Trucks

Pět způsobů, jak zjednodušit investici do elektrického nákladního vozidla

Johan Larsson
2024-09-11
Udržitelnost Elektromobilita
Author
Johan Larsson
Viceprezident pro rozvoj trhu v oblasti elektromobility

Pořizovací cena elektrického nákladního vozidla může pro mnoho firem stále představovat určitou překážku. Dobrou zprávou je, že existuje několik způsobů, jak snížit náklady a potenciálně učinit elektrická nákladní vozidla dostupnějšími.

Ačkoli se pořizovací náklady elektrických nákladních vozidel budou pravděpodobně nadále snižovat, skutečností zůstává, že pro mnoho firem je cenový rozdíl mezi nimi a dieselovými nákladními vozidly stále značný. Je však také důležité nezaměřovat se pouze na pořizovací cenu.  
 

Jsou tu však další faktory, které přispívají k nákladové efektivitě elektrických nákladních vozidel, a opatření, která může firma přijmout, aby zvýšila jejich finanční rentabilitu.

1. Spočítali jste celkové náklady na vlastnictví (TCO)?


V prvé řadě je nezbytné vyčíslit skutečné náklady na vlastnictví elektrického nákladního vozidla. Jednou z největších výhod je úspora paliva a v závislosti na ceně nafty a elektřiny na vašem trhu by tato úspora nákladů sama o sobě mohla negovat vyšší pořizovací cenu. Obecně platí, že čím vyšší kilometrový nájezd nákladního vozidla, tím pozitivněji se projeví v celkových nákladech na vlastnictví.
 

Náklady na servis a údržbu elektrických nákladních vozidel jsou navíc prozatím srovnatelné s nákladními vozidly s pohonem na naftu, ale v dlouhodobém horizontu se očekává, že u elektrických vozidel budou klesat. Elektrická hnací soustava se totiž ve srovnání se spalovacími motory skládá z méně pohyblivých částí, což znamená menší opotřebení součástí.
 

„Když si vypočítáte úplné TCO elektrického nákladního vozidla, možná vás překvapí, jak vysoké rentability může vaše firma v budoucnu u elektrických nákladních vozidel dosáhnout,“ uvedl Johan Larsson, viceprezident společnosti Volvo Trucks pro rozvoj trhu v oblasti elektromobility. „I když to prozatím není nákladově efektivní, parametry, které vstupují do výpočtu TCO, se u elektrického nákladního vozidla neustále zlepšují.“

Další informace o tom, jak alternativní paliva ovlivňují TCO nákladního vozidla, najdete zde

2. Existují nějaké daňové úlevy nebo vládní pobídky, které můžete využít? 

V mnoha zemích vlády nabízejí pobídky a dotace, aby firmám pomohly investovat do nákupu elektrických nákladních vozidel. Francouzská vláda například nabízí pobídky k nákupu elektromobilů ve formě ekologických bonusů. Fond australské vlády Future Fuels Fund byl rozšířen o granty na podporu elektrifikace dálkových a těžkých nákladních vozidel.
 

Vlády jiných zemí naproti tomu zavádějí poplatky za fosilní paliva ve formě mýtného, jehož výše se počítá podle emisí CO2. To platí například pro inovovaný systém silničního mýta MAUT v Německu. Tímto příkladem se nyní řídí několik dalších zemí EU a připravují vlastní mýtné odstupňované podle emisí CO2.
 

„Na začátku cesty k elektrifikaci jsou užitečné tržní pobídky, protože mohou pomoci uvést věci do pohybu správným směrem,“ vysvětluje Johan Larsson. „Ale jakmile objemy vzrostou, vlády se pravděpodobně přesunou k řešením spočívájícím v daních, které trestají používání fosilních paliv. Ať tak či onak, takovéto iniciativy přispějí k tomu, že elektrická nákladní vozidla budou ve srovnání s naftovými nákladově efektivnější.“

Pokud patříte mezi první uživatele s elektrickým vozovým parkem, máte dobrou pozici, abyste z těchto nových příležitostí vytěžili maximum.“

3. Jaké máte možnosti financování?

Přechod od naftového pohonu na elektrický ovlivní celou řadu ekonomických faktorů souvisejících s vlastnictvím nákladního vozidla, což se projeví i na možnostech financování.
 

Zkušený poskytovatel finančních služeb bude připraven poskytnout klientům odborné poradenství v poměrně komplikované oblasti vlastnictví elektrických nákladních vozidel. Od tradičních možností financování nebo leasingu až po flexibilnější modely jako služba – existuje několik způsobů, jak získat elektrická nákladní vozidla, která nejlépe vyhovují vašemu podnikání. Spolupráce s odborným partnerem navíc zajistí, že do vašeho finančního plánu budou začleněny všechny dostupné vládní pobídky a že získáte podporu i pro řešení nabíjecí infrastruktury a dalších specifických potřeb elektrických vozidel.
 

Přečtěte si další informace o řešení elektromobility společnosti Volvo Financial Services.
 

4. Můžete spolupracovat s ostatními a sdílet investiční náklady?

Protože mnoho dopravních společností a dopravců má podobné problémy, možná existují příležitosti ke spolupráci na řešeních? V některých případech konkurenční společnosti investovaly do nabíjecích uzlů společně, aby se podělily o investiční náklady.
 

Nizozemská logistická společnost Millenaar & van Schaik například investovala do dvou nabíjecích stanic. Jednu umístila do svého domovského depa a druhou v lokalitě jednoho ze svých projektů. Její klient pak investoval do projektu WattHub, který drží světový primát mezi rychlonabíjecími stanicemi pro nákladní vozidla. Díky tomu si její řidiči mohou rezervovat garantovaná nabíjecí místa s nabíjecím výkonem až 250 kW, která přitom využívají 100 % elektřiny z udržitelných zdrojů.
 

Ostatní společnosti byly také schopny spolupracovat s místními poskytovateli energie, aby zajistily dohody o snížených a/nebo fixních nákladech na elektřinu.
 

5. Přináší vlastnictví elektrických nákladních vozidel i nějaké nové obchodní příležitosti?

 Vlastnictví vozového parku s elektrickými nákladními vozidly představuje na řadě trhů značnou konkurenční výhodu. Veřejné zakázky a velcí zadavatelé dopravy stále častěji požadují bezemisní dopravu, což představuje obrovskou příležitost. Například firma H. van Wijk Transport začala na elektrická nákladní vozidla přecházet, když zaregistrovala vzrůstající poptávku po bezemisní přepravě. Zakrátko pak uspěla ve velkém výběrovém řízení, které vypsal magistrát města Amsterdamu.
 

Elektrická nákladní vozidla lze také použít v rostoucím počtu nízkoemisních (LEZ) a bezemisních zón (ZEZ), které vznikají ve městech po celém světě. Odhaduje se, že do roku 2025 bude v Evropě přes 500 LEZ. Mezitím mnoho měst plánuje zakázat diesel ve svých centrech, včetně Stockholmu, Paříže, Atén, Madridu a Londýna.
 

„Elektrická nákladní vozidla smějí vjíždět do oblastí a vykonávat úkoly, které jsou konvenčním dieselovým nákladním vozidlům stále častěji zapovězené,“ upozorňuje Johan Larsson. „Mohou se používat v rezidenčních oblastech a zónách se sníženou hlučností nebo také při rozvozu v nočních hodinách. Pokud patříte mezi první uživatele s elektrickým vozovým parkem, máte dobrou pozici, abyste z těchto nových příležitostí vytěžili maximum.“
 

Zjistěte více o elektrických nákladních vozidlech a o tom, jak je nejlépe využít pro vaše podnikání:

Související články