Snížení spotřeby paliva, lepší aerodynamika a větší pohodlí pro řidiče. To byly hlavní důvody, které stály za rozhodnutím povolit na evropských silnicích delší kabiny nákladních vozidel. Tyto předpisy jsou v souladu s klimatickými cíli EU a mohly by mít významné důsledky pro firmy podnikající v silniční nákladní dopravě.
Design nákladních vozidel v Evropě zůstává po mnoho desetiletí v podstatě beze změny a vyznačuje se kabinou s krátkou přídí, která umožňuje maximalizovat délku nákladu. Kabiny s krátkou přídí, jejichž design bývá často označován jako kabina nad motorem (COE, cab-over engine) a v češtině také „trambus“, převládají především proto, že evropská legislativa omezuje celkovou délku vozidla, včetně přívěsu a tahače. Oproti tomu v USA se omezení délky vztahuje jen na přívěs, což vysvětluje, proč na amerických silnicích dominují kabiny s dlouhou přídí.
Změny v evropské legislativě zavedené v roce 2020 ale nyní i v Evropě umožňují konstruovat nákladní vozidla s delší přídí. Otevírá se tak prostor ke změnám designu, díky nimž budou nákladní vozidla aerodynamičtější, bezpečnější a pohodlnější.
„Tuto legislativu vítáme, protože nám dává příležitost prostřednictvím designu ještě více zlepšit energetickou účinnost kabin, což bude přínosem pro naše zákazníky i životní prostředí,“ říká Tomas Thuresson, manažer komercializace pro nové nabídky ve společnosti Volvo Trucks.