Jednou z přínosných možností, které nabízí stále rozsáhlejší konektivita vozidel, je nastavení bezpečných oblastí. Jejich prostřednictvím dokáže online technologie přizpůsobit chování nákladního vozidla tomu, aby jeho jízda byla bezpečnější pro řidiče i pro účastníky silničního provozu. Společnost Volvo Trucks nyní zpřístupnila zákazníkům službu Bezpečné oblasti v systému Volvo Connect.
Stručně řečeno, služba Bezpečné oblasti fungují jako doplněk ke službě Mapy a sledování. Umožňuje správcům vozových parků určovat zóny (pro každé vozidlo jich může být až 300) v takových oblastech, kde je vhodnější a bezpečnější omezit rychlost nákladního vozidla. Pokud je aktivní bezpečnostní zóna, nákladní vozidlo v této oblasti nemůže zrychlit nad nastavený rychlostní limit. Zároveň je řidič na přístrojovém displeji upozorněn, že je v platnosti rychlostní limit bezpečnostní oblasti. Při vjezdu do bezpečnostní oblasti zaktivuje služba pomocné brzdy nákladního vozidla a plynule snižuje rychlost, dokud nedosáhne stanoveného rychlostního limitu dané zóny.
Bezpečné oblasti využívají ke svému fungování takzvaný geofencing. Tento typ technologie umožňuje vymezit na digitální mapě virtuální zóny neboli vytyčené oblasti. Jak se připojená zařízení nebo vozidla pohybují v těchto zónách a interagují s nimi, systémy geofencingu je monitorují při vstupu, výstupu z nich nebo při provozu v rámci zóny. Poté se mohou spustit příslušné akce, ať už se jedná o odesílání a zaznamenávání digitálních informací, nebo o skutečnou akci, například snížení rychlosti vozidla na stanovený limit po vjezdu do oblasti.
Geofence jsou vhodné pro řadu účelů, většina z nich je založena na informacích. Jsou ale užitečné i pro praktické aplikace, od určení, kde lze elektrické koloběžky zaparkovat, až po ovlivnění toho, jak lze řídit těžká vozidla. A přesně to se děje s bezpečnými oblastmi.
Služba byla navržena tak, aby fungovala s tempomatem, systémem I-See i s dalšími prvky výbavy, které za určitých okolností omezují rychlost nákladního vozidla. Kromě toho, že pomáhá řidiči udržovat bezpečnou rychlost v těchto citlivých oblastech, služba také uchovává kompletní záznamy o tom, kdy nákladní vozidlo do oblasti vjelo a opustilo ji, a také o všech pokusech o překročení stanoveného rychlostního limitu.
Cílem služby je zvýšit bezpečnost silničního provozu. Typickou aplikací služby Bezpečné oblasti by mohla být zóna, jako je staveniště nebo přístav, kde je v okolí velký pohyb lidí. Nižší rychlosti v těchto oblastech mohou výrazně snížit riziko nehod.
Může to však také snížit stres řidiče. Vzhledem k tomu, že již řidič nemá možnost překročit limit daný bezpečnostní zónou, nepociťuje tlak na urychlení dopravní zakázky, který by mohl vést k rychlejší jízdě, než je povoleno. Rychlost se totiž řídí limitem dané zóny. Zodpovědnost za včasný příjezd řidiče je proto spíše na manažerovi vozového parku. Takže kromě toho, že to napomáhá bezpečné jízdě, může to řidičům poskytnout čas na řádné a bezpečné vykonávání jejich práce. Spíše než aby to byl nežádoucí zásah do jejich řidičských návyků, vyžaduje to větší pochopení péče a pozornosti potřebné k bezpečné a zodpovědné práci.
Technologie umožňuje otestovat Bezpečné zóny i v dalších praktických situacích, například když je třeba omezit rychlost nákladního vozidla při průjezdu kolem dělníků pracujících na silnici nebo při přejezdu slabších či starších mostů a podobně, aby byl průjezd takovými místy šetrnější. Dalším potenciálním přínosem Bezpečných oblastí je, že se snížením rychlosti, resp. udržováním stabilní rychlosti bez zbytečného zrychlování, pojí snížená spotřeba paliva i menší provozní opotřebení nákladního vozidla.
Co když řízení vozidla stanovenou rychlostí skutečně vystavuje řidiče riziku nehody nebo zranění, například pokud potřebuje provést rychlý úhybný manévr? V takové situaci lze omezovač rychlosti v Bezpečné oblasti dezaktivovat tzv. kickdownem, tedy náhlým a prudkým sešlápnutím plynového pedálu. Kromě toho, že řidič má možnost překročit limit bezpečné zóny, vzhledem k povaze služby se také zaznamenávají všechna data, a to s uvedením podrobností o tom, co se stalo a kdy. Na základě těchto dat je možné vést dialog mezi správcem vozového parku a řidičem, který také přispívá k lepšímu pochopení komplexních požadavků na bezpečnou jízdu a zásadní důležitosti odbornosti řidiče. Prvním a tím nejdůležitějším bezpečnostním systémem v každém nákladním vozidle je koneckonců jeho řidič.
Je důležité si uvědomit, že monitorování vozidel a kontrola chování řidičů a vozidel musí probíhat v plném souladu s platnými zákony na ochranu osobních údajů. Technologie geofencingu by měla být používána pouze tam, kde je to zákonné a kde byly zavedeny požadované kroky k dodržování předpisů, jako je například informování řidiče.
Další informace o Bezpečných oblastech najdete zde nebo se obraťte na svého obchodního zástupce.
Pokud byste se chtěli dozvědět více o tom, jak konektivita mění odvětví nákladní dopravy, mohlo by vás také zajímat: