Pořízení nákladního vozidla poháněného alternativními palivy sice obvykle stojí více než v případě naftového pohonu, ale do hry zde vstupují také dlouhodobé náklady na vlastnictví. Pouze po zvážení celkové perspektivy vyjde najevo, kolik skutečně stojí provoz nákladního vozidla na alternativní paliva.
Výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO) nákladního vozidla představuje racionální přístup k nákupu nového vozidla, protože poskytuje komplexní pohled na reálné náklady, které firma musí vynaložit.
Namísto úzkého zaměření pouze na pořizovací cenu berou celkové náklady na vlastnictví v úvahu všechny přímé i nepřímé náklady spojené s daným vozidlem po celou dobu jeho plánované životnosti. Patří sem tedy mimo jiné náklady na palivo, údržbu a opravy, odpisy, daně atd.
Nákladové položky spojené s konvenčními nákladními vozidly na naftový pohon jsou většině firem dobře známé, a proto je u nich proces výpočtu TCO relativně přímočarý. V případě alternativních pohonů, např. elektrických vozidel s akumulátory nebo vozidel s pohonem na plyn, se však mnoho ukazatelů, které vstupují do výpočtu TCO, změní.
„Akumulátorová elektrická a plynová nákladní vozidla mají vyšší pořizovací ceny než pohon na naftu. V jiných oblastech však poskytují potenciální příležitosti k úsporám nákladů, které to mohou kompenzovat,“ vysvětluje Pernilla Kemlin, produktová manažerka společnosti Volvo Trucks. „Přechod na alternativní paliva je již dnes pro některé podniky z hlediska TCO nákladově efektivní.“
Největší úsporu, které lze dosáhnout přechodem na alternativní palivo, představuje snížení nákladů na palivo. Ty se odvíjejí od vývoje cen paliva, které jsou na různých trzích odlišné. Přesto platí, že elektřina a LNG zpravidla bývají levnější než nafta.
Elektrická nákladní vozidla s akumulátory dosahují čistě při provozu vozidla (tzv. cyklus „tank-to-wheel“) až o 70–80 % lepší účinnosti než vozidla s naftovým pohonem. To znamená, že během provozu dochází k nižším energetickým ztrátám.
Dalším faktorem je, že prostřednictvím iniciativ, jako jsou směrnice EuroVignette a jiné formy mýtného vyměřeného podle emisí CO2, se bude stále zvyšovat zdanění emisí CO2. To bude mít významný dopad na výpočty TCO při srovnávání nafty s jakýmkoli bezemisním palivem.
„Pokud můžete použít alternativní palivo, které je levnější než nafta, pak platí, že čím více budete vozidlo provozovat, tím levněji bude v hospodaření firmy vycházet,“ zdůrazňuje Pernilla Kemlin. „Pokud například působíte na trhu, kde je elektřina levná a nafta drahá, pak se již dnes z pohledu TCO prokazuje, že elektrické nákladní vozidlo může být nákladově efektivnější než dieselové.“
Při údržbě elektrických nákladních vozidel s sebou může oprava nebo výměna akumulátoru nést značné náklady, přestože se tyto úkony budou provádět jen zřídka. Na druhou stranu elektrické pohony sestávají z méně pohyblivých částí ve srovnání se spalovacími motory, což má za následek menší opotřebení součástí. Navíc není nutné pravidelně měnit olej a filtr, jak je tomu běžné u motoru na naftu.
„V této fázi dosud nezaznamenáváme zřetelný rozdíl mezi servisními náklady na elektrické a dieselové nákladní vozidlo, ale podle obecně přijímaných prognóz tomu tak bude již v blízké budoucnosti,“ prohlásila Pernilla Kemlin. „Předpokládá se také, že delší budou i servisní intervaly elektrických nákladních vozidel, a z toho vyplývá menší frekvence prostojů.“
Tak je tomu totiž v případě osobních automobilů, kde podle odhadů dosahují náklady na údržbu elektromobilů přibližně poloviční výše oproti vozidlům se spalovacím motorem.
Pokud uvažujete o přechodu na alternativní palivo, je výpočet TCO skvělým výchozím bodem. Poskytne vám to přesnější představu o skutečné finanční rentabilitě.“
Vzhledem k dlouhodobě klesajícím výrobním nákladům na lithium-iontové akumulátory i elektrické hnací soustavy se v nadcházejících letech očekává další zlepšování celkových nákladů na vlastnictví elektrických nákladních vozidel.
Nedávná studie nezávislého amerického think-tanku Energy Innovation dokonce odhadla, že těžká elektrická nákladní vozidla, včetně vozidel určených pro dálkovou přepravu, budou již před rokem 2030 schopná dosáhnout pozitivních TCO za svůj celý životní cyklus, a to i bez zohlednění jakýchkoli státních dotací nebo daňových pobídek.
Pokud jde o LNG a Bio-LNG, ceny energií se stabilizovaly a TCO je již v mnoha případech použití kladné. Situace by se měla dále zlepšovat s tím, jak se budou zvyšovat výrobní kapacity a rozšiřovat infrastruktura čerpacích, resp. dobíjecích stanic.
Proto již provozovatelé nákladních vozidel nemusí vyčkávat, než se začnou zajímat o dostupné možnosti. Pro některé firmy je již přechod od nafty nákladově efektivní. A protože se tolik proměnných v rovnicích TCO neustále mění, mohla by se situace pro mnoho dalších firem v nadcházejících letech rychle zlepšit.
Vozový park nízkoemisních, respektive bezemisních vozidel může také přispět k tomu, aby firma získala nové zakázky od klientů, kteří se snaží zlepšit ekologickou udržitelnost svého provozu.
„Pokud uvažujete o přechodu na alternativní palivo, je výpočet TCO skvělým výchozím bodem,“ říká Pernilla Kemlin. „Poskytne vám to přesnější představu o skutečné finanční rentabilitě. Možná se prokáže, že je takový krok nákladově efektivnější, než jste předpokládali. A i kdyby prozatím nebyla rentabilita dostatečná, získáte minimálně lepší představu o tom, jaké podmínky by k tomu musely být splněny.“
Máte-li zájem o další informace o různých alternativních palivech, která jsou pro těžká nákladní vozidla dostupná, a o volbu toho nejvhodnějšího pro vaši firmu, doporučujeme vám tyto články:
Pro další informace a pomoc s výpočtem TCO pro nákladní vozidlo s alternativním palivem kontaktujte svého nejbližšího prodejce Volvo Trucks.