Volvo zahájí zákaznické testy nákladních vozidel využívajících vodík ve spalovacích motorech v roce 2026 a nákladní vozidla budou komerčně dostupná ke konci tohoto desetiletí. Již nyní probíhá testování v laboratořích a ve vozidlech. Nákladní vozidla se spalovacím motorem na vodíkový pohon doplní nabídku dalších alternativ společnosti Volvo, jako jsou bateriová elektrická nákladní vozidla, elektrická nákladní vozidla s palivovými články a nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy, jako je bioplyn a HVO (Hydrogenovaný rostlinný olej).
"Nákladní vozidla, u kterých zůstává tradiční spalovací motor s využítím vodíku, budou mít stejný výkon a spolehlivost jako naše nákladní vozidla se vznětovým motorem, ale s přidanou hodnotou potenciálně nulových emisí CO2. Budou cenným doplňkem našich bateriových elektrických nákladních vozidel, která jsou na trhu již několik let," říká Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými zeleným vodíkem budou schopna dodávat nulové emise CO2 od výroby ke kolům při použití obnovitelného HVO jako paliva pro zapalování a podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2 jsou kategorizována jako "vozidla s nulovými emisemi" (ZEV).
"Je jasné, že k dekarbonizaci těžké dopravy je potřeba několik druhů technologií. Jako globální výrobce nákladních vozidel musíme podporovat naše zákazníky tím, že jim nabídneme řadu řešení dekarbonizace, a zákazníci si mohou vybrat alternativu na základě zadání přepravy, dostupné infrastruktury a cen zelené energie," říká Jan Hjelmgren.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými vodíkem budou vybavena technologií HPDI (High Pressure Direct Injection), při které se malé množství zážehového paliva vstřikuje vysokým tlakem, aby se umožnilo kompresní zapalování před přidáním vodíku. Mezi výhody této technologie patří vyšší energetická účinnost s nižší spotřebou paliva a zvýšený výkon motoru.
Společnost Volvo Group podepsala dohodu se společností Westport Fuel Systems o založení společného podniku dále rozvíjejícího technologii HPDI. Očekává se, že společný podnik bude uveden do provozu ve druhém čtvrtletí roku 2024 po formálním podepsání.
FAKTA
· Nákladní vozidla Volvo na vodíkový pohon budou mít v závislosti na typu přepravy dojezd srovnatelný s mnoha nákladními vozidly se vznětovým motorem.
· Vzhledem k nízkým emisím CO2 ze spalování vodíku jsou tato nákladní vozidla kategorizována jako "vozidla s nulovými emisemi" podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2.
· Vodíkové spalovací motory budou také vypouštět velmi malé množství oxidů dusíku a pevných částic.
Vodík lze také použít k pohonu elektrických nákladních vozidel s palivovými články, kde se elektřina vyrábí na palubě nákladního vozidla. Elektrická nákladní vozidla s palivovými články nevypouštějí žádné výfukové emise, pouze vodní páru.
23. května 2024
ODKAZ na fotografie ve vysokém rozlišení
Markéta Slováčková
Marketing Communications & PR Coordinator, Volvo Group Czech Republic, s.r.o.
Mobil: +420 724 914 155
E-mail marketa.slovackova@volvo.com
Společnost Volvo Trucks poskytuje kompletní přepravní řešení pro profesionály i náročné zákazníky. Součástí její nabídky jsou modely střední i těžké řady nákladních vozidel. Zákazníci mohou využít globální sítě obchodních a servisních zastoupení čítající 2 200 servisních středisek sídlících ve více než 130 zemích. Nákladní vozidla Volvo se vyrábí ve 12 zemích světa. V roce 2023 se celosvětově prodalo přibližně 145 000 nákladních vozidel Volvo. Společnost Volvo Trucks je součástí skupiny Volvo Group, která je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, stavebních strojů a lodních a průmyslových pohonných zařízení. Skupina Volvo Group rovněž poskytuje komplexní řešení pro financování a servis. Hlavními firemními hodnotami uznávanými společností Volvo Trucks jsou kvalita, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.