Trucks

Nákladní vozidla Volvo s plynovým pohonem jsou na vzestupu - umožňují až 100% snížení emisí CO2

Poptávka po nákladních vozidlech Volvo s plynovým pohonem roste a jejich prodej se v roce 2024 zvýšil o více než 25 %. Nákladní vozidla na plynový pohon jsou pro dopravní společnosti stále častějším řešením, jak snížit emise CO2, protože při využití Bio-LNG lze emise uhlíku snížit až o 100 %.
Poptávka po nákladních vozidlech Volvo s plynovým pohonem roste – řešení pro snížení emisí uhlíku

Celosvětová poptávka zákazníků po nákladních vozidlech Volvo s plynovým pohonem roste a společnost Volvo Trucks prodala po celém světě celkem více než 8 000 takových nákladních vozidel. Během roku 2024 se prodej zvýšil o 25 %, přičemž mezi hlavní trhy patří Švédsko, Norsko, Nizozemsko, Španělsko a Velká Británie. Plynové motory Volvo jsou k dispozici v modelech Volvo FM, FH a FH Aero a mohou plynule střídat bioplyn Bio-LNG (nefosilní plyn vyráběný z organického odpadu) nebo běžné LNG (zkapalněný zemní plyn).

Nákladní vozidla Volvo s plynovým pohonem mohou překonávat vzdálenosti větší než 1 000 kilometrů, takže jsou vhodná pro dopravní úkoly, jako je dálková a regionální distribuce, ale také stavebnictví. Představují životaschopnou alternativu k ostatním nízkoemisním vozidlům, protože dopravní společnosti a odběratelé dopravy hledají způsoby, jak se stát udržitelnějšími.

Mnoho našich zákazníků se rozhodlo nahradit svá nákladní vozidla s dieselovým motorem vozidly s plynovým pohonem, protože tak snadno sníží své emise CO2 tady a teď,“ říká Jan Hjelmgren, vedoucí oddělení produktového managementu společnosti Volvo Trucks. A pokračuje: „V současné době je to pro nás velmi důležité: „Nákladní vozidla Volvo s plynovým pohonem jsou pro dopravní společnosti skutečnou výhrou, protože mohou kombinovat nižší náklady na vlastnictví se sníženou uhlíkovou stopou a zároveň si zachovat produktivitu.“ 

Několik zemí již nabízí rozsáhlou síť čerpacích stanic s rostoucím přístupem k bioplynu. Celosvětová výroba bioplynu vzrostla během roku 2024 o 21 %*. To znamená, že se pro značný objem uživatelů otevírá možnost snížit emise CO2 až o 100 %. Na trzích s daňovými pobídkami a vládními dotacemi na obnovitelná paliva a nízkými emisemi je bioplyn ve srovnání s naftou nákladově efektivním řešením. Také běžné palivo LNG snižuje emise CO2 až o 20 % („od nádrže ke kolu“) oproti nákladním vozidlům s naftovým motorem.  

Výrazné úspory CO2 a provozních nákladů bez kompromisů.
Volvo nabízí výjimečnou technologii plynového motoru, která vychází z jeho nejprodávanější pohonné jednotky, vznětového motoru D13, což znamená, že nabízí výkon srovnatelný s jakýmkoli vznětovým nákladním vozidlem, a to při snížených emisích CO2.

„Naše zážehové motory jsou vybaveny vynikající technologií, která jasně překonává konkurenci v oblasti výkonu, točivého momentu, odezvy motoru a spotřeby paliva. Řidiči nám říkají, že oceňují nízkou hlučnost, výkon, ovladatelnost a pohodlnou jízdu našich plynových vozidel,“ říká Jan Hjelmgren. „Vidíme, že nákladní vozidla na plyn mají velký potenciál na cestě k dopravě s nulovými emisemi.“

Úspory CO2 u nákladních vozidel na plyn - fakta:
- Přechodem z nafty na LNG (zkapalněný zemní plyn) se ušetří až 20 % emisí CO₂ („od nádrže ke kolu“).
- Přechod z nafty na bioplyn/Bio-LNG ušetří až 100% snížení emisí CO₂ (od vrtu ke kolu)
- Bio-LNG se vyrábí ze vstupních surovin, jako je odpad z domácností, zemědělský odpad a odpadní vody.
- Bio-LNG je z hlediska výkonu, skladování a tankování totožný s běžným LNG.

Nákladní vozidla Volvo s plynovým pohonem - fakta:

-         Volvo nabízí modely Volvo FM, FH a FH Aero s plynovým pohonem v konfiguracích 4x2, 6x2 a 6x4 Tractor/Rigid, certifikované pro náklad do 60 tun.

-         Motor Volvo G13 LNG vychází ze vznětového motoru D13 Euro 6 a dodává se se třemi úrovněmi výkonu: 420 k / 2100 Nm, 460 k / 2300 Nm a 500 k / 2500 Nm.

-         Největší palivová nádrž pojme 225 kg plynu, což umožňuje dojezd 1000 km.

-         Plynové motory Volvo Trucks využívají úspornou technologii HPDI (High Pressure Direct Injection) od dodavatele Cespira: https://cespira.com/.

-         Řešení plynového motoru Volvo využívá jako zápalné palivo malé množství nafty a při použití HVO (hydrogenovaný/hydrotovaný rostlinný olej) pro zážeh lze snížit emise CO₂ až o 100 % (Well to Wheel) oproti nákladnímu vozidlu s naftovým pohonem.

-         Bioplyn představuje jeden z typů paliva pro spalovací motory, které jsou zase důležitou součástí strategie společnosti Volvo Trucks v oblasti pohonných jednotek, jejímž cílem je dosáhnout do roku 2040 nulových čistých emisí.

-       Společnost Volvo Trucks nabízí tři řešení vedoucí k nulovým emisím: bateriový elektrický pohon, elektrický pohon s palivovými články a spalovací motor využívající obnovitelná paliva.

*Podle zprávy Evropské bioplynové asociace

 

ODKAZ na fotografie s vysokým rozlišením

Budete-li potřebovat další informace, kontaktujte:

Markéta Slováčková
Marketing Communications & PR Coordinator, Volvo Group Czech Republic, s.r.o.
Mobil: +420 724 914 155
E-mail marketa.slovackova@volvo.com

Společnost Volvo Trucks poskytuje kompletní přepravní řešení pro profesionály i náročné zákazníky. Součástí její nabídky jsou modely střední i těžké řady nákladních vozidel. Zákazníci mohou využít globální sítě obchodních a servisních zastoupení čítající 2 200 servisních středisek sídlících ve více než 130 zemích. Nákladní vozidla Volvo se vyrábí ve 12 zemích světa. V roce 2024 se celosvětově prodalo přibližně 134 000 nákladních vozidel Volvo. Společnost Volvo Trucks je součástí skupiny Volvo Group, která je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, stavebních strojů a lodních a průmyslových pohonných zařízení. Skupina Volvo Group rovněž poskytuje komplexní řešení pro financování a servis. Hlavními firemními hodnotami uznávanými společností Volvo Trucks jsou kvalita, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.