Řidiči vždy považovali za samozřejmost, že při řízení nákladních vozidel používají boční zrcátka. V posledních letech ale několik výrobců začalo namísto nich nabízet kamerové monitorovací systémy. Kdy a kde mohou být užitečné a jaké výhody a nevýhody má kamera oproti zrcátku?
V roce 2016 Organizace spojených národů vypracovala nařízení, které umožnilo nahrazení zrcátek kamerovými monitorovacími systémy. Jedním z přínosů má být zlepšení přímého výhledu, což znamená viditelnost z pohledu řidiče, tedy to, co vidí bez pomoci zrcátek nebo kamer.
Evropská komise odhaduje, že plánované nařízení o obecné bezpečnosti sníží počet nehod a do roku 2038 by mohlo zachránit více než 25 000 životů a zabránit nejméně 140 000 vážným zraněním. K těmto hodnotám mohou přispět i kamerové monitorovací systémy, které zlepšují přímou viditelnost. Hlavním účelem jejich vývoje ale bylo zlepšení aerodynamiky a možnost snížení spotřeby paliva a emisí CO2.
„Snížení spotřeby paliva nebo energie je v zájmu všech a tenčí kamerové jednotky v porovnání se zrcátky mohou díky menšímu odporu vzduchu zvýšit energetickou účinnost až o 1,5 %*. Je ale také důležité zjistit, jaké řešení vyhovuje zákazníkovi a zlepšuje jeho zážitek z jízdy,“ říká Gabor Szalo, hlavní technický specialista na výhled z vozidla ve společnosti Volvo Trucks.
První nákladní vozidlo s kamerami namísto bočních zrcátek bylo uvedeno na trh v roce 2019. Technické možnosti se od té doby rychle rozvíjejí. Nákladní vozidla s kamerovým monitorovacím systémem nabízí už několik výrobců a budoucí právní předpisy jsou stimulem, který tento proces ještě urychluje. Do roku 2029 zavede evropské nařízení o obecné bezpečnosti požadavky na přímý výhled pro všechny nově registrovaná nákladní vozidla s cílem minimalizovat mrtvé úhly a zlepšit přímý výhled řidičů z vozidel.
Ponecháme-li stranou technický vývoj a připravovanou legislativu, řízení s kamerami namísto zrcátek přináší možnosti a výhody, ale také výzvy a omezení. Toto jsou některé z aspektů, které je možné vzít v úvahu:
Aerodynamika:
Výhled a bezpečnost:
Počasí a tma:
Splnění předpisů:
Výhled a bezpečnost:
Opravy:
Způsob řízení:
Své výhody a nevýhody mají kamerové monitorovací systémy i tradiční zrcátka. Řízení s bočními zrcátky a kamerovým monitorovým systémem má své odlišnosti a je pravděpodobné, že rozdílné budou i preference řidičů.
V některých segmentech silniční dopravy může být přizpůsobení novému systému jednodušší. Například řidiči v dálkové přepravě si mohou zvyknout rychleji než ti, kdo jezdí spíše ve městech, kde je zásadní neustálý odhad vzdálenosti a hloubky obrazu a kde může být častěji nutné couvat.
„Preference se mohou lišit, cílem při používání kamer ale je co nejvíce přiblížit obraz na displeji realitě, a nabízet tak při řízení co nejlepší možnosti. U nových řidičů už mohou být standardem kamery a vaše volba může také záviset na tom, nakolik jste přístupní změnám a novým digitálním řešením v prostředí řidiče,“ říká Hanna Degerman, Senior Strategic Product Planner ve společnosti Volvo Trucks.
Kjell Brunnström je vedoucí vědecký pracovník výzkumného ústavu RISE Research Institutes of Sweden, specializující se na zrakové vnímání. Věří, že kamery mohou být v blízké budoucnosti běžnějším a preferovaným nástrojem. Přesto může být přínosné přidat do kamerových monitorovacích systémů určité aspekty, aby se staly jasnou volbou každého uživatele a pro každý segment v odvětví dopravy.
„Ve své současné podobě poskytují kamerové monitorovací systémy menší hloubku obrazu ve srovnání s běžnými bočními nebo zpětnými zrcátky. Studie provedená v ústavu RISE a společnosti Volvo Cars** ale ukázala, že horší vnímání hloubky se zmírní, když kamery doplňují zobrazení o grafické prvky indikující vzdálenost a nebezpečné předměty, což řidiči pomáhá správně se rozhodovat.“
Technologie se v této oblasti rychle vyvíjejí. Vaše volba mezi klasickými bočními zrcátky nebo kamerovým monitorovacím systémem může záviset na preferencích nebo segmentu. Je potřeba vyhodnotit vaše obchodní požadavky, ale také možnosti, jak zajistit dodržování právních předpisů, a možná také preference vašich řidičů a jejich otevřenost vůči novým stylům řízení.
* Skutečná úspora energie se může lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou rychlost jízdy, použití tempomatu, specifikace a zatížení vozidla, topografie trasy, zkušenosti řidiče, údržba vozidla a povětrnostní podmínky.
** Zdroj: M. Zhang a G. Bin, Vliv kamerového monitorovacího systému s rozšířenou realitou na řízení vozidla (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, magisterská diplomová práce, 2022, k dispozici na adrese http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469