Trucks

Volvo Trucks
2022-02-01
4 min
Alternativní paliva
Author
Volvo Trucks

Proč počet čerpacích stanic LNG tak rychle roste

Prostřednictvím různých investic a vládních pobídek se infrastruktura pro LNG v Evropě rychle rozšiřuje. S rostoucí výrobou bio-LNG se rychle ukazuje, že zkapalněný plyn je životaschopnou alternativou k naftě pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti.

Jako palivo nabízí LNG mnoho výhod, včetně jízdních vlastností a spotřeby paliva, ale s výrazným snížením emisí CO2 a nákladů. Tankování je stejně rychlé jako u naftových vozidel a průměrný dojezd nákladního vozidla na LNG je dobrý, díky čemuž je zkapalněný plyn životaschopným alternativním palivem pro přepravu na dlouhé vzdálenosti. Donedávna byla hlavní překážkou nedostatek infrastruktury LNG, ale to se rychle mění.

 

Prudký nárůst čerpacích stanic LNG

 
 

Od roku 2018 se počet LNG stanic v Evropě zčtyřnásobil a nyní přesahuje 400 včetně plánovaných stanic. Současným tempem to bude do roku 2025 750 stanic a do roku 2030 se odhaduje, že to bude přes 2000 stanic. Tento růst je výsledkem podpory ze strany EU a různých národních vlád, které považují LNG a Bio-LNG za účinný prostředek ke snižování emisí CO2 v odvětvích logistiky a dopravy.

Nejvíce rostlo Německo, kde vláda od roku 2019 zavedla různé pobídky, jako je výjimka ze silniční daně pro nákladní vozidla na LNG. Dnes je v Německu 70 LNG stanic oproti pouhým třem v roce 2018.

 

„To, co se děje v Německu, skutečně změnilo hru,“ říká Henrik Persson, obchodní manažer pro dálkovou přepravu, Volvo Trucks. "Vzhledem k velikosti trhu nákladních vozidel a zeměpisné poloze, která z něj činí tranzitní místo z východu a západu, to ovlivňuje počet nákladních vozidel na LNG na evropských silnicích."

 

Růst se neomezuje pouze na Evropu, Čína v posledních letech zaznamenala výrazný posun od dieselových k nákladním vozidlům s pohonem na LNG a v Indii vláda oznámila plány na otevření 1 000 LNG stanic po celé zemi v příštích třech letech.

 

Dosažení plného potenciálu pro životní prostředí prostřednictvím Bio-LNG



Zatímco vozidlo Volvo poháněné LNG obvykle vypouští až o 20 procent méně CO2 než jeho standardní evropský ekvivalent na naftu (Tank-to-wheel), snížení může být až 100 procent (Tank-to-wheel), pokud používáte Bio-LNG s HVO. Bio-LNG se totiž vyrábí ze surovin, jako je domovní odpad, zemědělský odpad a odpadní vody. Jinak je Bio-LNG co do výkonu k nerozeznání od běžného LNG. Lze použít stejnou infrastrukturu pro skladování plynu, přepravu a doplňování paliva a nákladní automobil s pohonem na LNG může mezi nimi plynule přepínat. Ve skutečnosti některé plynárenské společnosti směšují bioplyn s LNG, což je dobrý první krok k rozšíření výhod bioplynu na všechny uživatele LNG.

Hlavní překážkou je nedostatek velkovýroby

Hlavní překážkou používání Bio-LNG je nedostatek výroby ve velkém. „V současné době je dostupnost v EU vzácná, s výjimkou severského regionu,“ říká Henrik Persson. „V Norsku všechny LNG stanice využívají 100 procent bioplynu. Ve Švédsku je to asi 75 procent bioplynu a brzy to bude 100 procent a Finsko je na stejné cestě. S tím, jak se na trh uvádí více nákladních vozidel na LNG, začíná mnoho větších plynárenských společností investovat do bio-LNG i ve zbytku Evropy.

 

V prosinci 2021 předložilo 28 evropských společností a organizací Evropské komisi deklaraci o biometanu, v níž se zavázaly přispět ke zvýšení produkce bioplynu na minimálně 350 TWh do roku 2030. Záměrem je pomoci EU splnit její cíl „Fit For 55“ pro snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030.

 

I další společnosti vyvíjejí vlastní iniciativu. Například Shell nedávno oznámil, že jeho rafinerie v německém Wesselingu přejde od ropy k obnovitelným palivům včetně bio-LNG. Společnost Shell také navázala spolupráci s nově vybudovaným závodem společnosti Nordsol na výrobu bio-LNG v Amsterdamu, kde bude společnost Shell distribuovat bio-LNG prostřednictvím svých čerpacích stanic LNG. Výrobní závod Bio-LNG společnosti Biokraft AS v norském Skognu, největší svého druhu na světě, mezitím zdvojnásobí svou produkci na 50 tun denně v roce 2022. A přední severský výrobce Gasum má nyní 17 bioplynových stanic ve Švédsku a Norsku.

 

S otevřením dalších čerpacích stanic se LNG stane životaschopnou alternativou pro stále větší počet dopravců. To jim umožní okamžitě snížit emise CO2 v krátkodobém horizontu a růst bio-LNG by jim měl umožnit dosáhnout čistých nulových emisí CO2 v dlouhodobém horizontu.