Trucks

Volvo uvádí na trh výkonné vozidlo na bioplyn pro snižování CO2 v dálkové přepravě

Společnost Volvo Trucks nyní uvádí na trh nové, výkonnější nákladní vozidlo na plyn, které může jezdit na zkapalněný bioplyn. Nové nákladní vozidlo může provádět náročné úkoly při přepravě na dlouhé vzdálenosti a zároveň snížit celkové emise CO2.
Volvo uvádí na trh výkonné vozidlo na bioplyn pro snižování CO2 v dálkové přepravě
O 4 % úspornější nákladní vozidla s plynovým pohonem od společnosti Volvo dosáhnou vyšší úrovně výkonu 500 k spolu s o 10 % větší nádrží na plyn.

Před pěti lety společnost Volvo Trucks uvedla na trh svá nákladní vozidla, která mohou jezdit na zkapalněný bioplyn, často nazývaný bio-LNG, což je obnovitelné palivo, které lze vyrobit z mnoha druhů organického odpadu, včetně zbytků potravin. Palivo může snížit emise CO2 až o 100 %.
 

„Bioplyn je skvělým doplňkem k elektrické přepravě, pomáhá dopravcům s jejich ambicemi v oblasti udržitelnosti a zaměřuje se na klimaticky neutrální přepravu,“ říká Daniel Bergstrand, produktový manažer pro nákladní vozidla na plyn ve společnosti Volvo Trucks.
 

Nákladní vozidla s plynovým pohonem Volvo FH a FM dosáhnou vyšší úrovně výkonu 500 k, čímž doplní výkonnostní varianty motorů 420 a 460 k. Plynové motory také procházejí zásadními technickými vylepšeními, díky nimž jsou až o 4 % úspornější**, což spolu s novou o 10 % větší nádrží na plyn přispívá k delšímu dojezdu.
 

„Naše efektivní nákladní vozidla na plynový pohon mají výkon srovnatelný s jejich dieselovými protějšky. Tankování je téměř stejně rychlé jako u naftových nákladních vozidel a rostoucí síť více než 600 čerpacích stanic pro bio-LNG i LNG v Evropě je činí ideálními pro dálkovou přepravu,“ vysvětluje Daniel Bergstrand.
 

Žádné jediné řešení nemůže vyřešit změnu klimatu
Posílená řada na plynový pohon dobře zapadá do strategického plánu společnosti Volvo Trucks ve třech směrech k dosažení nulových emisí: akumulátorová elektrická nákladní vozidla, nákladní vozidla s palivovými články a spalovacím motorem, která využívají obnovitelná paliva, jako je bioplyn, HVO nebo dokonce zelený vodík.


„Je potřeba několik technických řešení, protože dostupnost energetické a palivové infrastruktury se mezi zeměmi a regiony značně liší a také proto, že požadavky na každý dopravní úkol se mohou lišit,“ komentuje Daniel Bergstrand.
 

Masivní plány na nahrazení fosilního LNG, bio-LNG v Evropě
Očekává se, že evropská produkce bio-LNG rychle poroste a odkloní se od využívání fosilního LNG. Evropská komise předložila plán nazvaný REPower EU, kde se zaměřuje na vytvoření výrazně zvýšené domácí výrobní kapacity pro různé druhy energie. Plánem je do roku 2030 desetkrát zvýšit roční produkci bioplynu* a toto odvětví již zahájilo fázi rychlého růstu. Také mimo Evropu se dostává potenciál bio-LNG do popředí zájmu.

 

Fakta o nákladních vozidlech Volvo na plyn:
Modely produktů: Volvo FH, FM a FMX (na vyžádání).
Výkonové úrovně: 420, 460 a 500 koní.
Palivo: bio-LNG (zkapalněný bioplyn) nebo LNG. K nastartování se používá malé množství nafty nebo HVO.
Dojezd: až 1000 km**.
Technologie motoru: Využitím vysoké účinnosti vznětového motoru je dosaženo stejné ovladatelnosti jako u dieselového nákladního vozidla, což umožňuje jezdit s vysokým zatížením a překonávat dlouhé vzdálenosti.
Nové motory Euro6 step E poháněné plynem jsou až o 4 % úspornější** než motory step D.
Plynové motory byly kompletně modernizovány a zvýšené účinnosti dosahují díky novým vstřikovačům a pístům se sníženým třením společně s novým turbem, variabilním olejovým čerpadlem a ventilací klikové hřídele, která zpracovává nefiltrovaný olej.

 

Fakta o zkapalněném plynu:
Bio-LNG (také nazývaný LBG) je obnovitelné palivo, kterým je kapalný bioplyn (biometan). Jakýkoli organický odpad lze přeměnit na bioplyn, například kaly z čistíren, potravinový odpad, hnůj a další zbytkové produkty.
LNG (Liquified Natural Gas) je fosilní plyn (metan), který se získává z podzemních nebo podmořských zásob.
Proces zkapalňování bioplynu je stejný jako u LNG; plyn se ochladí na –162 °C. Palivo pak zabere výrazně méně místa, což umožňuje přenést do nádrže nákladního vozidla mnohem větší množství energie, což výrazně zvyšuje dojezd.
Cílem Evropské komise (REPower EU) je desetkrát zvýšit roční produkci bioplynu na 35 miliard metrů krychlových do roku 2030*. Již nyní je potvrzeno, že více než 78 zařízení na bio-LNG bude v Evropě připraveno do roku 2024. Očekává se, že Německo a Itálie spolu s Holandskem budou v příštích letech vedoucími zeměmi v oblasti bio-LNG.
 

1. února 2023
 

* Statistická zpráva EBA (European Biogas Association) za rok 2022 https://www.europeanbiogas.eu/SR-2022/EBA/
 

** Skutečná spotřeba paliva a dojezd se mohou lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako je rychlost jízdy, použití tempomatu, specifikace vozidla, zatížení vozidla, aktuální topografie, dovednosti řidiče, údržba vozidla a povětrnostní podmínky.
 

ODKAZ na dokument REPower EU

ODKAZ na obrázky ve vysokém rozlišení.

Budete-li potřebovat další informace, kontaktujte:

Markéta Slováčková
Marketing Communications & PR Coordinator, Volvo Group Czech Republic, s.r.o.
Mobil: +420 724 914 155
E-mail marketa.slovackova@volvo.com

Společnost Volvo Trucks poskytuje kompletní přepravní řešení pro profesionály i náročné zákazníky. Součástí její nabídky jsou modely střední i těžké řady nákladních vozidel. Zákazníci mohou využít globální sítě obchodních a servisních zastoupení čítající 2 200 servisních středisek sídlících ve více než 130 zemích. Nákladní vozidla Volvo se vyrábí ve 12 zemích světa. V roce 2023 se celosvětově prodalo přibližně 145 000 nákladních vozidel Volvo. Společnost Volvo Trucks je součástí skupiny Volvo Group, která je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, stavebních strojů a lodních a průmyslových pohonných zařízení. Skupina Volvo Group rovněž poskytuje komplexní řešení pro financování a servis. Hlavními firemními hodnotami uznávanými společností Volvo Trucks jsou kvalita, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.