Vzhledem k tomu, že udržitelnost a elektrifikace jsou pro mnoho společností na prvním místě, mohou elektrická nákladní vozidla znamenat rozdíl mezi získáním a ztrátou zakázek.
„Pro naše velké zákazníky je to jeden z hlavních cílů,“ říká Hans-Peter Dreier, generální ředitel společnosti Dreier Transport a Logistics. „Zakázky od zákazníků jsou stále náročnější. Říkají, že v budoucnu chtějí, aby některé trasy absolvovala elektrická nákladní vozidla - kdy to dokážete?“
Hans-Peter věří, že včasné nasazení flotily elektrických nákladních vozidel dává jeho společnosti náskok před konkurencí při výběrových řízeních. Hans-Peter tak nečeká, až jeho zákazníci začnou poptávat elektrická nákladní vozidla, ale využívá této výhody a nabízí je svým zákazníkům již nyní. “
"Vhodnou technologii tu již máme”
Přechod na elektrickou energii popisuje jako „novou epizodu“, která nakonec povede k nahrazení nafty elektřinou, zejména v případě scénářů, jako je ten Dreierův, který využívá kombinaci železnice na dlouhé vzdálenosti a elektrických nákladních vozidel pro čistší rozvoz po městě.
„Hodně kombinujeme železniční a silniční dopravu,“ říká Hans-Peter. Společnost Dreier, která působí na mezinárodní úrovni, posílá výměnné nástavby přes noc ve vlacích, odkud je druhý den ráno vyzvedne nákladní vozidlo a odveze je posledních několik kilometrů na místo určení.
Je to efektivní a udržitelné, zejména když Dreier používá jeden ze své flotily 24 elektrických nákladních vozidel Volvo. Do roku 2026 chce společnost rozšířit počet elektrických nákladních vozidel na 75. „Jakmile začnete s elektrickými nákladními vozidly, už u nich zůstanete,“ říká Hans-Peter.
Hans-Peter nevidí důvod k obavám: „Technologie už existuje,“ říká. „Musíte být otevření změnám - ale funguje to.“
Transformace celé firmy a hlavně představení nových technologií zaměstnancům je často náročné, ale řidiči společnosti Dreier se elektrickým vozidlům přizpůsobili opravdu dobře. „Adaptace řidičů byla velmi rychlá. Se společností Volvo máme výhodu,“ říká Hans-Peter. „V prosinci jsem absolvovzkušební jízdu [v elektrickém nákladním vozidle] a po pěti minutách ve vozidle bylo vše jasné. Není to vlastně žádná změna. Pro řidiče je změna pouze v hlavě.“
Hans-Peter přiznává, že na začátku měli jeho řidiči obavy z dojezdové vzdálenosti. „Báli se, co se stane, až jim bude zbývat 5, 10 nebo 15 % baterie. Ale to je normální. Je to nová věc,“ dodává. „Jakmile jednou jezdí s elektrickým nákladním vozidlem, řidiči už nechtějí měnit.“