Trucks

Jak můžete zvýšit dostupnost elektrických nákladních vozidel?

Niklas Andersson
2025-11-18
Doba čtení 3 min
Elektromobilita Alternativní paliva

Author

Author

Niklas Andersson
Ředitel pro elektrická řešení

Ačkoli pořizovací cena elektrického nákladního vozidla je stále ještě vyšší než u jeho dieselového ekvivalentu, jeho celkové náklady na vlastnictví mohou být naopak nižší. Se správným přístupem existují způsoby, jak snížit celkové náklady po celou dobu životnosti na konkurenceschopnou úroveň. 

Díky vhodné kombinaci vládních pobídek, optimálních jízdních cyklů, přístupu k dobíjecí infrastruktuře a nízkých cen elektřiny může elektrické nákladní vozidlo za celou dobu své životnosti vyjít levněji než dieselový. Zde uvádíme některé atributy, které mohou potenciálně snížit celkové náklady na vlastnictví (TCO) elektrického nákladního vozidla a učinit z něj nákladově efektivnější volbu pro vaše podnikání.

Existují vládní pobídky?

Ano. Vlády a státní orgány po celém světě nabízejí různé formy finančních pobídek a dotací, které mají pomoci vyrovnat rozdíl v ceně mezi naftovými a elektrickými vozidly. Takové pobídky mohou být zásadní, pokud jde o výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO).

Například v okamžiku vzniku tohoto článku mohou v USA podniky, které zakoupí elektrické nákladní vozidlo, prostřednictvím programu Clean Heavy-Duty Vehicles Grant Program (Program dotací na čistá těžká nákladní vozidla) požádat o daňovou úlevu až do výše 40 000 USD na jedno vozidlo a také o dotaci na dobíjecí infrastrukturu. Dále pak existují různé státní pobídkové programy, jako například California HVIP nebo New York NYTVIP.

V Evropě britská vláda v současné době nabízí dotaci na nákup elektrického nákladního vozidla ve výši až 25 000 liber. V rámci EU se situace liší v jednotlivých zemích, ale většina členských států nabízí nějakou formu pobídek pro pořízení vozidel s nulovými emisemi a často i pro infrastrukturu.1

S vhodnou kombinaci vládních pobídek, optimálních jízdních cyklů, přístupu k dobíjecí infrastruktuře a nízkých cen elektřiny může elektrické nákladní vozidlo za celou dobu své životnosti vyjít levněji než dieselový.

Jak změna pohonu ovlivní vaše náklady?

Zda můžete snížit provozní náklady přechodem z nafty na elektřinu, bude záviset na ceně obou na daném trhu. Obecně je elektřina v Evropě, Severní Americe a Asii levnější než nafta, zejména tam, kde je nafta zatížena vysokými daněmi.

Jednou z výhod elektrických pohonných jednotek je však to, že jsou přibližně o 55 % energeticky účinnější než naftové. V závislosti na aktuálních cenách jsou tak provozní náklady elektrického nákladního vozidla v Evropě a USA nižší přibližně o třetinu a v Číně dokonce o 70 %.2

Náklady na nabíjení elektrického nákladního vozidla se budou lišit také v závislosti na tom, kde a kdy budete nabíjet. Například nabíjení mimo špičku ve vašem vlastním depu bude s největší pravděpodobností vycházet levněji než nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích.

Další možností je instalace solárních panelů na vašem pozemku. Nejenže to pravděpodobně sníží vaše náklady na nabíjení, ale pokud vyrobíte více elektřiny, než spotřebujete, můžete přebytečnou energii potenciálně prodávat zpět do sítě.

 

Přináší provozování elektrického nákladního vozidla nějaké daňové úlevy?

Silniční poplatky představují pro mnoho majitelů nákladních vozidel rostoucí náklady, protože vlády zavádějí daně založené na emisích CO2. Příkladem může být německý systém mýtného MAUT a evropská směrnice Eurovignette. Na některých trzích mýtné dokonce překonalo cenu paliva v přepočtu na kilometr. Například v Rakousku může mýtné pro těžká nákladní vozidla dosáhnout až 0,62 EUR za kilometr.[1] Bateriová elektrická nákladní vozidla jsou však často od těchto daní osvobozena, jako je tomu například v Německu, nebo alespoň jsou zatíženy nižšími poplatky.

Dále se očekává, že systém ETS2, který má v EU vstoupit v platnost v roce 2027, zvýší ceny nafty v celé EU.[2] Opět platí, že těmto dalším daním se lze vyhnout přechodem na elektrický pohon.

Je třeba také poznamenat, že v některých zemích je u elektrických nákladních vozidel povoleno vyšší užitečné zatížení, aby se kompenzovala zvýšená hmotnost baterií. Například EU povoluje celkovou hmotnost vozidla o dvě tuny vyšší, než je limit pro nákladní vozidla s dieselovým motorem, a v současné době se připravuje zvýšení tohoto limitu na čtyři tuny.[3] Toto navýšení užitečného zatížení by mohlo převážit výpočty celkových nákladů na vlastnictví ve prospěch elektrických vozidel.

 

Přináší provozování elektrického nákladního vozidla nové obchodní příležitosti?

Ačkoli tento aspekt zřejmě nespadá do tradičního výpočtu celkových nákladů na vlastnictví, potenciál přilákat nové zákazníky a generovat obchodní příležitosti je dalším důležitým faktorem, který může hovořit ve prospěch elektrických nákladních vozidel.

Například rostoucí počet zón vyžadujících nízké či nulové emise, které vznikají ve městech po celém světě, je příležitostí pro majitele elektrických nákladních vozidel. Do těchto zón mají přístup bez překážek nebo bez dalších poplatků či sankcí. Vozidla s nulovými emisemi z výfukových plynů a nízkou hlučností také otevírají nové možnosti pro provoz v pozdních nočních a brzkých ranních hodinách.

Mnoho odběratelů dopravy si stanovilo ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí uhlíku, což si vyžádá snížení emisí uhlíku v jejich dodavatelských řetězcích. To představuje další příležitost pro majitele elektrických nákladních vozidel, kteří mohou nabídnout dopravu s nulovými emisemi z výfuku. V některých případech by zákazníci mohli být dokonce ochotni zaplatit víc za doručování zboží elektrickými nákladními vozidly. 

Jestliže vlastnictví elektrického nákladního vozidla otevírá obchodní příležitosti, které by s konvenčním dieselovým nákladním vozidlem nebyly možné, mělo by se to zohlednit při výpočtu nákladů a srovnání cen.

Pokud se chcete dozvědět více o elektrických nákladních vozech a o tom, jak je implementovat do svého podnikání, mohlo by vás zajímat:

 

[1] „Užitková vozidla s nulovými emisemi: Daňové výhody a pobídky (2025), ACEA, 3. dubna 2025, https://www.acea.auto/fact/zero-emission-commercial-vehicles-tax-benefits-and-incentives-2025/

[2] „Trendy v těžkých elektrických vozidlech“, IEA, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025/trends-in-heavy-duty-electric-vehicles

[3] Pölös Zsofia, „Mýtné nyní v některých částech Evropy převyšuje náklady na palivo, varuje IRU“, Trans.info, 7. října 2025, https://trans.info/en/tolls-vs-fuel-costs-424452

[4] Juan Fernando López Hernández, „Systém EU pro obchodování s emisemi pro budovy, silniční dopravu a další odvětví (ETS2)“, Výzkumná služba Evropského parlamentu, květen 2025, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2025/772878/EPRS_BRI(2025)772878_EN.pdf

[5] Jaan Soone, Revize směrnice o hmotnostech a rozměrech, Výzkumná služba Evropského parlamentu (EPRS), říjen 2024, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/754595/EPRS_BRI%282023%29754595_EN.pdf?utm_source=chatgpt.com

Related Insights