Trucks

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-05
Technologie a Inovace Úspora paliva
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Manažer komercializace pro nové nabídky

Nová řada těžkých nákladních vozidel Volvo Trucks je nyní ještě úspornější

Provozovatelé nákladních vozidel tradičně považují snahu ušetřit palivo a energii za svou prioritu. To bude platit i nadále. Volvo Trucks se neustále zaměřuje na zefektivnění svých vozidel bez ohledu na to, zda se jedná o nákladní vozidla s pohonem na naftu, elektřinu nebo plyn. Výjimkou není ani naše nejnovější řada těžkých nákladních vozidel.
  

 Vzhledem k tomu, že palivo obvykle tvoří přibližně 20–25 % nákladů na provoz nákladního vozidla, není divu, že úspora paliva zásadně ovlivňuje ziskovost všech podnikatelů v tomto odvětví. Při přechodu na elektromobilitu bude lepší energetická účinnost znamenat delší dojezd a vyšší produktivitu. Z toho důvodu se na tuto oblast již dlouho soustředí i výzkum a vývoj společnosti Volvo Trucks a výsledky jejího úsilí se uplatnily i v nejnovější řadě těžkých nákladních vozidel.


 

Desetiletí vývoje vyústilo v nejnovější aerodynamické modely

Klíčovým faktorem ovlivňujícím efektivitu nákladního vozidla je jeho aerodynamika. V tomto ohledu je přístup společnosti Volvo Trucks holistický a má na zřeteli celé vozidlo. Proto konstruktéři dlouhodobě vyvíjejí více konceptů současně, které se pak společně podílejí na optimálním designu.
 

Mnoho nových aerodynamických prvků, mimo jiné důkladnější utěsnění dělicích linií na přídi kabiny, oplášťování stupátka nebo užší mezera po obvodu podběhu kola, bylo představeno v roce 2022 a nyní došlo k jejich realizaci v celé modelové řadě na všech trzích.
 

„Nová řada těžkých nákladních vozidel vychází z dlouhodobého postupného vylepšování po více než desetiletí. Jeho výsledkem jsou vozidla, která vidíme dnes,“ poznamenává Anders Tenstam, hlavní technický specialista na aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks.

„Intenzivní a efektivní vývoj ve virtuálním prostředí nám umožnil zlepšit jak celkové linie, tak detaily designu našich nákladních vozidel. Tato vylepšení jsme zaváděli postupně, ale všechna tvoří nedílné součásti holistického plánu, který spočíval v dlouholetém vývoji pokročilých konstrukčních řešení a kladl si za cíl poskytnout našim zákazníkům co nejúspornější vozidlo.“

Nový aerodynamický design je výsledkem dlouhodobého postupného vylepšování po více než desetiletí.

K dalšímu zlepšení aerodynamiky přispívá také nový kamerový monitorovací systém. Kamerový monitorovací systém se skládá z malých kamer, které nahrazují vnější zpětná zrcátka a díky krytům ve tvaru křídla výrazně zlepšují proudění vzduchu podél boků nákladního vozidla.


„Vzhledem k tomu, že zorná plocha zrcátka musí být rovná, nevyhnutelně se za ní vytváří zóna turbulencí, které vždy způsobují aerodynamické ztráty,“ vysvětluje Mattias Hejdesten, hlavní technický specialista na aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks.
 

„Jestliže zrcátko odstraníte, bude proud vzduchu snáze obtékat karoserii vozidla. Zmenší se také celková plocha přídě vozidla a současně také aerodynamický odpor. To samo o sobě přispěje ke snížení spotřeby paliva, ale navíc to také optimalizuje efekt řady dalších aerodynamických vylepšení, která již byla realizována dříve.“
 

Po kliknutí na následující odkaz získáte další informace o rozdílech v řízení vozidla vybaveného zpětnými zrcátky oproti kamerovému monitorovacímu systému nebo nové modelové řadě Volvo FH Aero, která se může pochlubit zmíněnými aerodynamickými inovacemi.

 

Přínos softwaru k úsporám energie

Na spotřebě paliva se významnou měrou projevují také řidičské dovednosti, a proto společnost Volvo Trucks aktualizovala svůj systém I-See* tak, aby zohledňoval jak směrové vedení vozovky, tak její výškový profil. Na základě mapových dat dokáže systém přizpůsobit převodový stupeň, rychlost a využití motorové brzdy tak, aby nákladní vozidlo co nejefektivněji projelo kopcovitými i zatáčkovitými úseky. 
 

„Aktualizované I-See v podstatě umožňuje, aby řidič mohl používat tempomat prakticky stále,“ uvedl Tomas Thuresson, manažer komercializace pro nové nabídky ve společnosti Volvo Trucks. „To přispívá ke snížení spotřeby paliva, protože tempomat je navržen tak, aby byl úspornější než ovládání pedály.“

„Nová řada těžkých nákladních vozidel vychází z dlouhodobého postupného vylepšování po více než desetiletí. Tato vylepšení jsme postupně zaváděli s cílem poskytnout naším zákazníkům co nejúspornější vozidlo.“

Synergie prvků v balíčku pro úsporu paliva

K inovacím nové řady těžkých nákladních vozidel se řadí také odvětrávání brzdových destiček, které může šetřit energii díky snížení odporu kotoučových brzd při brzdění. Dále jsme aktualizovali výrobní proces převodovky I-Shift s rychloběhem a významných změn doznaly také nápravy. To vše přispívá k úspornějšímu provozu vozidel.
 

Největších potenciálních úspor paliva však lze dosáhnout jen tehdy, když všechna tato řešení a vylepšení spolupracují jako jednotný balíček. Stejně tak je nezbytná i kombinace s tradičními opatřeními k úspoře paliva, jako jsou spojlery, blatníky, střešní a boční deflektory, proudnicové kryty podvozku a kryty kol, které jsou speciálně navrženy pro tento způsob použití. 

Aktualizovaný systém I-See nyní zohledňuje jak směrové vedení vozovky, tak její výškový profil. Pomáhá tedy řidičům projet kopcovité i zatáčkovité úseky co nejefektivněji.

Kromě toho Volvo Trucks nabízí také řešení, které při rychlostech nad 60 km/h dokáže automaticky snížit výšku podvozku a dosáhnout tak dalšího zlepšení aerodynamiky. Každý z těchto prvků přispívá nejen k úspoře paliva, ale pomáhá také zvyšovat účinnost ostatních úsporných funkcí.
 

„Je to příklad situace, kde je celkový efekt větší než součet jednotlivých částí,“ uvedl Anders. „Když optimalizujete aerodynamiku na přídi vozidla, zvýšíte aerodynamický efekt vylepšení i na zádi, a naopak. Aerodynamičtější nákladní vozidlo má pak mnohem lepší volnoběžnou setrvačnost než vozidlo s vyšším odporem vzduchu, a proto se přínosy systémů jako I-See znásobí.“
 

* Systém I-See je v současné době dostupný pouze pro vozidla se vznětovým motorem, v budoucnu však bude zpřístupněn i pro pohonné jednotky na plyn a elektřinu.

 

 

Máte zájem o další informace? Seznamte se s našimi nákladními vozidly a s možnostmi jejich přizpůsobení.