Trucks

Jaké jsou každodenní výzvy současných správců vozových parků?

Volvo Nákladní automobily
2025-06-18
Doba čtení 3 min
Udržitelnost
Author
Volvo Nákladní automobily

Správa vozového parku je složitá práce, která zahrnuje neustálé vyvažování více pohyblivých částí. Ale mění se jejich každodenní výzvy v různých odvětvích a zemích? Požádali jsme o to čtyři různé manažery vozového parku.
 

„K poškození naší pověsti stačí jedna nehoda.“

Shu-Ling Su je generální ředitelkou společnosti Chi Sheng Transportation (na obrázku výše), která se specializuje na přepravu nebezpečných chemikálií a plynů. Společnost se sídlem na Tchaj-wanu provozuje flotilu více než 120 vozidel.

 

Čím se vaše společnost zabývá a jaká je vaše role?

„Specializujeme se na přepravu nebezpečného zboží. Plně zodpovídám za provozní řízení a strategické plánování, včetně rozvoje podnikání, finančního plánování a alokace lidských zdrojů. Mým hlavním úkolem je zajistit efektivní a bezpečné dopravní procesy splňující předpisy a současně podporovat růst tržeb a zlepšovat kvalitu služeb.“ 

 

Jaké hlavní trendy v oboru pozorujete?

„V současné době čelíme rostoucímu tlaku kvůli stárnoucí pracovní síle, rostoucím nákladům a přísnějším bezpečnostním požadavkům.“ Mladí lidé jsou méně ochotni vstoupit do tohoto odvětví a ceny surovin a pojistného vzrostly, což zatěžuje provoz vozového parku. Sledujeme však také postupnou transformaci hráčů v oboru prostřednictvím digitalizace a politik ESG, což vede ke zlepšení efektivity služeb a udržitelnosti.“

 

Jaké jsou teď vaše největší výzvy?

„Nábor a školení profesionálních řidičů je trvalou výzvou – zejména proto, že se snažíme vyvážit bezpečnost a efektivitu. Naším největším problémem je řízení rizika náhlých bezpečnostních incidentů. Navzdory průběžnému školení a monitorování může i jediná nehoda nebo porušení poškodit naši pověst a důvěru klientů. Vysoká fluktuace řidičů a nedostatečné plánování nástupnictví představují také dlouhodobé hrozby pro provozní stabilitu.“

 

Jak pracujete s udržitelností a snižováním emisí? 

„Možnosti používání elektrických vozidel a související infrastruktura jsou sice v segmentu přepravy petrochemických produktů stále omezené, začali jsme ale spolupracovat s výrobci vozidel a poskytovateli energie, abychom posoudili technickou proveditelnost.“ 

 

„Zavedli jsme také systém ERP (plánování podnikových zdrojů) pro optimalizaci plánování tras a efektivity dopravy, čímž se sníží počet jízd naprázdno a plýtvání energií.“ Pravidelné školení v oblasti ekologické jízdy a programy preventivní údržby zajišťují, že vozový park funguje v optimálním stavu, a tím dále snižují naši uhlíkovou stopu.

 

Jaký technologický vývoj v tomto odvětví můžete pozorovat?

„Vidíme okamžité výhody digitalizace, včetně optimalizace tras na základě dat a monitorování výkonu.“ Automatizace a dispečink založený na umělé inteligenci jsou stále v raných fázích, ale věříme, že nakonec zvýší efektivitu plánování vozového parku a skladových operací. Naším cílem je vybudovat inteligentní systém správy vozového parku založený na datech, abychom posílili naši konkurenceschopnost.

Jméno: Shu-Ling Su

Funkce: Generální ředitel

Společnost: Doprava Chi Sheng

Založeno: 1989

Zaměstnanci: přibližně 150

Vozový park: 120 nákladních vozidel

Místo: Kaohsiung, Tchaj-wan

Titulek: Předání dvou nových nákladních vozidel Volvo FM společnosti TBC Transportation & Trading v lednu 2025. Vlevo: Louis Teh, procesní manažer ve společnosti TBC Transportation & Trading. Vpravo: Chua Kim Teck, obchodní zástupce společnosti UD Trucks Singapore.

„Chci zajistit, abychom byli o krok napřed před předpisy a nereagovali reaktivně.“

Louis je zodpovědný za nákladní vozidla společnosti TBC Transportation & Trading, které tvoří součást jejího velkého vozového parku těžké techniky. Společnost již více než 30 let patří mezi přední singapurské provozovatele přepravy námořních kontejnerů a nákladu.

 

Čím se vaše společnost zabývá a jaká je vaše role?

„Dohlížím na náš vozový park 30 nákladních vozidel, která zajišťují především přepravu kontejnerů a nákladu obecně a také smluvní logistiku. Naše činnost zahrnuje jak přístavní služby, tak i vnitrozemské dodávky se zaměřením na časově citlivé a velkoobjemové přepravy.

 

Většinu dne trávím koordinací harmonogramů, zajišťováním dostupnosti vozidel, sledováním potřeb údržby a řízením přidělování řidičů.“ Hodně času se také věnuje analýze provozních dat s cílem najít způsoby, jak optimalizovat náklady a efektivitu.“

 

Jaké hlavní trendy v oboru pozorujete?

„Průmysl se po pandemii stabilně zotavuje, ale je zde tlak z rostoucích cen paliv a přísnějších environmentálních předpisů.“ Zároveň se zvýšila očekávání zákazníků ohledně rychlejších a transparentnějších dodávek. 

 

„Udržitelnost se stala hlavním zaměřením a stále více společností požaduje ekologičtější možnosti dopravy.“ Také pozorujeme rychlý růst digitalizace, od systémů pro správu vozového parku až po elektronickou dokumentaci.“

 

Jaké jsou teď vaše největší výzvy? 

„Řízení provozních nákladů je největší výzvou, zejména nákladů na palivo a pracovní sílu.“ Nábor a udržení řidičů je také stále obtížnější s rostoucí konkurencí. A pak je tu bezpečnost řidičů a dodržování nových environmentálních norem. Chci mít jistotu, že všechny požadavky předpisů budeme připraveni plnit s předstihem namísto toho, abychom na ně teprve až zpětně reagovali.“

 

Jak pracujete s novými technologiemi?

„Automatizace v našich skladovacích operacích již zlepšila rychlost a přesnost.“ Digitální nástroje – zejména ty, které využívají umělou inteligenci a data v reálném čase – nám pomáhají řídit rizika, zlepšovat přehled a činit chytřejší a rychlejší rozhodnutí. 

 

„Jsme obzvláště hrdí na naši nedávnou iniciativu automatizace skladů, která zkrátila dobu zpracování o 30 % a současně zvýšila přesnost. Také jsme úspěšně zavedli platformu prediktivní analytiky, která pomáhá předvídat narušení a umožňuje proaktivní reakce v celé naší síti.

 

Jak pracujete s udržitelností a snižováním emisí? 

„Udržitelnost je ústředním bodem naší strategie.“ Zjišťujeme, jak dobře by do našeho podnikání mohla zapadat elektrická vozidla. Technologický pokrok vnímáme jako nutnost i příležitost a elektrifikace je pro městskou logistiku klíčová.“ 

Jméno: Louis Teh

Funkce: Management PA

Společnost: TBC Transportation & Trading

Založeno: 1992

Zaměstnanci: přibližně 180
Vozový park
: 30 nákladních vozidel kromě tahačů, reach stackerů a vysokozdvižných vozíků

Místo: Singapur

"Jak můžeme být zítra efektivnější než dnes?"

Levente Böröndy se věnuje logistice a silniční nákladní dopravě již téměř 30 let. Dnes dohlíží na vozový park více než 2 200 nákladních vozidel, která plní přepravní úkoly po celém Maďarsku a Polsku. 

 

Jaká je vaše role?

„Jsem provozní ředitel ve společnosti Waberer's, kde mám na starosti správu našeho rozsáhlého vozového parku a dohled nad jeho každodenním provozem. To zahrnuje více než 2 200 vozidel, z nichž 1 800 provozuje náš maďarský tým a přibližně 400 naše polská dceřiná společnost. Náš vlastní vozový park se skládá převážně z mega návěsů používaných pro mezinárodní a vnitrostátní nákladní dopravu po celé Evropě. 

 

Jak byste popsal/a současný stav dopravního průmyslu ve vašem regionu?

„Odvětví přepravy ve střední a východní Evropě prochází obdobím transformace a musí se vyrovnat s negativními dopady, jako jsou rostoucí náklady, nedostatek zaměstnanců a zavádění nových regulačních rámců. Stále více společností se zaměřuje na inovace, automatizaci a budování udržitelných provozů, aby si udržely konkurenceschopnost.

 

Jaké jsou teď vaše největší výzvy?

„Už jen tato otázka by si zasloužila samostatný článek.“ Je nedostatek řidičů, mnoho zkušených řidičů odchází do důchodu a do oboru vstupuje méně mladých lidí. Pak jsou tu zvýšené výdaje za palivo, mýtné, daně a plnění předpisů a stoupající ceny nákladních vozidel s vyššími leasingovými poplatky. Panuje ekonomická nejistota, inflace, vysoké úrokové sazby a klesající objemy dopravy v několika odvětvích. A konečně, přechod k logistice s nulovými emisemi a tlak na digitalizaci.“ 

 

Jak pracujete s udržitelností a snižováním emisí? 

„Zavázali jsme se ke snižování našeho dopadu na životní prostředí prostřednictvím investic do novějších vozidel s nižší spotřebou paliva. Pro naše řidiče pořádáme pravidelně školení, jak jezdit úsporněji. 

 

„Abychom snížili emise CO2 , testujeme ve spolupráci s našimi obchodními partnery různá alternativní paliva, se zaměřením především na HVO.“ V Maďarsku provozujeme 31 vozidel na elektrický a LNG pohon. Ve srovnání s celkovou velikostí vozového parku to sice není nějak závratné číslo, přesto se jedná se o největší flotilu těžkých nákladních vozidel na alternativní paliva ve střední a východní Evropě a věříme, že to opravdu dokazuje naši oddanost udržitelnosti.“

 

Jak nové technologie ovlivňují vaše podnikání?

„Digitální nástroje, jako je telematika a software pro optimalizaci tras, se staly nedílnou součástí našeho provozu a pečlivě sledujeme vývoj v oblasti automatizace a elektrifikace pro budoucí integraci.“ Jsem obzvláště hrdý na naši úspěšnou implementaci komplexního systému správy vozového parku, který zlepšil plánování tras, snížil spotřebu paliva a zvýšil celkový přehled o provozu. 

 

Jaké jsou vaše hlavní priority do budoucna?

„Jak můžeme být v budoucnu efektivnější než dnes? Toto bylo vždy sloganem naší společnosti. Jak můžeme udržovat vozový park v provozu s minimálními prostoji a vyšší efektivitou? Jak můžeme rychleji reagovat na neočekávané situace? Jak můžeme být flexibilnější?“

 

Jméno: Levente Böröndy

Funkce: Provozní ředitel

Společnost: Waberer's

Založeno: 1948

Zaměstnanci: Přibližně 6000

Vozový park: Přibližně 2200 nákladních vozidel

Místo: Budapešť, Maďarsko

„Kdokoli dokáže přemístit paletu z bodu A do bodu B, a proto se snažíme poskytovat něco navíc.“

Janno van Aalst, majitel a manažer vozového parku společnosti Gebr-Pothuizen BV, působí na stále konkurenčnějším a náročnějším trhu a zároveň se snaží zvládnout přechod na elektrofikaci.

 

Čím se vaše společnost zabývá a jaká je vaše úloha?

„Jsme přepravní společnost, která se specializuje na přepravu nábytku. Spravuji celý náš vozový park: nákup, údržbu a sledování výkonu vozidel a řidičů. Máme 33 nákladních vozidel, z nichž dvě jsou elektrická a třetí bude dodáno koncem tohoto roku.“

 

Jaké jsou hlavní trendy, které v oboru pozorujete?

„Zákazníci stále více chtějí více služeb a očekáváme, že tento trend bude pokračovat.“ Paletu z bodu A do bodu B může odvézt kdokoli, takže se snažíme poskytovat i doplňkové služby v podobě nastěhování a montáže nábytku. Zákazníci se chtějí těchto typů úkolů zbavit, protože na to nemají personál. Takže naši řidiči jsou teď nyní také montéři nábytku.“

 

Jaké jsou teď vaše největší výzvy?

„Pro majitele malé firmy je největší výzvou udržení zákazníků. Pak jsou tu ekologické zóny vyžadující elektrický pohon, nutnost i nadále nabírat kvalitní zaměstnance a různá pravidla, jejichž dodržování nám ukládá vláda.“

 

Jaké jsou vaše hlavní priority pro rok 2025?

„Naší nejvyšší prioritou je pokračovat v elektrifikaci a rozšiřování naší flotily a služeb.“ Chceme mít do roku 2030 15 elektrických nákladních vozidel. Provádíme hodně městské distribuce, takže se na to budeme specializovat a budeme i nadále investovat do školení našich zaměstnanců. Spolu s naším největším klientem, společností Ahrend-Gispen (dodavatelem kancelářského vybavení), jsme se vydali elektrickou cestou a tuto strategii v současné době rozšiřujeme o nabídku montáže a dalších doplňkových služeb. To nám opravdu pomáhá odlišit se od konkurence.“

 

Jak vnímáte přechod na elektrický pohon?

„K přechodu jsme se rozhodli, protože si to naši zákazníci přejí, jelikož spoustu zákazníků získávají v rámci vládních zakázek. Nizozemská vláda nabízí dotace, které pokrývají třetinu nákladů. Elektrická nákladní vozidla si vedou velmi dobře, jejich dojezd je lepší, než jsme očekávali, a naši řidiči jsou s nimi velmi spokojeni – což je důležité, protože naši zaměstnanci jsou také našimi ambasadory.“ 

Jméno: Janno van Aalst

Funkce: Správce vozového parku

Společnost: Gebr-Pothuizen BV

Založeno: 1892

Zaměstnanci: 50

Vozový park: 32 nákladních vozidel

Místo: Culemborg, Nizozemsko

Související články