Trucks

Otestujte se: Jsou elektrická vozidla tím pravým řešením pro vaše podnikání?

Robert Celec
2024-07-15
Technologie a Inovace Elektromobilita Alternativní paliva
Author
Robert Celec
Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks

Lepší baterie, prodloužený dojezd, více nabíjecích stanic a zvýšené požadavky na nulové emise: trendy v průmyslu ukazují na pokračující přechod na elektrická nákladní vozidla. Nyní je čas, aby si každá firma položila otázku a otestovala se: Je elektrický pohon již životaschopnou volbou?


Během několika málo let se dojezd středně těžkých elektrických nákladních vozidel více než zdvojnásobil z přibližně 200 km na současných 450 km.

 

Zároveň v mnoha zemích roste počet veřejných dobíjecích stanic, často jsou k dispozici státní dotace a pobídky pro investice do alternativních paliv a technologie baterií se neustále zdokonaluje. S každým dalším pokrokem se elektrická nákladní vozidla mohou stát životaschopnými i pro stále více firem.

K červnu 2024 se elektrická nákladní vozidla Volvo prodávala ve 45 zemích na šesti kontinentech, a dohromady najela už více než 80 milionů kilometrů.  

 

Otestujte se:
Můžete dnes začít s přechodem na elektrická nákladní vozidla?

Zde je několik otázek a klíčových úvah, které vám mohou pomoci:

Pokud je odpověď „ano“, pak by měl být přechod na elektrický pohon relativně jednoduchý a přímočarý. Jedno nabití přes noc by mělo stačit na to, aby elektrické nákladní vozidlo v městském provozu dokončilo svůj každodenní provoz před návratem do depa. Zatímco v regionální dopravě může být vyžadováno dobíjení


I v případě záporné odpovědi je pořád možné používat elektrické nákladní vozidlo, pokud je možné do trasy nákladního vozidla začlenit možnost dobíjení. Například 45 minut nabíjení během přestávky řidiče - v závislosti na dostupném nabíjecím výkonu - může stačit k prodloužení dojezdu elektrického nákladního vozidla na 500-600 km za den.

Vlastní dobíjecí infrastruktura vám umožní plně dobít vozidlo přes noc a v závislosti na blízkosti jeho trasy i během dne.

 

Například švédská přepravní společnost Mattson Åkeri může díky dvěma rychlonabíječkám ve svém depu provozovat soupravu o celkové hmotnosti až 74 tun až 12 hodin denně, a to nabíjením během přestávky řidiče.

Počet veřejných dobíjecích stanic vhodných pro těžká nákladní vozidla je stále nízký. V mnoha zemích však síť rychle roste.

 

Již jedno strategicky umístěné nabíjecí místo může výrazně prodloužit dojezd nákladního vozidla. Hledejte nabíjecí místa podél běžných tras a sledujte aktuální informace o vývoji v dané lokalitě. Obraťte se například na svého nejbližšího obchodnéího zástupce Volvo Trucks, který vám poradí a poskytne aktuální informace.


Pokud přímo na vaší trase nejsou žádné veřejné dobíjecí stanice nebo nejsou umístěny tak, abyste si mohli pohodlně dobít, lze to napravit změnou trasy?

 

Plánování tras může být nejen důležitou strategií umožňující elektrifikaci, ale může také pomoci zefektivnit provoz.

 

Například vzhledem k tomu, že rekuperace energie při jízdě z kopce nebo při brzdění je účinným způsobem, jak prodloužit dojezd elektrického nákladního vozidla, některé společnosti mění své trasy tak, aby zachytily co nejvíce kinetické energie. Například tak, že poslední zastávku naplánují na vrchol kopce. Zisky jsou ještě vyšší, pokud je nákladní vozidlo plně naloženo.

 

Přečtěte si více informací o plánování tras nebo dalších způsobech, jak můžete přizpůsobit své podnikání pro elektrická nákladní vozidla. 

Optimální doba pro dobíjení elektrického vozidla je, když již stojí, například při nakládání nebo během přestávky řidiče. Pokud se vám podaří zavést nabíjení během takových zastávek, můžete prodloužit dojezd elektrického vozidla bez ztráty produktivity.
 

Pomoci vám může dobré plánování trasy, které případně umožní zkoordinovat přestávku řidiče se zastávkou u nabíjecí stanice. Za zvážení stojí také spolupráce se zákazníky a partnery na zajištění nabíječek v místech nakládek.

Nejjednodušší přechod na elektrická nákladní vozidla je v segmentech, které obvykle zahrnují jízdu po pravidelných trasách. Nabízejí předvídatelnost a usnadňují zavedení nabíjení, když přesně víte, kde a kdy vozidlo zastaví.
 

Dobrým příkladem je svoz odpadu a městská distribuce. Regionální a dálkovou distribuci však lze také obsluhovat elektrickými nákladními vozidly, pokud jste schopni stanovit na trase nabíjecí zastávky. 

 

Například švédské přepravní společnosti Börje Jönsson Group se podařilo ujet s elektrickým nákladním vozidlem téměř 1000 km denně, šest dní v týdnu, po dobu dvou let a ujet celkem 500 000 km.

Díky jedné rychlonabíječce mohou elektrická nákladní vozidla pracující v uzavřených areálech, jako jsou doly, přístavy nebo staveniště, fungovat nepřetržitě.

 

Přepravní a logistická společnost DFDS úspěšně využívá elektrická nákladní vozidla v přístavech po celé Evropě a chystá se rozšířit svůj vozový park elektrických nákladních vozidel na 225 vozidel.

Rostoucí počet měst a obcí po celém světě vytváří zóny s nulovými a nízkými emisemi, které výrazně omezí – nebo dokonce úplně zakážou – vozidla s dieselovým pohonem.

Některá velká města, jako je Paříž, Atény, Madrid, Rotterdam a Stockholm, plánují zakázat naftová vozidla v centrech měst již v roce 2025. Pokud vaše nákladní vozidla fungují v jakékoli takové zóně by přechod na elektrifikaci mohl být nejjednodušším řešením pro udržení vašeho podnikání.

V Evropě, Severní Americe a Asii vlády nabízejí řadu dotací a pobídek, aby podpořily přeprava nákladů společnosti, aby investovaly do elektrických nákladních vozidel.

 

V EU je 16 zemí , které v současnosti nabízejí nějakou formu nákupní pobídky, aby pomohly dotovat náklady na elektrický nákladní automobil. Například ve Finsku vláda nabízí nákupní pobídky mezi €6,000 a €50,000 eur. Mimo Evropu nabízí kanadský program Pobídky pro středně těžká a těžká vozidla s nulovými emisemi (iMHZEV) až 200 000 CAD $ za vozidlo jako pobídky. To jsou jen dva pozoruhodné příklady, přičemž na jiných trzích je k dispozici mnoho dalších programů.

Více než 5 000 společností po celém světě má sada samy o sobě vědecky podložené cíle pro snížení emisí uhlík – více než polovina z nich zahrnuje závazek k síť nule.

Aby uspěli, mnoho z nich bude ve svých dodavatelských řetězcích potřebovat dopravu s nulovými emisemi. Zkontrolujte, jaké cíle mají vaši zákazníci sada sami – a potenciální zákazníci. V nadcházejících letech by schopnost poskytovat dopravu s nulovými emisemi mohla být definujícím zlomem.

Zdroj elektřina používaný k napájení elektrického nákladní vozidla je důležitou součástí jeho hodnocení životního cyklu (LCA). Máte-li přístup k obnovitelným elektřina (větrná, solární nebo vodní energie), můžete maximalizovat ekologické přínosy elektrického nákladní vozidla a nabídnout svým zákazníkům nulové emise „well-to-wheel“. Případně mnoho podniků instaluje své vlastní solární panely, aby zajistily levnou, obnovitelnou energii pro své vozové parky.

Pořizovací cena elektrického nákladního vozidla je sice stále nesporně vyšší než u jeho dieselového ekvivalentu, ale celkové náklady na vlastnictví (TCO) by mohly být mnohem příznivější.

 

Po započtení nižší spotřeby paliva a případných dotací je docela dobře možné, že elektrický nákladní vozidlo by mohlo být nákladově efektivnější než dieselové.

Elektrická vozidla mohou pokrýt mnohem širší rozsah tras a aplikací, než si mnoho lidí uvědomuje.“

„Elektrická nákladní vozidla již mohou pokrýt širší škálu tras a aplikací, než si mnozí lidé uvědomují,“ říká Robert Celec, specialista na komerční a produktové elektromobily společnosti Volvo Trucks. „Dokonce i při stanoveném dojezdu se díky správným úpravám stále častěji setkáváme s tím, že elektrická nákladní vozidla jsou využívána k překonávání delších vzdáleností, dlouhodobému provozu a přepravě mimořádně těžkých nákladů.“

 

Pokud byste se chtěli dozvědět více o elektrických nákladních vozidlech, mohlo by vás zajímat: