Trucks

Co bude nová cena emisních povolenek v EU znamenat pro dopravce

Volvo Nákladní automobily
2025-06-13
Doba čtení 3 min
Udržitelnost
Author
Volvo Nákladní automobily

Nový evropský systém obchodování s emisemi zavede cenu za emise uhlíku ze silniční dopravy a očekává se, že povede k vyšším cenám fosilních paliv. Systém vstoupí v platnost v roce 2027. Takto bude fungovat.

První systém obchodování s emisemi, ETS1, byl v Evropě zaveden v roce 2005. Zahrnuje emise z výroby elektřiny a tepla, průmyslové výroby a leteckého sektoru. V roce 2027 EU spustí druhý systém obchodování s emisemi (ETS2), tentokrát bude silniční doprava podléhat stanovení cen uhlíku. Systém má do roku 2030 snížit emise o 42 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2005. Očekává se, že to bude mít dopad na strukturu nákladů dopravních společností v celé Evropě.

Jednoduše řečeno, ETS2 stanoví cenu za dopad silniční dopravy na klima. EU stanoví strop pro emise uhlíku a povolené emise se dělí na povolenky, které se budou dražit. Každá povolenka dává držiteli právo vypustit jednu tunu oxidu uhličitého.

ETS2 je systém zaměřený na dodavatele, což znamená, že emisní povolenky budou muset zakoupit dodavatelé paliv, nikoli koncoví spotřebitelé. V rámci tohoto systému si společnosti mohou podle potřeby vzájemně obchodovat s povolenkami.

Pokud jde o fosilní paliva, analytici v celé Evropě očekávají, že dodatečné náklady na emisní povolenky se s největší pravděpodobností projeví na čerpacích stanicích v podobě vyšších cen pro spotřebitele. Je těžké předvídat, jak vysoko by ceny mohly vzrůst, protože to závisí na nabídce a poptávce po emisních povolenkách. Většina prognóz naznačuje nárůst ceny fosilní nafty o 0,15 až 0,25 eura za litr do roku 2030 . Jiné, dramatičtější prognózy poukazují na nárůst cen až o 0,5 eura za litr .

„Ale to je smysl systému. Vytváří to bod zlomu, od kterého je přechod k pohonu na elektřinu, bioplyn nebo HVO ekonomicky rentabilnější,“ uvedl Mattias Goldmann, zakladatel a generální ředitel švédského sekretariátu 2030, který propaguje přechod k dopravě bez fosilních paliv.

Zároveň bude dopad na ceny záviset na politických rozhodnutích. Pokud systém vyvolá značnou kritiku ze strany průmyslu a veřejnosti, bude pravděpodobně upraven tak, aby se snížil dopad na ceny paliv.

V každém případě se ETS2 netýká obnovitelných paliv, vodíku ani elektřiny, takže se na ně nevztahuje žádné zvýšení nákladů a díky tomu se zlepšuje jejich konkurenceschopnost. Firmám, které již tato paliva nebo elektřinu využívají, to poskytuje konkurenční výhodu, a to jak z hlediska nákladů, tak i tržní pozice.

 

Jaký dopad bude mít systém ETS2 na dopravní společnosti?

Změnu pochopitelně nejvíce pocítí ty firmy, jejichž provoz stále ve vysoké míře spotřebovává fosilní paliva. Konečné důsledky však budou záviset i na dalších faktorech, mimo jiné složení vozového parku, způsobu jízdy a daňovém režimu, který se v dané zemi na palivo vztahuje.

„Firma, která v současné době spotřebovává velké objemy fosilní nafty v zemi s nízkým zdaněním paliva, by měla očekávat výrazný nárůst nákladů.“ Zároveň ti, kteří již investovali do elektromobilů, konsolidace nebo intermodální dopravy, získají konkurenční výhodu,“ říká Mattias Goldmann.

Ačkoli systém vstoupí v platnost v roce 2027, zúčastněné strany v odvětví dopravy musí již nyní začít hlásit své emise

 

Strategie a příležitosti

Společnosti, které se snaží snížit svou expozici vůči rostoucím cenám fosilních paliv, mají k dispozici několik nástrojů. Ekologická jízda, chytré plánování trasy, optimalizovaný výběr pneumatik a řízení rychlosti mohou přinést úspory. Největší přínos však poskytne přechod na jiná paliva.

„Co bylo dříve téměř ziskové, se nyní stává jasně ziskovým.“ Navíc je tu komunikační hodnota – schopnost ukázat, že jste lídrem v oblasti udržitelnosti, může být konkurenční výhodou.“

 

Kritika a kompenzace

Systém ETS2 byl kritizován za to, že by mohl více zasáhnout menší provozovatele – zejména ty ve venkovských oblastech nebo v zemích, kde byla nafta historicky levná.

„Ano, systém je v tomto ohledu nerovnoměrný. Bude však také generovat značné příjmy do rozpočtu EU, přičemž polovina z těchto prostředků je vyčleněna na zmírnění sociálních dopadů této změny. Toto přerozdělení má zásadním způsobem přispět k zabránění rozsáhlým protestům,“ míní Mattias Goldmann.

Názory analytiků na potenciální efektivitu ETS2 se různí. Mattias Goldmann je přesvědčen, že systém bude fungovat.

„Viděli jsme, že ETS1 funguje i v jiných odvětvích.“ ETS2 urychlí zelenou transformaci – zejména v zemích, které zaostávají. A učiní to bez nařízení shora dolů. Trh rozhoduje o tom, kolik bude stát pokračující znečišťování. Je to účinný způsob, jak snížit dopad na klima.“

Jak funguje systém obchodování s emisemi v EU

První systém EU pro obchodování s emisními povolenkami (ETS1) byl zaveden v roce 2005 s cílem nákladově efektivně snížit emise skleníkových plynů a týkal se výrobního průmyslu, výroby elektřiny a tepla, letectví a námořní dopravy. Cílem je podpořit jak klimatické cíle EU, tak i globální závazky vyplývající z Pařížské dohody. Od roku 2005 systém snížil emise v zahrnutých odvětvích o 50 % .

 

ETS2, druhý systém, se zaměřuje na emise ze silniční dopravy a vytápění budov. Jedná se o systém zaměřený na dodavatele, což znamená, že se nevztahuje přímo na ty, kteří produkují emise, ale na dodavatele fosilních paliv, ke kterým patří mimo jiné distributoři paliv nebo dodavatelé plynu.

 

Systém funguje tak, že stanoví strop pro celkové emise, které má účastník povolené. Tento strop se každoročně postupně snižuje. Strop ETS2 bude stanoven tak, aby do roku 2030 snížil emise o 42 % oproti úrovni z roku 2005.

 

Povolené emise jsou rozděleny na povolenky, které budou draženy. Každá povolenka dává držiteli právo vypustit jednu tunu oxidu uhličitého.

 

Povinnosti v rámci ETS2 budou mít dodavatelé paliv, kteří budou moci s povolenkami obchodovat, pokud si to přejí nebo potřebují. Pokud má společnost nedostatek, musí nakoupit další povolenky. Dopravci však budou ovlivněni pouze nepřímo – prostřednictvím rostoucích cen paliva, pokud dodavatelé paliva přenesou své navýšené náklady prostřednictvím dodavatelského řetězce.

Švédský sekretariát 2030

Švédský sekretariát 2030 je politicky nezávislá koalice švédských korporací a nevládních organizací, které sdílejí ambice přechodu na udržitelnou dopravu. Nabízí analýzy, statistiky a politické poradenství a působí jako prostředník mezi vládou a průmyslem. 

Související články