Pro mnoho majitelů nákladních vozidel zůstává strach z nedostatečného dojezdu překážkou pro přechod k elektromobilitě. Není však důraz, který spediční firmy kladou na dojezd, až přehnaný?
Z výsledků řady nových studií a průzkumů vyplývá, že provozovatelé vozových parků i řidiči považují obavu z nedostatečného dojezdu za jeden z největších problémů s elektrickými nákladními vozidly. Jenže 70 % těžkých nákladních vozidel v Evropě nenajede ve skutečnosti ani 500 km za den. To naznačuje, že by je mohla nahradit vozidla s elektrickým pohonem. Nepřikládají tedy podnikatelé v dopravě dojezdu příliš velkou důležitost?
Naše odvětví vychází z tradice, že nádrže vozidla pojmou až 1500 litrů paliva a čerpacích stanic je všude spousta. Tankování proto nikdy nepředstavovalo problém. Když však přejdeme na akumulátorová elektrická nákladní vozidla, najednou si na palubě vezeme menší zásobu energie a z toho plyne ona nejistota. Logistika koneckonců spočívá především v dobrém plánování a nutnost nabíjení elektrických nákladních vozidel je další parametr navíc, který je potřeba do plánů zahrnout.
Profesor Patrick Plötz z Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací ISI v německém Karlsruhe se již více než deset let zabývá výzkumem elektrifikace dopravy. Podle jeho názoru již dnešní elektrická nákladní vozidla dokážou uspokojit mnohé z našich přepravních potřeb. Nedávné studie například ukazují, že 60 % vozidel v Německu by bylo možné nahradit elektrickým nákladním vozidlem, který by se nabíjel pouze jednou denně přes noc, například v domovském depu.
„Poptávka po delších dojezdech je z velké části psychologická,“ soudí Patrick Plötz. „Po desetiletí jsme byli zvyklí na jednu nádrž ujet 1000 km, takže 400–500 km se nám zdá naprosto nedostatečných. Takový dojezd však již ve skutečnosti může stačit k naplnění potřeb mnoha spedičních firem.“
S tím, jak se neustále zlepšuje veřejná nabíjecí infrastruktura a je snazší zajistit dobití elektrického nákladního vozidla i během směny, budou tato vozidla moci překonávat stále delší vzdálenosti nad rámec svého dojezdu.
„Dokonce i v dálkové přepravě, kde byste za den mohli ujet i 1000 km, vlastně řidič nikdy nenajede více než 400 km bez zastavení. Důvodem je zákonný požadavek, že po čtyřech a půl hodinách jízdy je řidič povinen 45 minut odpočívat. Pokud tedy dokážete tuto přestávku využít k nabíjení, pak vaše elektrické nákladní vozidlo s dojezdem 400 km zvládne ujet téměř 1000 km za den.“
Pokud se zaměříte výhradně na dojezd a budete trvat na hodnotách dojezdu, které ve skutečnosti nepotřebujete, riskujete opožděný přechod na elektrický pohon a připravujete se o všechny ostatní přínosy elektromobility – od nízkých nákladů na palivo až po nulové emise CO2.
Dalším rizikem jsou přehnané nároky na specifikaci elektrického nákladního vozidla, které zvýší vaše celkové náklady na vlastnictví. Delší dojezd znamená větší akumulátory, které nejenže stojí více, ale také s sebou nesou menší užitečné zatížení.
Namísto toho by hlavním cílem mělo být najít nejvhodnější nákladní vozidlo pro daný způsob využití. Analyzujte trasy, po kterých jezdíte. Jakou vzdálenost ujedete? Jak těžké náklady převážíte? Kde zastavujete? Najdou se po cestě příležitosti k dobití akumulátorů? Díky analýze tras a simulaci dojezdu elektrického nákladního vozidla byste mohli najít ideální vozidlo, které vám umožní přejít na elektrický pohon již dnes.
Pokud potřebujete pomoc se simulacemi dojezdu na akumulátor a hledáním řešení pro nabíjení na trase, můžete se obrátit na nejbližšího obchodního zástupce Volvo Trucks.
Další informace o elektrických nákladních vozidlech a jejich přínosu pro podnikání vám poskytnou tyto články: