Stále více dopravců nyní začíná investovat do elektrických nákladních vozidel, také pro těžkou přepravu. Mattson Åkeri ve švédském Göteborgu je jedním z nich a společnost nyní od Volva koupila tři těžká elektrická nákladní vozidla Volvo FH.
Posledních několik týdnů probíhalo testování jednoho z nákladních vozidel v kontejnerové přepravě v přístavní oblasti Arendal v Göteborgu. Test je tzv. projektem HCT (High-Capacity Transport). Vozidlo se dvěma návěsy je dlouhé 32 m a zvládne celkovou hmotnost soupravy 74 tun.
„Chceme ukázat, že plně elektrická řešení fungují také v aplikacích s vysokou celkovou hmotností a vysokou mírou využití. Společně s Mattsonem Åkerim, švédskou dopravní správou a několika dalšími partnery nyní zvažujeme, jak můžeme optimalizovat provoz elektrického nákladního vozidla, včetně toho, jak by mělo nabíjení probíhat co nejefektivněji,“ vysvětluje Lena Larsson, projektová manažerka projektu HCT Volvo Trucks.
Testované elektrické nákladní vozidlo Volvo FH Electric 6X4 je nabíjeno zelenou elektřinou na dvou rychlých 180 kW nabíječkách, které Mattsson Åkeri nainstaloval ve firemním depu v Arendalu. V dlouhodobém horizontu bude nákladní vozidlo jezdit také mezi Göteborgem a městem Borås, 70 km od Göteborgu.
V provozu 12 hodin denně
„Řízení dlouhých a těžkých nákladů pomocí elektřiny zatím funguje velmi dobře a můžeme přepravit tolik nákladu jako standardním dieselovým nákladním vozidlem,“ říká Jan-Olof Mattsson, generální ředitel společnosti Mattson Åkeri. „Nákladní vozidlo jezdí 12 hodin denně, se zastávkou pro nabíjení, když si řidič dělá povinnou přestávku. Nabíjíme zelenou elektřinou a nedochází tak k žádným emisím CO2. Tichý, elektrický provoz také znamená lepší pracovní prostředí pro řidiče.“
Od zahájení výroby plně elektrických nákladních vozidel v roce 2019 společnost Volvo Trucks prodala téměř 5 000 elektrických nákladních vozidel ve 40 zemích po celém světě. Volvo dnes nabízí nejkompletnější produktovou řadu v oboru se šesti elektrickými modely v sériové výrobě, které splňují širokou škálu potřeb pro přepravu ve městech i mezi nimi. Celosvětově si společnost Volvo Trucks stanovila cíl, že polovina všech prodaných nákladních vozidel bude do roku 2030 elektrická.
Velkokapacitní přepravy
High-Capacity Transports (HCT) znamená, že délka a/nebo celková hmotnost vozidla se mohou zvětšit, což umožňuje přepravovat větší náklad. HCT lze aplikovat na všechny typy hnacích soustav. Myšlenka je taková, že HCT přispěje k nižším nákladům na přepravu, snížení dopadu na životní prostředí, vyšší bezpečnosti provozu, snížení opotřebení silnic a nižších nákladů na údržbu. V Evropě existuje řada probíhajících a plánovaných projektů HCT. Jedním z příkladů je Finsko, kde je na většině silnic povoleno jezdit s 76 tunami celkové hmotnosti a 34,5 m souprav. Dalším je Švédsko, kde je povoleno jezdit s 74 tunami (silniční síť BK4) a testovat s povolením úřadů soupravy nákladních vozidel do 34,5 m nebo 100 tun na definované silniční síti.
ODKAZ na fotografie ve vysokém rozlišení
Markéta Slováčková
Marketing Communications & PR Coordinator, Volvo Group Czech Republic, s.r.o.
Mobil: +420 724 914 155
E-mail marketa.slovackova@volvo.com
Společnost Volvo Trucks poskytuje kompletní přepravní řešení pro profesionály i náročné zákazníky. Součástí její nabídky jsou modely střední i těžké řady nákladních vozidel. Zákazníci mohou využít globální sítě obchodních a servisních zastoupení čítající 2 200 servisních středisek sídlících ve více než 130 zemích. Nákladní vozidla Volvo se vyrábí ve 12 zemích světa. V roce 2023 se celosvětově prodalo přibližně 145 000 nákladních vozidel Volvo. Společnost Volvo Trucks je součástí skupiny Volvo Group, která je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, stavebních strojů a lodních a průmyslových pohonných zařízení. Skupina Volvo Group rovněž poskytuje komplexní řešení pro financování a servis. Hlavními firemními hodnotami uznávanými společností Volvo Trucks jsou kvalita, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.