Pokud se jedná o image, ziskovost pro zákazníky a nabídku špičkového pracovního prostředí pro řidiče, považuje Claes Nilsson - prezident společnosti Volvo Trucks - model Volvo FH za „nosný" model automobilky. Vybavuje si, že smělým představením modelu v roce 1993 začalo společnosti Volvo Trucks velmi úspěšné období.
„Ve vzduchu sice byla cítit vidina konce krize, ale přesto jsme se rozhodli, že musíme přijít s něčím velkým. Nakonec to byl obrovský úspěch. Model FH jsme představili v ten pravý čas - v období, kdy se ekonomika a dopravní trh začaly zase vzmáhat, jsme měli k dispozici ten nejpřitažlivější vozidlo," popisuje Claes Nilsson.
První verze měla zcela nový podvozek, díky jehož dynamičnosti bylo možné nabízet řešení pro různé typy přepravy. Vše jsme zaměřili na obchodní přínos zákazníkům - například průlomové hnací ústrojí, motorovou brzdu Volvo nebo aerodynamiku, která spoří palivo.
To, že je model Volvo FH opravdu výjimečný, bylo ale vidět především na nové kabině. Společnost Volvo Trucks se už dříve rozhodla zaměřit se hlavně na řidiče. Do svých výzkumů jich následně zapojila přes 1 500. A výsledek? Bezpečná a pohodlná kabina, ve které si řidiči mohou vychutnat zcela novou úroveň jízdy, odpočinku i klidu na spánek.
„Společnost Volvo Trucks vždycky udávala tempo pokroku. Představení modelu Volvo FH byl krok větší, než kterýkoliv před tím. Krok, ze kterého byla skutečně znát touha našich konstruktérů dodat zákazníkům a jejich řidičům přidanou hodnotu v podobě nových technologií," objasňuje Claes Nilsson.
Řidičům toto odhodlání přineslo nejen tři vzhledové úpravy kabiny v letech 1993 až 2008. V roce 2012 jsme zahájili prodej nového modelu Volvo FH, který měl kabinu zcela novou, a navíc kvůli špičkovému pohodlí vybavenou vestavěnou klimatizací
I-Park Cool. Prvky jako Volvo Dynamic Steering (2013) pak umožnily snadnější, bezpečnější, stabilnější i přesnější ovládání vozidla a snížily riziko újmy z přetěžování.
Volvo FH bylo už od samého počátku vrcholem v oblasti bezpečnosti. Zvláště pak pokud se jedná o pasivní bezpečnost - společnost Volvo Trucks byla vůbec první, kdo nabídnul nákladní vozidlo s airbagem (1995). V roce 1996 automobilka představila i systém ochrany proti podjetí zpředu (FUPS), o deset let dříve, než se tento prvek stal ze zákona povinným. Vývoj však neustal, trvá do dneška a výbava aktuálního modelu tak obsáhne i nejnovější systémy aktivní bezpečnosti.
Při návrhu podoby kabiny se kromě pohodlí řidiče kladl důraz také na bezpečnost. Během vývoje kabiny podrobila společnost Volvo Trucks vozidlo tisícům počítačově simulovaných nehod a přibližně stovce skutečných nárazových zkoušek. Dveře a vzpěry, které pohlcují náraz, jsou vyrobeny z dvoufázové oceli. Panely karosérie se pak vyrábí z nejpevnější oceli, která je k dispozici. Zkrátka i sebemenší maličkosti exteriéru a interiéru se podařilo propojit tak, že z modelu Volvo FH dělají nejbezpečnější nákladní vozidlo, jaké společnost Volvo Trucks vůbec kdy dokázala vyrobit.
Model Volvo FH pozdvihl výkonnost i produktivitu těžkých nákladních vozidel na zcela novou úroveň. Z řady mnoha inovací si zvláštní zmínku zaslouží revoluční převodovka I-Shift (2001). V současnosti nastavuje v celém odvětví laťku a podařilo se ji vyvinout do podoby, která vyhovuje různým potřebám a požadavkům. Dvouspojková převodovka I-Shift je výhodná především pro regionální a dálkovou přepravu v kopcovitém terénu a na klikatých silnicích. Každá změna převodového stupně je přesně načasovaná a nedochází tak ke ztrátám výkonu ani točivého momentu. Tím se zvyšuje nejen pohodlí řidiče, ale i průměrná rychlost. Pro stavebnictví a přepravu těžkých nákladů je ideální převodovka I-Shift s plazivými stupni. Umožňuje rozjet vozidlo z klidového stavu s nákladem o hmotnosti až 325 tun a jet rychlostí pouze 0,5 km za hodinu. Přesné manévrování s vozidlem v těžkém terénu je tak snazší.
Převodovka I-Shift je dokonalým příkladem inovace, která nabízí výhody řidičům i provozovatelům a také snižuje ekologickou stopu vozidla. Ohled na životní prostředí je jednou ze základních hodnot společnosti Volvo Trucks. U modelu Volvo FH tak rok po roce snižujeme úroveň emisí i spotřebu paliva. Nejrazantnější snížení přišlo v roce 2017 s představením modelu Volvo FH LNG. Toto plynem poháněné vozidlo je stejně výkonné jako ostatní modely Volvo FH. Může spalovat buď bioplyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží až o 100 %), nebo zemní plyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží o 20 %). Uvedené hodnoty uvádějí množství emisí vytvořených vlastním provozem vozidla a popisuje je parametr „tank-to-wheel" (z nádrže ke kolům).
„S modelem FH se nám podařilo urazit opravdu ohromný kus cesty. Spousta vzrušujících věcí nás však teprve čeká. Máme k dispozici nové technologie, a tak se už nemůžeme dočkat dalšího pokračování této cesty, po které kráčíme společně se svými zákazníky i jejich řidiči," těší se Claes Nilsson.
Volvo FH je jediným modelem, který se pyšní hned trojím oceněním „Nákladní vozidlo roku" (roky 1994, 2000 a 2014) a téměř milionem prodaných kusů. Představení modelu v roce 1993 společnost Volvo Trucks doprovodila sloganem „Budoucnost začala". Společnost je skálopevně přesvědčena, že tento slogan platí i po čtvrt století pro nový model Volvo FH.
„Možností, jak dosáhnout obrovského zlepšení, je neskutečně mnoho. Abychom dokázali zajistit, že model Volvo FH zůstane i nadále první volbou řidičů a že pro naše zákazníky bude stále ziskový, prověříme je všechny, do jedné. Aniž bychom odhalili příliš moc, můžeme určitě říci, že další roky přinesou ještě více vzrušení než první čtvrtstoletí, které máme za sebou," uzavírá Claes Nilsson.
Přímý odkaz na obrázky ve vysokém rozlišení
Odkaz na internetovou stránku o 25 letech modelu FH
29. května 2018