Trucks

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Technologie a Inovace Úspora paliva
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Nový motor D17 – vyšší kroutící moment i výkon pro Volvo FH16

Rozhodujícími faktory při realizaci nejnáročnějších přepravních zakázek jsou výkon a kroutící moment. Právě proto Volvo Trucks vyvinulo nový motor D17. Poskytuje výkon až 780 koní a kroutící moment až 3800 Nm, a jedná se tedy o nejvýkonnější motor, jaký kdy Volvo Trucks vyrobilo. Byl zkonstruován speciálně se zaměřením na přepravu nejtěžších nákladů při zachování vynikající produktivity a spolehlivosti.

Nový větší 17litrový motor Volvo Trucks D17 poskytuje obrovský výkon a kroutící moment pro ty nejnáročnější zákazníky a způsoby využití. Účinek motorové brzdy je v celém rozsahu otáček výjimečně vysoký a motor výborně reaguje a umožňuje rychlé řazení. Díky tomu dosahuje toto nákladní vozidlo nejlepších jízdních vlastností ve své třídě. Provozovatelé také ocení zlepšenou spotřebu paliva a vyšší užitečné zatížení.

 

Nový motor D17 je nabízen k nejnovější verzi modelu Volvo FH16 a k novému modelu Volvo FH16 Aero. Prémiová kabina a motor D17 spolu tvoří dokonalou kombinaci pro ty nejtěžší zakázky.

 

„Zákazníci, kteří si zvolí tento motor, při řízení tohoto nákladního vozidla doslova ucítí ten rozdíl. Jsem také přesvědčen, že zaznamenají zvýšení produktivity i úsporu paliva. Je to motor, který má velký potenciál zlepšit ekonomiku provozu a ziskovost spedičních firem a zároveň snížit emise CO2,“ uvedl Marcos Weingaertner, produktový manažer ve společnosti Volvo Trucks.

Vyšší výkon při nižší spotřebě paliva

Motor D17 je výsledkem práce zkušených interních konstruktérů společnosti Volvo Trucks. Dostali za úkol vyvinout motor, který by dokázal splnit nejvyšší požadavky na výkon, kroutící moment, motorovou brzdu a ekonomiku provozu. Přitom však musí být co nejlehčí a nejpružnější. Ivar Sahlén, hlavní projektový manažer pro technický vývoj hnacího ústrojí ve společnosti Volvo Group Trucks, vysvětluje proč:

 

„Při stoupání do strmých svahů s maximálním nákladem na nekvalitní cestě u lomu, v lese ani na dálnici prostě nechcete uvíznout,“ zdůrazňuje Ivar Sahlén. „V takových situacích je k úspěšnému dokončení zakázky nezbytně důležité disponovat vysokou tažnou silou a možností rychle řadit rychlostní stupně. Proto jsme veškeré své úsilí zaměřili na to, aby byla pohonná jednotka D17 výkonná, spolehlivá a vykazovala výbornou odezvu. To dodá řidiči pocit, že se na techniku může spolehnout.“

 

Vysoký výkon a nízká spotřeba motoru D17 je výsledkem celé řady různých vylepšení. Konstruktéři společnosti Volvo hledali všechny možné způsoby, jak snížit vnitřní tření a zároveň efektivněji přenášet výkon z motoru.

 

Zde je několik z technických řešení, kterým motor D17 vděčí za své kvality:

 

  • Zdvihový objem dosahuje 17,3 litrů.
  • Nové účinné turbodmychadlo zlepšuje odezvu motoru i jízdní vlastnosti.
  • Konstrukce vlnitého pístu, která optimalizuje spalování a snižuje emise, je tak inovativní, že si ji společnost Volvo nechala patentovat.
  • Zvýšený špičkový tlak ve válcích poskytuje vyšší výkon.
  • Nová konstrukce vstřikovače optimalizuje spotřebu paliva.
  • Sofistikované pohyblivé díly jsou optimalizované s cílem snížit tření.
  • Inovovaná převodovka spolehlivě přenáší obrovský výkon a kroutící moment.

Kterým odvětvím přinese D17 největší prospěch?

Vysoký výkon a kroutící moment motoru D17 bude nejpřínosnější mimo jiné v těchto přepravních segmentech a rolích:

  • Těžká přeprava ve stavebnictví: Velké stavební projekty nebo doly, kde je nezbytná vysoká produktivita. V těchto případech má zásadní důležitost výkon a kroutící moment.
  • Přeprava dřeva: V zemích, jako jsou Švédsko, Finsko nebo Norsko, se pravidelně přepravují obrovské objemy dřeva z lesů do zpracovatelských závodů a přístavů. Silnice vedou nezřídka kopcovitým terénem a v takové situaci zaručí vysokou produktivitu jen kombinace vysokého výkonu motoru a účinnosti motorové brzdy.
  • Těžká přeprava: Při přepravě rozměrných nákladů, například těžkých strojů nebo lopatek větrných turbín, je nutné nákladní vozidlo s hnacím ústrojím, které disponuje vysokým kroutícím momentem a lze se na něj spolehnout v každé situaci.
  • Těžká dálková přeprava a "road trainy": Dlouhé soupravy, jaké jezdí například v Austrálii a pohybují se rychlostí 90–100 km/h nebo přepravují 220 tun či více, vyžadují robustní a výkonné hnací ústrojí. Volvo FH16 Aero s motorem D17 dosahuje dobré průměrné rychlosti a produktivity i při přepravě těžkých nákladů na dlouhé vzdálenosti po komunikacích s náročným převýšením.
     

Aby si různí zákazníci v každém segmentu mohli vybrat podle svých potřeb, dodává se motor D17 ve třech různých specifikacích:

 

  • 780 koní a 3800 Nm
  • 700 koní a 3400 Nm
  • 600 koní a 3000 Nm
„Zákazníci, kteří si zvolí tento motor, při řízení tohoto nákladního vozidla doslova ucítí ten rozdíl. Je to motor, který má velký potenciál zlepšit ekonomiku provozu a ziskovost spedičních firem a zároveň snížit emise CO2.“

Výkonný, ale šetrnější k životnímu prostředí

Naši zákazníci mají k dispozici také alternativy bez fosilních paliv. Všechny výkonové úrovně motoru jsou certifikovány pro provoz na palivo HVO z obnovitelných zdrojů. Verze o výkonu 700 koní je také certifikována pro provoz na 100% bionaftu (B100) a bude dostupná během čtvrtého čtvrtletí roku 2024.
 

Co se týká udržitelnosti, poukazuje Marcos Weingaertner na to, že nízká spotřeba motoru D17 a možnost provozu na HVO nebo B100 budou vyhovovat zákazníkům, kteří usilují o snížení ekologické stopy své firmy.
 

„HVO a bionafta B100 jsou obnovitelná paliva, která lze vyrábět ze 100% obnovitelných zdrojů, jako jsou potravinové odpady nebo rostlinné oleje. Provoz na HVO nebo B100 tedy výrazně snižuje emise uhlíku,“ potvrzuje.

„Naši konstruktéři odvedli skutečně vynikající práci a při vývoji motoru nevynechali žádný důležitý detail,“ prohlásil Ivar Sahlén. „Motor se důkladně testuje v reálném nasazení a ohlasy řidičů prokazují spolehlivost a výkon motoru D17“.
 

Vše, co potřebujete vědět o našich nejvýkonnějších těžkých nákladních vozidlech, jaké jsme dosud vyrobili – Volvo FH16Volvo FH16 Aero.
 

Další informace o revolučním aerodynamickém designu modelu Volvo FH16 Aero najdete zde. Připravili jsme mimo jiné informace na tato témata:

  • Nový standard ekonomiky provozu a aerodynamiky
  • Vývoj pokročilých konstrukčních řešení, která umožnil nový legislativní rámec
  • Jak dále zvýšit ekonomiku provozu