Nový evropský systém obchodování s emisemi zavede cenu za emise uhlíku ze silniční dopravy a očekává se, že povede k vyšším cenám fosilních paliv. Systém vstoupí v platnost v roce 2027. Takto bude fungovat.
První systém obchodování s emisemi, ETS1, byl v Evropě zaveden v roce 2005. Zahrnuje emise z výroby elektřiny a tepla, průmyslové výroby a leteckého sektoru. V roce 2027 EU spustí druhý systém obchodování s emisemi (ETS2), tentokrát bude silniční doprava podléhat stanovení cen uhlíku. Systém má do roku 2030 snížit emise o 42 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2005. Očekává se, že to bude mít dopad na strukturu nákladů dopravních společností v celé Evropě.
Jednoduše řečeno, ETS2 stanoví cenu za dopad silniční dopravy na klima. EU stanoví strop pro emise uhlíku a povolené emise se dělí na povolenky, které se budou dražit. Každá povolenka dává držiteli právo vypustit jednu tunu oxidu uhličitého.
ETS2 je systém zaměřený na dodavatele, což znamená, že emisní povolenky budou muset zakoupit dodavatelé paliv, nikoli koncoví spotřebitelé. V rámci tohoto systému si společnosti mohou podle potřeby vzájemně obchodovat s povolenkami.
Pokud jde o fosilní paliva, analytici v celé Evropě očekávají, že dodatečné náklady na emisní povolenky se s největší pravděpodobností projeví na čerpacích stanicích v podobě vyšších cen pro spotřebitele. Je těžké předvídat, jak vysoko by ceny mohly vzrůst, protože to závisí na nabídce a poptávce po emisních povolenkách. Většina prognóz naznačuje nárůst ceny fosilní nafty o 0,15 až 0,25 eura za litr do roku 2030 . Jiné, dramatičtější prognózy poukazují na nárůst cen až o 0,5 eura za litr .
„Ale to je smysl systému. Vytváří to bod zlomu, od kterého je přechod k pohonu na elektřinu, bioplyn nebo HVO ekonomicky rentabilnější,“ uvedl Mattias Goldmann, zakladatel a generální ředitel švédského sekretariátu 2030, který propaguje přechod k dopravě bez fosilních paliv.
Zároveň bude dopad na ceny záviset na politických rozhodnutích. Pokud systém vyvolá značnou kritiku ze strany průmyslu a veřejnosti, bude pravděpodobně upraven tak, aby se snížil dopad na ceny paliv.
V každém případě se ETS2 netýká obnovitelných paliv, vodíku ani elektřiny, takže se na ně nevztahuje žádné zvýšení nákladů a díky tomu se zlepšuje jejich konkurenceschopnost. Firmám, které již tato paliva nebo elektřinu využívají, to poskytuje konkurenční výhodu, a to jak z hlediska nákladů, tak i tržní pozice.
Změnu pochopitelně nejvíce pocítí ty firmy, jejichž provoz stále ve vysoké míře spotřebovává fosilní paliva. Konečné důsledky však budou záviset i na dalších faktorech, mimo jiné složení vozového parku, způsobu jízdy a daňovém režimu, který se v dané zemi na palivo vztahuje.
„Firma, která v současné době spotřebovává velké objemy fosilní nafty v zemi s nízkým zdaněním paliva, by měla očekávat výrazný nárůst nákladů.“ Zároveň ti, kteří již investovali do elektromobilů, konsolidace nebo intermodální dopravy, získají konkurenční výhodu,“ říká Mattias Goldmann.
Ačkoli systém vstoupí v platnost v roce 2027, zúčastněné strany v odvětví dopravy musí již nyní začít hlásit své emise
Společnosti, které se snaží snížit svou expozici vůči rostoucím cenám fosilních paliv, mají k dispozici několik nástrojů. Ekologická jízda, chytré plánování trasy, optimalizovaný výběr pneumatik a řízení rychlosti mohou přinést úspory. Největší přínos však poskytne přechod na jiná paliva.
„Co bylo dříve téměř ziskové, se nyní stává jasně ziskovým.“ Navíc je tu komunikační hodnota – schopnost ukázat, že jste lídrem v oblasti udržitelnosti, může být konkurenční výhodou.“
Systém ETS2 byl kritizován za to, že by mohl více zasáhnout menší provozovatele – zejména ty ve venkovských oblastech nebo v zemích, kde byla nafta historicky levná.
„Ano, systém je v tomto ohledu nerovnoměrný. Bude však také generovat značné příjmy do rozpočtu EU, přičemž polovina z těchto prostředků je vyčleněna na zmírnění sociálních dopadů této změny. Toto přerozdělení má zásadním způsobem přispět k zabránění rozsáhlým protestům,“ míní Mattias Goldmann.
Názory analytiků na potenciální efektivitu ETS2 se různí. Mattias Goldmann je přesvědčen, že systém bude fungovat.
„Viděli jsme, že ETS1 funguje i v jiných odvětvích.“ ETS2 urychlí zelenou transformaci – zejména v zemích, které zaostávají. A učiní to bez nařízení shora dolů. Trh rozhoduje o tom, kolik bude stát pokračující znečišťování. Je to účinný způsob, jak snížit dopad na klima.“