Trucks

Volvo FH16 s převodovkou I-Shift s plazivými převody uveze 750 tun

Doba čtení 10 min
Ve velkém testu výkonu dokázalo Volvo FH16 vybavené převodovkou I-Shift s plazivými převody rozjet z klidového stavu 300metrový kontejnerový vlak o hmotnosti 750 tun.
Volvo FH16 s převodovkou I-Shift s plazivými převody utáhne 750 tun
Účelem rekordního pokusu je demonstrovat schopnosti převodovky I-Shift

Účelem tohoto extrémního pokusu bylo předvést schopnosti převodovky I-Shift s převody s plazivými převody. Převodovka nabízí rozjezdovou trakci, která je na trhu sériově vyráběných nákladních vozidel jedinečná. Převodové poměry plazivých převodů umožňují přepravu opravdu těžkých nákladů, rozjezd i v těžkém terénu a jízdu i tak nízkou rychlostí jako 0,5 km/h. Pro přepravu výjimečně těžkých nákladů se běžně používají speciálně konstruovaná vozidla, ale při této náročné zkoušce půjde o Volvo FH16, které prakticky právě sjelo z výrobní linky.

 

Jízda s více než 700 tunami celkové hmotnosti se sériově vyráběným tahačem je však něco opravdu neuvěřitelného.“

 

Film „Volvo Trucks vs. 750 tun“ můžete zhlédnout na kanálu společnosti Volvo Trucks na YouTube. Účinkuje v něm Magnus Samuelsson, vítěz soutěže Nejsilnější muž světa a Brian Weatherley, novinář se specializací na nákladní vozidla. „To, že společnost Volvo Trucks vyvinula automatizovanou převodovku, která zvládne jízdu se soupravou o celkové hmotnosti 325 tun, je ohromující,” uznal přímo v přístavu v Göteborgu Brian Weatherley. „Jízda se 700 tunami celkové hmotnosti se sériově vyráběným tahačem je však něco opravdu neuvěřitelného. Za svou 30letou novinářskou kariéru, kterou jsem věnoval nákladním vozidlům, jsem nic podobného neviděl.”

 

Jak jsme to udělali? 
V přístavu v Göteborgu, na začátku zimy 2016, umístil retrakovač poslední z kontejnerů na silniční vlak. Vlak je dlouhý přes 300 metrů. Náklad představovalo 40 kontejnerů s náhradními díly značky Volvo určenými k rozeslání do různých míst po celém světě. Právě teď se ale používají při pokusu o světový rekord – nákladní vozidlo Volvo FH16 750 se pokusí utáhnout náklad o hmotnosti 750 tun. Doufejme, že se to díky dvouspojkové převodovce I-Shift s plazivými převody podaří. Z klidu se dokáže rozjet s 325 tunami. Půjde to ale i se 750 tunami? „Počítám, že se to podaří. Mělo by… mělo by se to povést,“ říká Niklas Öberg, jeden z konstruktérů, kteří se podíleli na vývoji nové převodovky.

 

Kontejner připravený k umístění na silniční vlak. Zkouška může brzy začít.

 

Podmínky musí být perfektní

Magnus Samuelsson, kdysi držitel titulu Nejsilnější muž světa, prochází po nábřeží a dívá se na vjezd do přístavu. „Ve své kariéře už jsem stál před mnoha těžkými výzvami. Tahle je z nich ale doslova nejtěžší,“ říká Magnus Samuelsson.

Až bude vše připraveno, bude řídit vozidlo s novinářem Brianem Weatherleyem. „To, že společnost Volvo Trucks vyvinula automatizovanou převodovku, která zvládne jízdu se soupravou o celkové hmotnosti 325 tun, je ohromující. Jízda s více než 700 tunami celkové hmotnosti soupravy (GCW) s jedním sériově vyráběným tahačem je však něco opravdu strhujícího. Za svou 30letou novinářskou kariéru, kterou jsem věnoval nákladním vozidlům, jsem nic podobného neviděl,” říká Brian Weatherley.

Aby mohl jeden tahač uvézt 750 tun, musí být podmínky perfektní. Celá souprava musí být pečlivě naložena, aby nedošlo k jejímu poškození. Musí být zkontrolována všechna tažná zařízení a tlak vzduchu ve všech 204 pneumatikách se musí průběžně upravovat. Kromě toho by měla být země suchá, protože vlhkost může způsobit prokluz kol tahače. Posádka na místě diskutuje o počasí. Jen o několik dní dříve tu byl vytrvalý vítr a déšť, ale teď to vypadá, že zkoušku opravdu půjde provést. „Pokud počasí vydrží, myslím si, že to dokážeme,“ říká Niklas Öberg.

Při prvním pokusu se začne přední část kabiny zvedat do vzduchu.

První pokus 

O 20 minut později se šel schovat do auta. Venku hustě prší. Déšť je krátký, ale intenzivní. Na zemi kolem tahače i pod ním se vytvořily velké kaluže. Náhlá změna počasí ohrožuje celý projekt a tým musí počkat. Pak začne sněžit. Během několika minut přístav zahalí bílá. Pak přijde krupobití, těsně následované bouří. Vítr trhá cílovou pásku, světelná rampa se hroutí a dopadá na zem plnou silou.

Posádka běží kolem nákladního vozidla a snaží se vybavení zachránit. Magnus Samuelsson a Brian Weatherley sedí s ustaranými tvářemi uvnitř kabiny. Stěrače čelního skla jsou připravené. Měsíce plánování jsou nyní zcela vydány na milost a nemilost počasí. Přesto bouře odchází stejně rychle jako přišla. Teplo z vozidla rozpouští sníh pod pneumatikami a brzy se z centimetrové vrstvy stává jen slaboučký poprašek. Tým signalizuje posádce do kabiny, že může provést první pokus. Motor zavrní, Magnus zařadí nejnižší stupeň pro pomalou jízdu a zvýší otáčky. Ale něco se pokazí. Tahač zaburácí a přední část kabiny se začíná zvedat do vzduchu. „Dost! Dost!“ Křičí Niklas Öberg a mává rukama. Magnus uvolní plyn a přední část kabiny dopadne na zem.

 

Kontejnerový vlak se blíží k cílové čáře – 100 metrů od místa startu.

 

Tažení 750tunového kontejnerového vlaku díky převodovce I-Shift s plazivými převody

Tým teď kontroluje přívěsy a tlakuje vzduchový systém – musí se uvolnit brzdy každého přívěsu, aby se mohl provést další pokus. Magnus se opře do sedadla a sešlápne plynový pedál. Motor zaburácí, ale zpočátku se nic neděje. Pak to začíná: Velmi pomalý pohyb vpřed. 300 metrů dlouhý 750 tunový kontejnerový vlak se pomalu, ale stabilně plazí vpřed. Tahač se blíží k cílové čáře – 100 metrů od místa startu – a dav kolem jásá. 

Celý film si můžete prohlédnout zde

 

FAKTA A ČÍSLA


Specifikace nákladního vozidla

Volvo FH16 750 hp (750 koní) ve standardní konfiguraci a s nejsilnějšími nápravami, které společnost Volvo nabízí v rámci běžné produktové řady.

  • Pro zvládnutí tlaku na poháněné nápravě byla zesílena deska pod točnicí.

 

Jak výzva probíhala

  • Ještě před provedením zkoušky jsme museli provést několik bezpečnostních opatření. Museli jsme například důkladně zkontrolovat spojky mezi všemi 20 přívěsy a co nejpřesněji vyladit tlak ve všech 204 pneumatikách.
  • Přívěsy vezly celkem 40 kontejnerů. Každý přívěs vezl dva kontejnery, které byly naloženy jeden na druhém.
  • Jak už víte, hmotnost soupravy nákladního vozidla a přívěsů s kontejnery přesáhla 750 tun.
  • Poháněné nápravy byly kvůli zajištění dostatečného tření mezi pneumatikami a vozovkou zatíženy nákladem o hmotnosti 40 tun. Tahač převezl soupravu na vzdálenost 100 metrů.

 

750 tun si můžete představit například takto:

  • 57 vozidel Volvo FH16.
  • 350 vozidel Volvo XC90.
  • 150 dospělých slonů.
  • 4 letadla Boeing 747 Jumbo Jet.
  • O něco málo více, než 4,5 větrné turbíny.

 

Převodovka I-Shift s plazivými převody

  • Převodovka I-Shift s plazivými převody posouvá automatizovanou převodovku I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále.
  • Převodovka I-Shift s plazivými převody byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí.
  • Převodovka I-Shift s plazivými převody umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5–2 km/h a z klidového stavu rozjede i vozidlo s nákladem o hmotnosti 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost.
  • Převodovka je k dispozici s přímým záběrem a s rychloběhem. Obě verze mohou mít jeden nebo dva plazivé stupně. Dále je také možné si zvolit dva další plazivé stupně pro jízdu vzad.
  • Plazivé stupně rozšiřují běžnou převodovku I-Shift. Kvůli odolnosti vůči velkému zatížení jsou některé díly převodovky zhotoveny z vysokopevnostních materiálů. Převodovka je oproti běžné převodovce I-Shift o 12 cm delší.
  • Převodovka I-Shift s plazivými převody je k dispozici pro vozidla Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH a Volvo FH16 s motory o objemu 13 a 16 litrů.

 

 

Související články