Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-09-21
Technologie a Inovace Bezpečnost
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Jak systém Volvo Dynamic Steering zvyšuje bezpečnost

Od svého uvedení na trh pomáhá systém Volvo Dynamic Steering předcházet nehodám a zvyšuje bezpečnost řidičů nákladních vozidel při jejich každodenní práci. Peter Een je zkušený řidič nákladního vozidla. Je přesvědčený o tom, že ho tento systém ochránil před vážnou nehodou. 

Peter Een právě vyložil zásilku dřeva a vydal se zpět do firmy Sundbergs Åkeri ve švédské obci Herrljunga, kde pracuje, když náhle uslyšel hlasitou ránu. Praskla mu pneumatika na pravém předním kole. „Člověka okamžitě zachvátí panika,“ říká Peter, který řídí nákladní vozidla již téměř 50 let. „Když se mi to stalo naposledy, auto prudce vybočilo přes celou silnici, než se mi ho podařilo zastavit v levém pruhu. Měl jsem velké štěstí, že to dopadlo tak dobře.“

Tentokrát se však Peter nemusel spoléhat na štěstí – pomohl mu systém Volvo Dynamic Steering. Navzdory osmdesátikilometrové rychlosti vozidlo dokonale udrželo směr jízdy. „Ukázalo se, že se shrnula pneumatika a jel jsem jen po ráfku. Ten prořízl asfalt jako nůž. Bez systému Volvo Dynamic Steering bych nedokázal udržet vozidlo na silnici a mohlo to dopadnout opravdu špatně.“

 

Jaké výhody přináší systém Volvo Dynamic Steering?

Když praskne pneumatika na předním kole, prvotní exploze a unikající vzduch obvykle způsobí natočení předních kol a naklonění vozidla, které se tak vychýlí ze svého směru. Je pak na řidiči, aby na vzniklou situaci okamžitě zareagoval volantem a udržel vozidlo na silnici.

V tomto případě však senzory systému Volvo Dynamic Steering okamžitě detekovaly nežádoucí pohyb řízení v důsledku prasknutí pneumatiky. Řídicí jednotka systému Volvo Dynamic Steering, která má na starost řízení, pak dokázala tento pohyb zmírnit, a tím pomohla řidiči udržet vozidlo ve směru jízdy.

„Prasklá pneumatika na předním kole může způsobit otočení volantu až o 80 stupňů,“ říká Jan-Inge Svensson z divize Product Owner Steering Software, který se podílel na vývoji systému Volvo Dynamic Steering.

„Vozidlo tak může ve zlomku vteřiny vybočit do strany, což může mít fatální následky. Systém Volvo Dynamic Steering byl navržen tak, aby takový pohyb potlačil a poskytl řidiči více času na reakci. Do jaké míry bude systém schopen řidiči pomoci, aby zabránil nehodě, samozřejmě záleží na okolnostech.“

Dlouhodobé řízení nákladního vozidla si na řidiči vybírá svou daň v podobě bolesti v ramenou a zádech, díky systému Volvo Dynamic Steering je ovšem řízení mnohem snazší.

Jak systém Volvo Dynamic Steering pomáhá předcházet smyku

Vybočení z jízdního pruhu v důsledku prasknutí pneumatiky je jen jednou z příčin nehod, kterým může systém Volvo Dynamic Steering potenciálně zabránit. Díky funkci Podpora stability dokáže také předejít smyku. Tato funkce staví na kombinaci systému Volvo Dynamic Steering a Elektronického řízení stability, které prostřednictvím senzorů sleduje stabilitu vozidla. 

Při zjištění sebemenších známek smyku, například pokud zadní kola ztrácejí přilnavost, systém automaticky lehkým protipohybem zasáhne do řízení, aby vozidlo stabilizoval.
 

Proč je jízda na dálnici díky systému Volvo Dynamic Steering bezpečnější

Prasklá pneumatika nepatří mezi nejčastější příčiny nehod způsobených vybočením z jízdního pruhu. Mnohem častěji k nim dochází kvůli únavě nebo nepozornosti řidiče. V takových situacích má za úkol pomáhat funkce Podpora jízdy v pruhu, kterou nabízí systém Volvo Dynamic Steering. Automaticky se aktivuje, když vozidlo dosáhne rychlosti 55 km/h, a nepřetržitě pak hlídá polohu vozidla pomocí kamery, která sleduje značení jízdních pruhů. Pokud zjistí, že vozidlo vybočuje ze svého jízdního pruhu, vyšle signál do systému Volvo Dynamic Steering, který následně jemným protipohybem zasáhne do řízení, aby zkorigoval směr jízdy. Zavibrováním volantu také upozorní řidiče. 

Díky systému Volvo Dynamic Steering není manévrování a couvání s nákladem žádný problém. Stabilitu jízdy také tolik neovlivňuje boční vítr. Je to, jako bych řídil úplně jiné auto.

Jak systém Volvo Dynamic Steering zmírňuje stres a zátěž při každodenním řízení nákladního vozidla

Dopravní nehody jsou sice nejzřetelnějším rizikem spojeným s řízením nákladních vozidel, z dlouhodobého hlediska je ale jedním z největších pracovních rizik fyzická zátěž spojená s řízením, zejména pro krk, záda a ramena řidiče. Příčinou je dlouhé sezení v neměnné poloze a nutnost neustále drobně zasahovat do řízení, což může být dále umocněno situacemi, jako je jízda v kopcovité krajině, na nerovných cestách nebo v oblastech se silným bočním větrem.

 

Systém Volvo Dynamic Steering je však schopen takové podmínky detekovat a automaticky podle toho upravovat řízení. Tím zbavuje řidiče velké části zátěže spojené s neustálým korigováním řízení.

 

V rámci osobního nastavení systému Volvo Dynamic Steering si mohou řidiči také upravit odezvu volantu tak, aby vyhovovala jejich podmínkám a osobním preferencím. Mohou si zvolit z předprogramovaných nastavení navržených tak, aby zajišťovala optimální řízení pro různé typy silnic a situací, nebo si mohou jednotlivé parametry plně upravit podle svého.

 

„Dlouhodobé řízení nákladního vozidla si na řidiči vybírá svou daň v podobě bolesti v ramenou a zádech, díky systému Volvo Dynamic Steering je ovšem řízení mnohem snazší,“ říká Jan-Inge.

 

„Pomáhá eliminovat množství drobných a trvalých rušivých faktorů, které mohou řidiče unavovat, a tím přispívá k vytvoření mnohem lepšího pracovního prostředí. Řidič se díky tomu může více uvolnit a je méně unavený. Může se také lépe soustředit na cestu a své okolí, takže řídí bezpečněji.“

 

Takovou zkušenost má i Peter Een: „Díky systému Volvo Dynamic Steering není manévrování a couvání s nákladem žádný problém. Stabilitu jízdy také tolik neovlivňuje boční vítr. Je to, jako bych řídil úplně jiné auto.“

Shrnutí: Bezpečnostní přínosy systému Volvo Dynamic Steering

Úkolem systému Volvo Dynamic Steering je…

 

  • Detekce a omezení nežádoucích pohybů řízení, například v důsledku prasknutí pneumatiky
  • Detekce známek smyku a případný zásah do řízení automatickým lehkým protipohybem, který vozidlo stabilizuje
  • Detekce vybočení z jízdního pruhu a případný zásah do řízení jemným protipohybem a upozornění řidiče zavibrováním volantu
  • Snížení stresu a zátěže pro krk, záda a ramena řidiče omezením nutnosti neustálých drobných zásahů do řízení a jeho korekcí



Další informace o systému Volvo Dynamic Steering najdete zde: