson je nové Volvo FMX vítaným přírůstkem do vozového parku.

V betonárně ve Slindu na okraji Skellefteå na severovýchodním pobřeží Švédska je hodně živo. Tři nákladní vozidla z vozového parku firmy EG Eriksson jsou na místě, aby nabrala beton pro dnešní dodávky. Díky modrým kabinám, retro stylu a červeným domíchávačům vozidla každý okamžitě pozná.

Ale jedna z kabin vyniká. Místo výrazné modré barvy s šedým písmem kabinu pokrývá černá a bílá páska. Pod ní se schovává testovací vozidlo – zcela nové Volvo FMX.

Nové Volvo FMX je opravdu dlouho očekávaný model, který bude v mnohém přelomový – v neposlední řadě pokud jde o pracovní prostředí řidičů.
Joakim Eriksson, majitel

„Když jsme byli požádáni, abychom se stali terénním testovacím zákazníkem, bylo pro nás přirozené souhlasit. Líbí se nám nová technologie a obvykle jsme první, kdo si zde ve Skellefteå pořizuje nové modely nákladních vozidel. Volvo FMX je vozidlo, které se pro práci, jakou děláme, hodí vlastně nejvíc. Protože však byl k dispozici pouze starý model, rozhodli jsme se místo toho pro modely Volvo FH,“ říká Joakim Eriksson, jeden ze dvou spolumajitelů společnosti EG Eriksson.

Dopravce se specializuje na přepravu betonu a pracuje jak pro stavebnictví, tak pro těžební průmysl. Jako testovací zákazník nyní získal důležitou roli při testování a vývoji nových produktů a služeb společnosti Volvo Trucks. Speciální vybavení zaznamenává všechna data z nákladního vozidla a každé dva měsíce se na servisu provádí vizuální kontrola. Řidič často hovoří s terénním zkušebním technikem, aby poskytl zpětnou vazbu k produktu a získal informace o nových funkcích. To vše proto, aby tým vývoje nákladních vozidel společnosti Volvo Trucks mohl co nejrychleji odhalit a vyřešit případné chyby, které se objeví.

Nový model FMX provozovaný společností EG Eriksson je vybaven domíchávačem betonu, který pojme asi osm kubíků betonu. V případě potřeby lze během 15 minut vyměnit domíchávač betonu za nákladovou plochu pro štěrk.

Pro společnost EG Eriksson je nové Volvo FMX vítaným přírůstkem do vozového parku. Ve městě Skellefteå, kde sídlí, momentálně probíhá největší švédský průmyslový projekt – stavba továrny Northvolt na výrobu baterií. V oblasti, která je velká jako 100 fotbalových hřišť, bude téměř 3 000 lidí brzy vyrábět lithium-iontové akumulátory pro elektromobily.

Pro zdejší lidi znamená nový závod nejen nové pracovní příležitosti, ale také poptávku po spoustě nového bydlení, škol a infrastruktury: „Teď se tu opravdu hodně staví a nejde si toho nevšimnout.“ V zimě máme obvykle méně dodávek, ale letos to na to nevypadá,“ říká Joakim Eriksson.

Zatímco dodávky na staveniště se mohou měnit ze dne na den, přeprava v oblasti těžby je předvídatelnější. Dvě nákladní vozidla jezdí na směny – sedm dní v týdnu po celý rok – do dolu Renström, přibližně 40 km severovýchodně od města Skellefteå. „Do dolu jsme začali přepravovat beton v roce 2008. Tyto dodávky jsou pro nás důležité, protože nám zajišťují průběžné pracovní vytížení. V dole je beton zapotřebí vždy – bez ohledu na počasí. V jiných oblastech tomu tak ale není. Pokud začne hodně pršet, existuje riziko, že v ten den se na stavbu dodávat nebude,“ říká Joakim Eriksson.

Společnost EG Eriksson dodává každý den po celý rok beton do dolu Renström poblíž města Skellefteå. Beton se používá ke zpevnění stěn dolu, aby se zabránilo prasklinám.

Joakim Eriksson patří ke třetí generaci rodiny, která pracovala ve firmě založené jeho dědečkem v roce 1953. Ten začínal jako živnostník, který sám vozil štěrk a dřevo. Společnost pak svoji činnost pomalu rozšiřovala. Dnes má asi 20 zaměstnanců a 12 nákladních vozidel. Dále pak několik nákladních vozidel pro další úkoly. Joakim Eriksson vždy bral rozhodnutí zapojit se do rodinného podniku jako přirozené.

Obchodní zástupce Volvo Trucks Eric Åström spolupracuje se společností Joakim Eriksson téměř 15 let.

„Začal jsem tu řídit nákladní vozidlo den poté, co jsem dokončil školu.“ Jak se společnost rozrůstala, bylo třeba zvládnout spoustu dalších úkolů. Takže nyní jezdím pouze tehdy, když je někdo nemocný nebo pokud jsme opravdu zaneprázdněni. Ale pořád si myslím, že řídit nákladní vozidlo je jednou z nejzábavnějších věcí, jakou můžete dělat,“ říká.

Během více než 65 let své existence měla společnost EG Eriksson ve svém vozovém parku pouze nákladní vozidla Volvo. Obchodní zástupce Volvo je jen pár set metrů po silnici a dveře do jeho servisu jsou téměř vždy otevřené. Pro někoho, kdo rozváží beton, jsou časové limity pevné, takže pokud nastane problém, je důležité rychle dostat vozidlo zpět na silnici. „Se servisem se dobře spolupracuje a pomůže nám vždy, když to potřebujeme. Vědí, že někdy opravdu spěcháme,“ říká Joakim Eriksson.

Současný vozový park tvoří dvě vozidla Volvo FMX a deset vozidel FH. „Nové Volvo FMX je opravdu dlouho očekávaný model, který bude v mnohém přelomový – v neposlední řadě pokud jde o pracovní prostředí řidičů. Když přepravujete beton, skočíte dovnitř a ven z kabiny vozidla 50- až 70krát během jedné směny. Model FMX má schůdky níže a řidič tak při nastupování a vystupování nemusí dělat zbytečně velký krok, takže si mnohem více šetří své tělo,“ říká Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman je řidičem nového modelu Volvo FMX. „Jedním z nejdůležitějších vylepšení je viditelnost,“ říká.

Jezdí se většinou ve městě, kde je viditelnost to nejdůležitější. V novém modelu FMX jsou okna větší a boční zrcátka mají nové umístění. „Viditelnost v novém vozidle je fantastická. Dobře vidíte vpřed i do strany a nepřekáží vám žádná zrcátka,“ říká Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman je řidič, který strávil za volantem nového FMX nejvíce času. Každý týden se přihlásí do testovacího oddělení ve společnosti Volvo Trucks, aby mohl probrat, jak vozidlo a mnoho nových funkcí funguje. Myslí si, že oproti vozidlu, které obvykle řídí, se jedná o velké vylepšení.

„Nová kabina má lepší viditelnost, je i prostornější – nad řidičem i kolem něj je více místa. Je také důležité, aby práce nebyla pro tělo příliš tvrdá. Svoji práci mám opravdu rád a chci řídit co nejdéle. Skutečnost, že kabina Volvo FMX má nástupní schůdek níže, představuje velký rozdíl. Stejně tak skutečnost, že je vybavena systémem Volvo Dynamic Steering (VDS), který usnadňuje řízení vozidla, zejména v úzkých prostorech,“ říká.

Torbjörn Forsman je relativně novým zaměstnancem společnosti EG Eriksson, ale od začátku osmdesátých let s rodinou spolupracoval na mnoha pozicích. A řízení vozidla s domíchávačem betonu se věnuje zhruba stejně dlouho. Jako řidič Torbjörn Forsman tráví většinu své směny v kabině vozidla. „Kabina se stává parťákem. Je proto důležité, aby všechno fungovalo přesně tak, jak má, aby byl k dispozici dostatek prostoru, dostatečný úložný prostor a funkce, které práci usnadní. Nový model FMX to všechno má,“ říká.

Stavební rozmach ve městě Skellefteå bude pokračovat i v příštích několika letech. Ale co bude potom, nikdo neví. Pro Joakima Erikssona je velkou výzvou pokusit se zůstat o krok napřed, a to jak krátkodobě, tak dlouhodobě. „Právě teď jsme tak zaneprázdněni plánováním dnešních dodávek, že je těžké najít si čas a přemýšlet o tom, jak by mohla vypadat budoucnost, včetně toho, kolik nákladních vozidel a kolik personálu potřebujeme.“ Betonářský průmysl je docela nepředvídatelný, takže rozšířit záběr podnikání by se bezpochyby hodilo. Doufám, že společnost bude nadále růst a že moje děti ji budou chtít jednoho dne převzít,“ říká.

Stavební rozmach ve městě Skellefteå bude pokračovat i v příštích několika letech. Ale co bude potom, nikdo neví. Pro Joakima Erikssona je velkou výzvou pokusit se zůstat o krok napřed, a to jak krátkodobě, tak dlouhodobě. „Právě teď jsme tak zaneprázdněni plánováním dnešních dodávek, že je těžké najít si čas a přemýšlet o tom, jak by mohla vypadat budoucnost, včetně toho, kolik nákladních vozidel a kolik personálu potřebujeme.“ Betonářský průmysl je docela nepředvídatelný, takže rozšířit záběr podnikání by se bezpochyby hodilo. Doufám, že společnost bude nadále růst a že moje děti ji budou chtít jednoho dne převzít,“ říká.

EG ERIKSSON HAULIERS
Historie: 
Rodinný podnik založil v roce 1953 Erik Gustav Eriksson ve městě Klutmark u Skellefteå na severovýchodě Švédska. V prvních letech měla společnost pouze jedno nákladní vozidlo a přepravovala štěrk a dřevo.
Provoz: Společnost se specializuje na dopravu betonu, zejména pro stavebnictví a těžební průmysl. Přepravuje však i štěrk do betonáren. Má také několik nakladačů pro další úkoly.
Založeno: 1953.
Majitelé: Joakim Eriksson a Urban Eriksson.
Počet zaměstnanců: 20
Počet nákladních vozidel: 10 vozidel Volvo FH a 2 vozidla Volvo FMX Od března 2019 také testuje nové Volvo FMX.
Přepravní zakázky: Přeprava betonu a štěrku
Největší zákazník: Byggbetong John Dahlgren