První věcí, které si uvnitř nového Volva FM všimnete, je to, o kolik je prostornější. Díky zvýšenému A-sloupku je v interiéru kabiny celý krychlový metr místa navíc, takže je zde více prostoru pro praktické záležitosti, jako je úložný prostor. Přispívá to ale také k pocitu vzdušnosti a umožňuje to řidiči volněji se pohybovat. „Když můžete plně natáhnout ruce nad sebe, je to skutečně poznat. Také se můžete snadno pohybovat po kabině, a to dokonce i se šálkem kávy v jedné ruce. Dává vám to pocit svobody a také vás to trochu ohromí,“ říká Carina Byströmová.
Chtěli jsme, aby vše bylo na dosah ruky ze sedadla řidiče.
Carina Byströmová vedla práce na proměně interiéru kabiny Volva FM. Začalo se na ní pracovat v designovém studiu Volvo Trucks v Göteborgu před téměř pěti lety a až do teď byla utajena. Carina a její kolegové od začátku chtěli novou kabinu navrhnout podle potřeb řidičů. Nové Volvo FM muselo být extrémně praktické i pohodlné, protože se nejedná jen o nástroj a pracoviště – řidič zde musí také odpočívat. Designová strategie se proto zaměřila na lidské tělo a vše umístila v dosahu řidiče.
Konceptem, kterým se Carina a její kolegové designéři Volvo Trucks při práci primárně inspirovali, byl „workpod“. „Jako řidič provádíte v kabině různé činnosti - řízení, správu, občas telefonujete, vyhledáváte informace nebo jíte oběd, takže prostor musí být všestranný. Zároveň jsme chtěli zajistit, aby bylo vše na dosah ruky ze sedadla řidiče,“ vysvětluje Carina.
Kromě prostornosti je další věcí, která vás u nového Volva FM okamžitě udeří do očí, výjimečná viditelnost z kabiny. Nová kabina má větší a níže posazená okna, což řidiči poskytuje mnohem lepší výhled, nová zpětná zrcátka a rohovou kameru na straně spolujezdce. Bylo prokázáno, že lepší přímý výhled z kabiny zkracuje reakční dobu řidiče. A protože řidiči vozidel Volvo FM často potřebují projíždět úzkými místy nebo rušnými ulicemi města, je přímý výhled opravdu zásadní.
Ale plné soustředění řidičů a jejich schopnost reagovat nespočívají jen v lepším výhledu, důležitá je také minimalizace rušivých vlivů. To je něco, na čem Carina a její kolegové v designérském týmu při navrhování nového Volva FM odvedli obrovský kus práce. Nová kabina má novou palubní desku s úložným prostorem navíc a 12palcový displej s vysokým rozlišením i volitelný 9palcový boční displej s dotykovou obrazovkou poskytující infosystém, podporu navigace, dopravní informace a zobrazení kamer.
„Za poslední desetiletí v našem životě i v řidičském prostředí přibylo velké množství informací a rušivých prvků. Všechny tyto informace je ale těžké zpracovat. Viděli jsme šanci s tím něco udělat. Toto přepracování designu bylo příležitostí k tomu, abychom vše očesali na dřeň a rozhodli, co je třeba vidět a kdy. Také vám umožní si přizpůsobit zobrazení podle vlastních potřeb,“ říká Carina.
To například znamená, že na displeji je méně ikon a hlavní signály a varování na něm jsou zvýrazněny podsvícením na obvodu. Světlo změní barvu z bílé na zelenou, když daná aktivita probíhá, například při aktivaci směrového signálu. Oranžové světlo řidiče upozorní na problém a červené světlo znamená, že se jedná o závažný problém a řidič by měl zastavit.
Dalším cílem designérského týmu bylo poskytnout řidičům Volva FM nepřetržitý přístup k nástrojům, které potřebují. Nový boční dotykový displej lze ovládat hlasem nebo prostřednictvím intuitivně umístěných tlačítek na volantu.
„Chceme, aby se řidič soustředil na cestu, a proto je možné displej ovládat několika způsoby,“ říká Carina.
Pro řidiče je kabina také místem k odpočinku. Nová obytná část vozidla Volvo FM za sedadlem řidiče byla upravena pro větší pohodlí. Postel nové spací kabiny je vyšší o 17 cm a zvětšil se úložný prostor nad i pod ní. Kromě toho byla pohodlnost kabiny dále zvýšena díky zesílené izolaci, která brání pronikání chladu, tepla i hluku.
Podlaha je nyní plošší, pevnější a vybavená speciálně navrženými rohožemi s vysoce neklouzavou úpravou, které řidičům poskytují mimořádnou stabilitu uvnitř kabiny i při nastupování do vozidla. Nová užší a ergonomicky navržená řadicí páka I-Shift usnadňuje přesun ze sedadla na postel.
Carina Byströmová vysvětluje, že se svými kolegy od začátku chtěli, aby do sebe všechny části designu navzájem hladce zapadaly. To znamená, že ve vozidle jsou některé prvky, které mají na člověka zapůsobit na první pohled, ale také inteligentní řešení, která vám usnadní život, ale nemusíte si jich hned všimnout. Například do oddělovačů přihrádek jsou zabudovány LED panely. „Je to vlastně drobnost, ale myslíme si, že to řidiči ocení. Koneckonců, kabina je místem, kde jako řidič trávíte spoustu času, takže je příjemné, když je váš obytný prostor útulný a dá se v něm odpočinout.“
Carina zdůrazňuje, že jedním z klíčů k úspěchu modernizovaného vozidla Volvo FM byl přístup k široké řadě odborníků ve společnosti Volvo Trucks. Tým designérů Volva FM přímo spolupracoval s odborníky na ergonomii, specialisty na rozhraní člověk-stroj, a dokonce i s analytiky materiálů, kteří například opakovaně testovali neklouzavost nové rohože ve dveřích, aby řidiči mohli do kabiny nastupovat s jistotou. „U kvalitního návrhu se všechny tyto různé prvky musí spojit a společně vytvořit harmonické pracovní a životní prostředí.“
Rosomák na silnici
Designéři ve společnosti Volvo Trucks často čerpají inspiraci přímo z přírody v severním Švédsku. Jedním ze zdrojů inspirace pro Volvo FM byl rosomák, podsaditý a svalnatý masožravec, který žije v divokých oblastech dalekého severu. Je všestranně dovedný, připravený na jakoukoli výzvu a i přes svou menší velikost má překvapivě velkou sílu – často útočí na mnohem větší zvířata, než je on, dokonce i na dospělé medvědy.
Robustní a všestranné
„Volvo FM může být hasičské vozidlo stejně jako může vozit štěrk či svážet odpad. Práce řidičů hraje ve společnosti důležitou roli – jsou to skuteční hrdinové všedního dne. Chtěli jsme proto, aby design vozidla stál na robustních liniích a funkcích, aby vyhovoval různým způsobům použití a aby působil pozitivně na své okolí.“
Připojené
Nové Volvo FM je navrženo s ohledem na interakci člověka a stroje. „Vozidlo má novou inteligenci a součástí naší práce bylo zajistit, aby všechny systémy byly propojeny a bez problémů fungovaly v každé situaci.“