Trucks

Proč počet plnících stanic LNG tak rychle roste?

Ylva Dalerstedt
2025-04-08
Doba čtení 3 min
Alternativní paliva
Author
Ylva Dalerstedt
Manažerka segmentu dálkové přepravy

Prostřednictvím různých investic a vládních pobídek se infrastruktura pro LNG v Evropě rychle rozšiřuje. Vzhledem k tomu, že se také zvyšuje produkce bio-LNG, zkapalněný plyn se rychle ukazuje jako životaschopná alternativa k naftě pro přepravu na dlouhé vzdálenosti.
 

LNG jako palivo nabízí mnoho výhod, včetně dobré ovladatelnosti a spotřeby paliva, ale s výrazným snížením emisí CO2  ve srovnání s naftou. Doplňování paliva je stejně rychlé jako u nafty a dobrý je i průměrný dojezd nákladního vozidla na LNG, díky čemuž je zkapalněný plyn reálnou alternativou pro přepravu na dlouhé vzdálenosti. Donedávna byl hlavní překážkou nedostatek infrastruktury LNG, ale to se rychle mění.


Jak roste počet plnících stanic LNG

V době psaní tohoto článku je nyní v Evropě 791 čerpacích stanic LNG pro nákladní vozidla a jejich počet se každým měsícem zvyšuje. Tento růst je výsledkem podpory ze strany EU a různých národních vlád, které považují LNG a bio-LNG za účinný prostředek ke snížení emisí CO2  v odvětvích logistiky a dopravy.

Nejsilnější růst zaznamenalo Německo, kde vláda mezi lety 2019 a 2023 zavedla různé pobídky, jako je výjimka ze silničního mýta pro nákladní vozidla na plyn. Dnes je v Německu dostupných 196 čerpacích stanic na LNG ve srovnání s pouhými třemi v roce 2018. Podíl bio LNG se v Německu zvýšil ze 17 % v roce 2017 na 90 % v roce 2024. V Itálii je také 170 stanic LNG, 102 ve Španělsku a 89 ve Francii.
 

Růst se neomezuje ani na Evropu, přičemž Čína v posledních letech zaznamenala významný přechod od nákladních vozidel s naftovým motorem na LNG a Indie následuje s cílem převést jednu třetinu flotily těžkých nákladních vozidel v zemi na LNG v příštích 5–7 letech.

 

Jak bio-LNG umožňuje nákladním automobilům na plyn dosáhnout jejich plného potenciálu 

Typické nákladní vozidlo s pohonem na LNG asi o 10 % méně CO2 než jeho standardní evropský ekvivalent s naftovým pohonem (podle metody výpočtu emisí „well-to-wheel“, tedy od zdroje až ke kolům), při použití bio LNG s podílem složky HVO (Hydrogenated/Hydrotreated Vegetable Oil) se tyto emise mohou snížit až o 100 %. Je to proto, že bio-LNG se vyrábí ze surovin, jako je domovní odpad, zemědělský odpad a odpadní vody, namísto fosilního zemního plynu.

Jinak je bio-LNG co do výkonu k nerozeznání od běžného LNG. Lze použít stejnou infrastrukturu pro skladování plynu, přepravu a doplňování paliva a nákladní vozidlo s pohonem na LNG mezi nimi může plynule přepínat. Ve skutečnosti některé plynárenské společnosti kombinují obě paliva dohromady, například Shell, který toto řešení v současnosti nabízí v Nizozemsku a Německu. Jedná se o pozitivní první krok k rozšíření výhod bio-LNG na všechny uživatele LNG.

Proč produkce bio-LNG roste

Hlavní překážkou používání bio LNG je nedostatek velkovýroby. V současné době je dostupnost v EU s výjimkou severského regionu omezená. V Norsku všechny čerpací stanice na LNG využívají 100% bioplyn. Ve Švédsku je to asi 78 % bioplynu a Finsko je na stejné cestě. S tím, jak se na trh uvádí stále více nákladních vozidel na LNG, začíná mnoho větších plynárenských společností investovat do bio-LNG i ve zbytku Evropy.
 

V rámci plnění vytčených cílů iniciativy „Fit For 55“, tedy především snahy snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 % a zároveň snížit vlastní závislost na ruských fosilních palivech, usiluje Evropská unie o zvýšení produkce biometanu do roku 2030 až na 35 miliard krychlových metrů (mld. m<sup>3</sup>) ročně. Od roku 2023 je již kombinovaná produkce biometanu a bioplynu až 22 mld. m3. (Celková spotřeba zemního plynu v EU v roce 2023 byla 295 bcm.)

 

I další společnosti vyvíjejí vlastní iniciativu. St1 Biokraft v současnosti provozuje 12 závodů na výrobu bio-LNG ve Švédsku a Norsku, přičemž další jsou ve výstavbě. Společnost Titan v současné době staví největší továrnu na bio-LNG na světě v přístavu Amsterdam, jejíž výroba by měla začít v roce 2025. Nordsol a Prodeval staví nový závod na výrobu bio-LNG v Portugalsku. Celkově má být do roku 2027 v Evropě v provozu 105 továren na bio LNG s kombinovanou výrobní kapacitou 13,1 TWh za rok.

 

S otevřením dalších čerpacích stanic se LNG stane životaschopnou alternativou pro stále větší počet dopravců. To jim umožní v krátkodobém horizontu okamžitě snížit CO2 a růst bio-LNG by měl znamenat, že dlouhodobé čisté nulové emise CO2  jsou dosažitelné.

 

Pokud máte zájem o další informace o nákladních automobilech poháněných plynem a bio LNG, mohly by vás zajímat tyto články:

Související poznatky