Prostřednictvím různých investic a vládních pobídek se infrastruktura pro LNG v Evropě rychle rozšiřuje. Vzhledem k tomu, že se také zvyšuje produkce bio-LNG, zkapalněný plyn se rychle ukazuje jako životaschopná alternativa k naftě pro přepravu na dlouhé vzdálenosti.
LNG jako palivo nabízí mnoho výhod, včetně dobré ovladatelnosti a spotřeby paliva, ale s výrazným snížením emisí CO2 ve srovnání s naftou. Doplňování paliva je stejně rychlé jako u nafty a dobrý je i průměrný dojezd nákladního vozidla na LNG, díky čemuž je zkapalněný plyn reálnou alternativou pro přepravu na dlouhé vzdálenosti. Donedávna byl hlavní překážkou nedostatek infrastruktury LNG, ale to se rychle mění.
V době psaní tohoto článku je nyní v Evropě 791 čerpacích stanic LNG pro nákladní vozidla a jejich počet se každým měsícem zvyšuje. Tento růst je výsledkem podpory ze strany EU a různých národních vlád, které považují LNG a bio-LNG za účinný prostředek ke snížení emisí CO2 v odvětvích logistiky a dopravy.
Nejsilnější růst zaznamenalo Německo, kde vláda mezi lety 2019 a 2023 zavedla různé pobídky, jako je výjimka ze silničního mýta pro nákladní vozidla na plyn. Dnes je v Německu dostupných 196 čerpacích stanic na LNG ve srovnání s pouhými třemi v roce 2018. Podíl bio LNG se v Německu zvýšil ze 17 % v roce 2017 na 90 % v roce 2024. V Itálii je také 170 stanic LNG, 102 ve Španělsku a 89 ve Francii.
Růst se neomezuje ani na Evropu, přičemž Čína v posledních letech zaznamenala významný přechod od nákladních vozidel s naftovým motorem na LNG a Indie následuje s cílem převést jednu třetinu flotily těžkých nákladních vozidel v zemi na LNG v příštích 5–7 letech.
Typické nákladní vozidlo s pohonem na LNG asi o 10 % méně CO2 než jeho standardní evropský ekvivalent s naftovým pohonem (podle metody výpočtu emisí „well-to-wheel“, tedy od zdroje až ke kolům), při použití bio LNG s podílem složky HVO (Hydrogenated/Hydrotreated Vegetable Oil) se tyto emise mohou snížit až o 100 %. Je to proto, že bio-LNG se vyrábí ze surovin, jako je domovní odpad, zemědělský odpad a odpadní vody, namísto fosilního zemního plynu.
Jinak je bio-LNG co do výkonu k nerozeznání od běžného LNG. Lze použít stejnou infrastrukturu pro skladování plynu, přepravu a doplňování paliva a nákladní vozidlo s pohonem na LNG mezi nimi může plynule přepínat. Ve skutečnosti některé plynárenské společnosti kombinují obě paliva dohromady, například Shell, který toto řešení v současnosti nabízí v Nizozemsku a Německu. Jedná se o pozitivní první krok k rozšíření výhod bio-LNG na všechny uživatele LNG.
Hlavní překážkou používání bio LNG je nedostatek velkovýroby. V současné době je dostupnost v EU s výjimkou severského regionu omezená. V Norsku všechny čerpací stanice na LNG využívají 100% bioplyn. Ve Švédsku je to asi 78 % bioplynu a Finsko je na stejné cestě. S tím, jak se na trh uvádí stále více nákladních vozidel na LNG, začíná mnoho větších plynárenských společností investovat do bio-LNG i ve zbytku Evropy.
V rámci plnění vytčených cílů iniciativy „Fit For 55“, tedy především snahy snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 % a zároveň snížit vlastní závislost na ruských fosilních palivech, usiluje Evropská unie o zvýšení produkce biometanu do roku 2030 až na 35 miliard krychlových metrů (mld. m<sup>3</sup>) ročně. Od roku 2023 je již kombinovaná produkce biometanu a bioplynu až 22 mld. m3. (Celková spotřeba zemního plynu v EU v roce 2023 byla 295 bcm.)
I další společnosti vyvíjejí vlastní iniciativu. St1 Biokraft v současnosti provozuje 12 závodů na výrobu bio-LNG ve Švédsku a Norsku, přičemž další jsou ve výstavbě. Společnost Titan v současné době staví největší továrnu na bio-LNG na světě v přístavu Amsterdam, jejíž výroba by měla začít v roce 2025. Nordsol a Prodeval staví nový závod na výrobu bio-LNG v Portugalsku. Celkově má být do roku 2027 v Evropě v provozu 105 továren na bio LNG s kombinovanou výrobní kapacitou 13,1 TWh za rok.
S otevřením dalších čerpacích stanic se LNG stane životaschopnou alternativou pro stále větší počet dopravců. To jim umožní v krátkodobém horizontu okamžitě snížit CO2 a růst bio-LNG by měl znamenat, že dlouhodobé čisté nulové emise CO2 jsou dosažitelné.
Pokud máte zájem o další informace o nákladních automobilech poháněných plynem a bio LNG, mohly by vás zajímat tyto články: