Díky nízké hlučnosti a nulovým emisím přispívají elektrická nákladní vozidla k vytváření udržitelnějších komunit s vyšší kvalitou života. Ale co řidiči? Jaký vliv má čistší a tišší vozidlo na jejich každodenní práci?
Zeptali jsme se čtyř řidičů ze čtyř různých zemí na jejich zkušenosti s řízením elektrického vozidla. Přestože všichni čtyři přiznávají, že zpočátku měli obavy, nikdo z nich se už nikdy nechce vrátit k naftě. Tak co je přimělo změnit názor?
„Řízení elektrického nákladního vozidla je úplně jiné: Je tichý, pohodlný a plynulý. Den končím méně unavený a řízení je mnohem uvolněnější ve srovnání s dieselovými vozidly, která jsem používal předtím.
„Ze začátku mě znepokojovalo nabíjení a dojezd, ale teď už to vozidlo dobře znám. Sleduji dojezd na přístrojové desce a mohu si bez problémů naplánovat den, takže se nabíjení stává přirozenou součástí mých běžných postupů. Po dvou letech se při řízení tohoto nákladního vozidla cítím naprosto uvolněně a sebejistě.
„Když to ostatní řidiči vidí, jsou překvapeni a zvědaví; někteří dokonce závidí, protože v Itálii stále jezdí jen velmi málo vozidel tohoto typu.“
„Než se definitivně rozhodnete, doporučuji si elektrické nákladní vozidlo vyzkoušet: Jakmile to jednou zažijete, není cesty zpět! Je to zážitek, který změní váš pohled na řízení a váš pracovní den.“
„Je znatelně tichý, bez typického zápachu nafty a samotná jízda je pohodlná, což vytváří příjemné celkové prostředí a zážitek z jízdy.“ „I zákazníci oceňují, že je toto nákladní vozidlo tiché a nevytváří žádný zápach, jak je obvyklé u naftových motorů.“ Také se jim líbí, že je to dobré pro životní prostředí.
„Zpočátku jsem měl obavy z nabíjení a dojezdu, protože jsme si nebyli jisti, jak daleko dojedeme na plné nabití.“ Postupem času jsme se naučili, jak to efektivně zvládat. Teď víme, jak daleko dojedeme, než bude potřeba nabíjet, a v souladu s tím plánujeme cesty tak, aby akumulátor měl dostatek energie umožňující bez problémům dojet do cíle a zpět.
„Na obou našich depech máme nabíječky – jedno depo má čtrnáct a druhé třicet 350kW stojanů.“ Celkově se nabíjení plynule integruje do mého denního režimu a je založeno na mé aktuální poloze a nadcházejících výjezdech. Díky příležitostnému nabíjení můžeme pracovat přibližně 12–14 hodin denně a zvládneme ujet 320–480 km.“
„Elektrická nákladní vozidla mohou pracovat až 12 hodin.“ Zážitek z jízdy je úžasný. Zrychlení je skvělé a elektrický pohon znamená méně hluku.
„Zpočátku jsem se obával dojezdu na dlouhé cesty, které mohou být 360–380 km s plným nákladem o hmotnosti asi 14 tun.“ Většinou si můžu dobíjet v depu QSALT, ale na delší cesty je potřeba dobíjet cestou a můžu využít nabíjecí stanici.
„Když s vozidlem někde zaparkuji, často budí u lidí zájem. Ptají se, jak daleko dokáže dojet. Celkově je to krásné nákladní vozidlo, se kterým se příjemně jezdí.“
„Každý den začínáme brzy ráno. Naše trasy jsou krátké, s mnoha zastávkami – během dne jich máme asi 100. Ale pro elektrický nákladní automobil je to ideální. Během dne není nutné dobíjet. Nabíjím ho jen jednou denně, když mi skončí směna, a to pouze nabíječkou využívající střídavý proud.
„Líbí se mi, jak je to nákladní vozidlo tiché.“ Můžu mluvit s posádkou a nemusíme na sebe křičet. Také absence vibrací mě udržuje v klidu. Myslím, že lidé oceňují nízkou hladinu hluku, když jim vyvážíme popelnice před východem slunce.
„Začal jsem jezdit s úplně prvním elektrickým nákladním vozidlem pro svoz odpadu v celém Česku.“ Samozřejmě jsem zpočátku měl obavy. Než jsme začali, dostali jsme simulační výpočty, ale i tak jsem měl trochu obavy. Když jsme zahájili provoz, zjistil jsem, že výpočty odpovídají reálným datům.
„Přechodem na elektřinu se v mé práci téměř nic nezměnilo. Nemusím chodit doplňovat nádrž, místo toho jen zapojím nabíječku.“