Trucks

×

Jak sjet z dálnice úsporným způsobem

| 3 min
Dojezd na dálnici může výrazně snížit spotřebu paliva. Motor běžící v nízkých otáčkách nevyžaduje velkou brzdnou sílu, takže jízda setrvačností je často možná na delší vzdálenosti. Zde vysvětlím proč a jak na to.
Jak sjet z dálnice úsporným způsobem

Chcete-li na křižovatce jet efektivně, vyvarujte se používání pomocných brzd. Převádějí kinetickou energii nákladního vozidla na teplo, což má za následek ztrátu hybnosti. Když se blížíte ke křižovatce, čím méně brzdíte, tím je to lepší pro spotřebu paliva. Nezáleží na tom, zda používáte provozní, přídavné nebo motorové brzdy, stále je to plýtvání energií.

 

Dojezd je klíčový

Chcete-li najít dobrou rovnováhu, je obvykle lepší dojíždět, když má vozidlo největší kinetický potenciál. Jako školitel řidičů doporučuji, kdykoli to provoz dovolí, zpomalit z cestovní rychlosti na cca 50 km/h dojezdem. Tímto způsobem používáte tření vzduchu ke zpomalení, spíše než brzdy. To je jistě dosažitelné na rovině a mírném stoupání. Z kopce může být nutné použít přídavné brzdy, které pomohou udržet rozumnou nájezdovou rychlost.

 

Při jízdě po rovině rychlostí nižší než 50 km/h používejte automatické přídavné brzdy. Přídavné brzdy samy o sobě nejsou příliš účinné při snižování rychlosti při řazení rychlostních stupňů a jejich vlastní použití může působit nekontrolovaně a nepohodlně. Nákladnímu vozidlu jedoucímu rychlostí nižší než 50 km/h zbývá velmi málo kinetické energie, takže není na škodu použít během přiblížení dotek provozních brzd. Rozhodně nezpůsobí výrazné opotřebení. Použití automatických pomocných brzd a brzdění nohou vám také dává šanci předvídat, co dělají ostatní, a udržovat pohodlný přístup ke křižovatce. To je mnohem důležitější, pokud jde o potenciální úspory nákladů, než snaha prodloužit životnost provozních brzd používáním pomocných zařízení při nízkých rychlostech.

 

 

Vozidlo ujede kilometry

Při jízdě setrvačností na křižovatkách na rovných silnicích s jistotou vím, že 37tunová souprava ujede 2 kilometry. Takže toto je zdaleka nejlevnější způsob, jak se přiblížit ke křižovatce, pokud začnete předvídat na dobrou vzdálenost. Na rovném úseku dálnice před výjezdem by to neměl být problém, protože značky křižovatek jsou obvykle viditelné velmi brzy.

 

Rozumím, že dvoukilometrové přiblížení není vždy reálné, ale kvůli úsporám nákladů stojí za to se o to alespoň pokusit a najít rovnováhu mezi nebrzděním a rozumnou přibližovací vzdáleností.

Tatu Ljokkoi

driver development at Volvo Trucks

Související články