Dekarbonizace dopravního průmyslu pokračuje a jedním ze způsobů, jak dosáhnout nulových emisí z výfukových plynů, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na baterie. V potravinářském průmyslu je doprava zodpovědná za 19 %* všech emisí.
Společnost Volvo Trucks spojila síly s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem, který je kulinářskou silou mnoha mezinárodních restaurací, aby demonstroval, jak lze v potravinářském průmyslu odstranit nebo minimalizovat emise z výfukových plynů ze silniční dopravy.
Marcus Samuelsson si dal za úkol připravit gurmánské jídlo se všemi ingrediencemi, které si do kuchyně přiveze elektrickými nákladními vozidly nebo vozidly poháněnými obnovitelnými palivy, jako je bioplyn nebo bionafta.
„Toto byla první večeře svého druhu a jsem nadšený, že mohu být její součástí. U tohoto projektu jsem musel přemýšlet o dopravě jako o ingredienci. Je to hlavní postava! Proto jsem tuto výzvu miloval. Protože jakmile to uděláme, posune to celé odvětví vpřed. Doufejme, že jednoho dne budou všichni kuchaři do jídelního lístku psát, jak bylo jídlo přepraveno do restaurace, a tato informace se stane novou přidanou hodnotou,“ říká Marcus Samuelsson.
Jídelní lístek obsahoval tresku glazovanou miso omáčkou, zelí, raky, okurkový salát a německé víno Ryzlink rýnský. Ingredience na večeři dohromady urazily přibližně 2 700 kilometrů po silnicích, přičemž 86 % této vzdálenosti urazila elektrická nákladní vozidla s nulovými emisemi z výfukových plynů. Zbývající kilometry zvládla nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy.
„Tato kampaň dokonale zapadá do značky Volvo – udržitelnost v dopravním průmyslu činí srozumitelnou a hmatatelnou tím, že ji aplikuje na jídlo v restauraci – něco, s čím se může ztotožnit každý,“ říká Katarina Adamson, vedoucí značky a komunikace ve společnosti Volvo Trucks. Pokračuje: „Cílem je oslovit nákupčí přepravy v potravinářském průmyslu, protože jejich rozhodnutí a požadavky mohou významně ovlivnit směr a tempo směrem k udržitelným dopravním řešením.“
Výzva se ukázala být týmovým úsilím, kterého se zúčastnilo několik potravinářských společností, pěstitelů a poskytovatelů dopravy – kteří byli všichni pozváni na večeři podávanou v místní restauraci v Göteborgu ve Švédsku.
O Marcusovi Samuelssonovi
Marcus Samuelsson, je kulinářskou silou stojící za řadou mezinárodních restaurací, včetně uznávané Red Rooster Harlem v New Yorku (kde vařil zejména pro prezidenta Baracka Obamu). Je také televizní osobností oceněnou cenou Emmy a uznávaným autorem a člověkem, který je zapojený do mnohých filatropických projektů. Pro tuto kampaň byl Marcus vyzván k vytvoření prvotřídní večeře se všemi ingrediencemi do kuchyně přivezenými elektrickými nebo nákladními vozidly poháněnými obnovitelnými palivy.
5 000 dodaných elektrických nákladních vozidel
Společnost Volvo Trucks je světovým lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel a prodala více než 5 000 elektrických nákladních vozidel zákazníkům v 50 zemích. Současná řada elektrických nákladních vozidel Volvo se skládá z osmi modelů přizpůsobených tak, aby splňovaly různé dopravní potřeby, včetně městské a regionální distribuce, stavebnictví a odvozu odpadu. V roce 2024 měla společnost Volvo v Evropě 47% podíl v segmentu elektrických vozidel (těžká nákladní vozidla o hmotnosti 16 tun a více) a společnost měla také vedoucí podíl v segmentu elektrických vozidel v Severní Americe.
Strategie třech variant pohonů společnosti Volvo směrem k nulovým emisím
Volvo Trucks je hlavním lídrem v přechodu na dopravu bez fosilních paliv, aby dosáhla svého cíle nulových čistých emisí do roku 2040 pomocí třícestné technologické strategie. Tento přístup je založen na bateriových elektrických motorech, palivových článkech a spalovacích motorech, které jezdí na obnovitelná paliva, jako je zelený vodík (vyráběný štěpením vody na vodík a kyslík pomocí obnovitelné elektřiny), bioplyn (Bio-LNG) nebo bionafta a HVO (hydrogenovaný rostlinný olej).
* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. a kol. Globální „food-kilometry“ představují téměř 20 % celkových emisí z potravinových systémů. Nat Food3, 445–453 (2022). https://www.nature.com/articles/s43016-022-00531-w
ODKAZ na fotografie a videa ve vysokém rozlišení
Markéta Slováčková
Marketing Communications & PR Coordinator, Volvo Group Czech Republic, s.r.o.
Mobil: +420 724 914 155
E-mail marketa.slovackova@volvo.com
Společnost Volvo Trucks poskytuje kompletní přepravní řešení pro profesionály i náročné zákazníky. Součástí její nabídky jsou modely střední i těžké řady nákladních vozidel. Zákazníci mohou využít globální sítě obchodních a servisních zastoupení čítající 2 200 servisních středisek sídlících ve více než 130 zemích. Nákladní vozidla Volvo se vyrábí ve 12 zemích světa. V roce 2024 se celosvětově prodalo přibližně 134 000 nákladních vozidel Volvo. Společnost Volvo Trucks je součástí skupiny Volvo Group, která je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, stavebních strojů a lodních a průmyslových pohonných zařízení. Skupina Volvo Group rovněž poskytuje komplexní řešení pro financování a servis. Hlavními firemními hodnotami uznávanými společností Volvo Trucks jsou kvalita, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.