Trucks

Volvo Trucks
2022-04-10
Technologie a Inovace Úspora paliva
Author
Volvo Trucks

Nová vylepšená aerodynamika vozidla Volvo FH

Vylepšení aerodynamického designu vozidla Volvo FH ještě více sníží odvod vzduchu a tahový odpor a tím pomůže k dalším úsporám paliva při dálkové přepravě.

Při jízdě rychlostí okolo 50–60 km/h se zvyšuje odpor vzduchu, který se značně podílí na spotřebě paliva nákladního vozidla. A s rychlejší jízdou jeho vliv na spotřebu paliva roste exponenciálně.

 

Cíl: Minimalizovat odpor vzduchu

Aerodynamický design je proto již dlouho jedním z nejdůležitějších aspektů, na které se společnost Volvo Trucks zaměřuje ve snaze o snižování spotřeby paliva svých vozidel. Její technici neustále pracují s aerodynamickými tunely a simulacemi, aby našli další možnosti vylepšení vozidel. Jedním z jejich hlavních cílů je snížit odpor vzduchu. Při něm se od povrchu nákladního vozidla odtrhne vrstva proudu vzduchu. Čím dříve k tomu dojde, tím větší vlna vzniká za vozidlem a roste tahový odpor. Minimalizace a zpoždění odtrhu proudění tak zmenšuje tahový odpor.

Existují dva typy proudění vzduchu: laminární a turbulentní.

„Proudění se výrazně zrychluje, když přechází z místa stagnace v přední části nákladního vozidla (vysoký tlak) do stran (nízký tlak),“ uvádí Anders Tenstam, specialista na aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks. „Pokud jede nákladní vozidlo rychlostí 90 km/h, může na hranách dosáhnout proudění rychlosti až 200 km/h. Přední hrany jsou proto velmi citlivými místy a i malý předmět nebo spára může mít velký vliv na celkové proudění.“

Vyladit do posledního detailu

Při nejnovějších simulacích a zkouškách se technikům společnosti Volvo Trucks podařilo najít na exteriéru nákladního vozidla řadu drobných skulin a styčných spár, které by šlo utěsnit a dále tak zlepšit aerodynamiku.

„Jak jsme zjistili, mohou být styčné spáry a skuliny – podle toho, kde se nacházejí – zásadním problémem,” říká Mattias Hejdesten, technický specialista pro aerodynamiku společnosti Volvo Trucks. „Mohou způsobit proudění vzduchu za předními panely, který je následně odsáván v místech nízkého tlaku po stranách kabiny. V interakci s proudem okolního vzduchu tak může dojít k odtržení proudění.“


Aby tomu bylo možné zabránit, byla mezi jednotlivé přední panely vložena nová těsnění. Eliminuje se tak případné odtržení proudu vzduchu na předních hranách vozidla, což podporuje delší udržení vnějšího proudění po stranách. 


„Aerodynamika nákladních vozidel velmi závisí na zvládnutí detailů,“ říká Anders Tenstam. „Práce na kabině nákladního vozidla je spojena s mnoha zákonnými omezeními a normami a roli tu hraje každý milimetr dostupného prostoru, který lze využít pro všechny ty důležité funkce.“

„Velmi důležité je vyladění drobných detailů.”

Nová těsnění dále vylepšují aerodynamiku vozidla

Přidáním utěsnění se nejen zlepšuje celková aerodynamika, ale také se otevírají možnosti k dalším vylepšením vozidla. Ta zahrnují větší rozšíření dveří, které vyplňuje mezeru u schůdků. Tím se vytvoří rovný povrch, ke kterému přilne vnější proud vzduchu, čímž klesá odpor vzduchu. Použití širších kol a blatníků pomáhá laminárnímu proudění a nový lem blatníku zmenšuje mezeru od kola. Tím se omezuje odvod proudění z podběhů a následně klesá aerodynamický odpor. Nové zakřivené provedení krytů ramene zrcátek s menšími horními otvory také pomáhá snižovat odtrh proudění.

„Zlepšením podmínek v přední části nákladního vozidla se nám otevírají nové možnosti udržení laminárního proudění i po stranách,” vysvětluje Mattias Hejdesten. „V opačném případě by nám tato dodatečná vylepšení aerodynamiky přinesla jen minimální výhody.”

Každé z těchto vylepšení aerodynamiky bylo optimalizováno tak, aby se vzájemně doplňovala. Každé samostatné vylepšení sice částečně přispěje ke zlepšení energetické účinnosti vozidla a snížení spotřeby paliva, ale úspory dosažené dohromady jejich spojením budou větší než součet všech částí.

 

Chcete se dozvědět více o tom, jak snížit spotřebu paliva? Další informace naleznete zde.